  • 11. Data: 2013-10-30 09:23:05
    Temat: Re: Podatek od sprzedaży wykupionego mieszkania?
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-10-30 09:17, Michał Jankowski pisze:
    > Dlaczego upieracie się dyskutować o przypadku niemającym nic wspólnego z
    > pierwotnym pytaniem?

    pewnie dlatego, że to grupa dyskusyjna, a nie grupa rozwiązywania
    problemów... Jeśli przy okazji rozwiąże się czyjś problem, to jest to
    wartość dodana. Tu problem jest inspiracją do dyskusji po prostu.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.ppa.pl

  • 12. Data: 2013-10-31 21:48:15
    Od: Dezeusz <l...@g...pl>

    W dniu 2013-10-28 16:08, barasa pisze:> Brat w 2007 przekształcił
    mieszkanie lokatorskie w spółdzielcze
    > własnościowe wyodrębnione (wpis do KW). Akt notarialny datowany jest na
    > 07.2007. Wpis do KW datowany jest na 04.2008.
    >

    > Brat zmarł w 2013 a ja odziedziczyłam mieszkanie które chce teraz
    > sprzedać jeszcze w tym roku.
    >
    > Jeżeli zgłoszę sprzedaż do 14 dni w US i przeznaczenie na inne cele
    > mieszkaniowe to nie zapłacę podatku ALE czy czy 5 letni okres
    > obowiązujący brata liczy się od daty aktu notarialnego wyodrębnienia czy
    > daty wpisu do KW???
    >
    > proszę o pomoc
    > Basia

    Należność z podatku dochodowego po bracie nie obowiązuje bo zmarł.

    Ponadto - lokal brat przekształcił w 2007 roku, ale zapewne spół. prawo
    do lokalu nabył wcześniej np. na podstawie przydziału, umowy - i to jest
    data nabycia lokalu dla podatku dochodowego.

    Były interpretacje US, że dla lokali w ten sposób nabytych datą nabycia
    jest data nabycia spół. prawa do lokalu, a jedynie dla udziału w
    nieruchomości wspólnej decyduje data przekształcenia, ale ZTCW
    interpretacja taka upadła, gdyż prawo do nieruch. wsp. nie funkcjonuje
    samodzielnie w obrocie i jest ściśle związane z lokalem.
    Jako ciekawostkę dodać tylko można, że w tamtym czasie funkcjonowała
    tzw. ulga meldunkowa - jeśli ktoś był zameldowany rok w lokalu, nie
    płacił pod. dochodowego przy sprzedaży.

    UWAGA na sposób obliczeń!
    W opisanym przypadku interesujące jest tylko nabycie spadku, tj. data
    śmierci brata (nie postanowienia) - od tej daty liczy się 5 lat. Mając
    na uwadze, że brat zmarł w 2007 roku, dodajemy począwszy od 2008 roku 5
    lat. Wychodzi 2013 - jeśli autorka wstrzyma się ze sprzedażą do 2014
    roku, to podatku nie zapłaci w żaden sposób.

    Warto pamiętać, że zawsze można się z kupującym dogadać na podpisanie
    umowy przedwstępnej u notariusza, z terminem sprzedaży np. 2 stycznia
    2014 roku.

    Reasumując - dla podatku dochodowego liczy się data nabycia spadku tj.
    chwila śmierci, a dla podatku od spadku chwila stwierdzenia spadku tj.
    prawomocne postanowienie sądowe lub akt poświadczenia dziedziczenia.

    Uwaga - jednym z niezbędnych dokumentów u notariusza będzie zaśw. z US w
    trybie art. 19 ust. 6 ustawy o spadkach i darowiznach.

    O gminie nic nie piszę, bo o gminę nikt nie pytał :)

    pozdr
    DeZ

  • 13. Data: 2013-10-31 22:32:39
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Dezeusz wrote:
    > W dniu 2013-10-28 16:08, barasa pisze:> Brat w 2007 przekształcił
    > mieszkanie lokatorskie w spółdzielcze

    > Należność z podatku dochodowego po bracie nie obowiązuje bo zmarł.

    To ja poprosze o wyjasnienia.
    Bo po mojemu jak brat np rozliczył sie ale nie zapłacił to obowiązuje
    A jak sie nie rozliczył to rozlicza go US i też obowiązuje. tak dopłata
    jak i zwrot.
    Zmieniło sie cos, czy mowimy o dwoch różnych sprawach.

    > Ponadto - lokal brat przekształcił w 2007 roku, ale zapewne spół. prawo
    > do lokalu nabył wcześniej np. na podstawie przydziału, umowy - i to jest
    > data nabycia lokalu dla podatku dochodowego.

    ale czyjego podatku?
    bo cos chyba mieszasz osoby.

> [...]
    > W opisanym przypadku interesujące jest tylko nabycie spadku, tj. data
    > śmierci brata (nie postanowienia) - od tej daty liczy się 5 lat.

    uwaga sprawdzic czy to nie jest wersja "5 lat od konca roku podatkowego
    w ktorym składa sie zeznanie (nastapilo nabycie) " czyli praktycznie 6
    Bo mozna sie przejechac.

> [...]
    > lat. Wychodzi 2013 - jeśli autorka wstrzyma się ze sprzedażą do 2014
    > roku, to podatku nie zapłaci w żaden sposób.

    WRÓĆ.
    Brat nabył w 2007, ale zmarł 2013.
    5 lat od daty nabycia spadku to bedzie .......