  • 1. Data: 2003-07-14 17:03:07
    Temat: Nadpłata podatku a świad. nienależne.
    Od: "Carol" <s...@s...pl>

    Witam!!!!

    Proszę o cenne rady.

    Stan faktyczny:

    Podatnik uzyskiwał w 1999 roku dochody z pracy i emerytury. Wysokość jego
    wszystkich dochodów umiejscowiła go w drugim progu podatkowym tj. 30 %. ZUS
    odprowadzał przez cały rok 1999 zaliczki na podatek doch. wg. stawki 19 %.

    W 2000 roku już po samodzielnym rozliczeniu i złożeniu rocznego zeznania
    podatkowego, podatnik otrzymał decyzję od ZUS, że z powodu przekroczenia
    limitu przychodu ze stosunku pracy w 1999 r., pobrał nienależnie emeryturę
    w kwocie XXXX zł. Nienależne świadczenie zostało następnie potrącone z
    bieżącej emerytury w 2000 r. W rachubę niestety nie wchodzi art. 26 ust 1
    pkt. 4 UPDOF.

    Moje pytanie dotyczy tego, czy podatnik nadpłacił w 1999 podatek od kwoty
    jak się później okazało nienależnie pobranego świadczenia (emerytury)?
    Moim zdaniem tak. Nadpłata to w uproszczeniu 11 %, czyli różnica między tym
    co rzeczywiście zapłacił do US (przypominam, że całość dochodów musiał
    opodatkować wg. stawki 30 %, w tym zwrócone później nienależnie pobrane
    świadczenie) a zaliczką na podatek odprowadzoną przez ZUS - 19%. Trzeba
    oczywiście jeszcze wziąć pod uwagę ulgi i odliczenia z jakich korzystał w
    1999 r.

    Z tego co wyczytałem, to korektę pit-a w przypadku zwrotu nienależnie
    pobranego świadczenia składa się w roku, w którym zwrot
    nastąpił. Skoro jednak w rachubę nie wchodzi art. 26 ust. 1 pkt. 4 UPDOF, to
    czy nie można złożyć w opisywanym stanie faktycznym korekty za 1999 r i
    ubiegać się o zwrot nadpłaconego podatku.

    Proszę również o namiary na pisma MF lub orzeczenia NSA dotyczące podobnej
    sprawy.

    Pozdrawiam Karol

  • 2. Data: 2003-07-14 21:08:37
    Temat: POMOCY!!!!
    Od: "Carol" <s...@s...pl>

    Hallo jest tu kto?

    Karol

  • 3. Data: 2003-07-15 06:15:18
    Temat: Re: Nadpłata podatku a świad. nienależne.
    Od: "Wiola Pikorska" <p...@p...com.pl>

    Użytkownik "Carol" <s...@s...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ubiegać się o zwrot nadpłaconego podatku.
    >
    > Proszę również o namiary na pisma MF lub orzeczenia NSA dotyczące podobnej
    Prawde powiedziawszy mam dziś ciężkie myślenie ale w/g mnie nie bardzo można
    korygować 1999 rok korekta nastąpiła w 2000 .W 1999 otrzymano świadczenie i
    jest to dochodem tego roku a że było nienależne to już sprawa ZUS .
    Pozdrawiam Wiola