  • 31. Data: 2002-12-28 20:05:07
    Temat: Re: Poczta Polska i piorytet
    Od: "Jarosław Łysio" <j...@N...gazeta.pl>

    mw <b...@w...pl> napisał(a):

    > Czyli nie mam żadnych szans na odszkodowanie za nieterminowe (miała dojść w
    > ciągu 3 dni, minęło już 15) dostarczenie przesyłki priorytetowej poleconej,
    > pomimo tego, że w wyniku tego poniesiona została strata dość znaczna (w
    > przesyłce był instrument dla dziecka na święta, a ponieważ nie został
    > dostarczony w terminie, na miejscu w Niemczech siostra musiała jednak kupić
    > 3 razy droższy). Czy w takim razie nie ma również szans na odzyskanie
    > 50 zł opłaty pocztowej za tę przesyłkę, którą szybciej dostarczyłabym
    > pieszo?

    Nie ma podstaw do wypłaty odszkodowania za opóźnione doręczenie przesyłki
    Poczta Polska nie gwarantowała, że dostarczy tę przesyłkę w terminie - nie
    było tego w umowie.
    Nie ma też podstaw do żądania zwrotu opłaty pocztowej za przesyłkę, gdyż
    przesyłka doszła.

    Nie chcę, by ktoś pomyślał, że bronię Pocztę Polską, ale z praktyki i danych
    liczbowych (a także literatury) wiem, że jest to jedna z lepiej
    funkcjonujących administracji pocztowych na świecie (na tle innych zarządów
    pocztowych). W przypadku obrotu zagranicznego, wina najczęściej spoczywa po
    stronie administracji krajów tranzytowych lub tych, do których przesyłki są
    przeznaczane. Poczta Polska nie może wybrać sobie dowolnej firmy z którą
    będzie współpracowała w innym kraju. Zgodnie z umowami międzynarodowymi,
    jest to zawsze operator publiczny - Poczta Polska nie ma możliwości
    wymuszenia na nich lepszej jakości. Często jest tak, że umowa przewiduje
    swoje, a praktyka danego kraju znacznie od niej odbiega.

  • 32. Data: 2002-12-28 21:47:30
    Od: "666" <j...@N...op.pl>

    IMHO telegram to była usługa poczty, i telekomunikacja nie miała tu nic do tego...
    JaC

    > Jak sądzę, Poczcie zależałoby na zlikwidowaniu świadczenia "ekspres", jednak jako,
    że sama nie może tego zrobić (ma ustawowy obowiązek świadczenia tej usługi), wygasza
    popyt na usługę (ludzie korzystali by wtedy z usługi EMS Pocztex), podobnie jak
    Telekomunikacja Polska przez kilka lat wygaszała popyt na telegramy (brak reklam,
    ulotek, brak słowa o usłudze na stronie www Telekomunikacji).

  • 33. Data: 2002-12-28 21:52:18
    Od: "666" <j...@N...op.pl>

    Czy Ty sobie kpisz z nas w żywe oczy??
    To może sprawdź, jaki jest koszt "ubezpieczenia" przesyłki w stosunku do jej wartości
    np. w Niemczech czy Stanach.
    Zarówno dla obrotu krajowego jak i zagranicznego w Poczcie polskiej wynosi on 5% (1
    zł za kazde 20 zł wartości), czyli jest skalkulowany jakby jedna przesyłka
    wartościowa na 20 statystycznie gineła...
    JaC
    PS. Zaraz pewnie napiszesz, że TPSA jest wysoko w światowych rankingach?

  • 34. Data: 2002-12-28 22:09:35
    Od: Kami <K...@j...net>

    Mylisz się.
    To była usługa wspólna - przed podziałem z 1992 r., kiedy ppup Poczta
    Polska została oddzielona od Telekomunikacji Polskiej S.A. Telegram 'w
    spadku' dostała TP S.A., natomiast świadczyli ją (na rzecz TP S.A.)
    pracownicy PP. Do tego roku ustawa (zabij, nie pamiętam danych!)
    nakładała na Telekomunikację obowiązek świadczenia tej usługi, ale po
    nowelizacji to się zmieniło. I Telekomunikacja zrezygnowała, bo jej się
    nie opłacało. Poczta - jako ppup - przejęła tę usługę. Ale nigdy
    wcześniej telegram nie był usługą _tylko_ Poczty.

    --
    Kami
    ____________________________

  • 35. Data: 2002-12-28 22:40:21
    Od: "Jarosław Łysio" <j...@N...gazeta.pl>

    Kami <K...@j...net> napisał:

> [...]
    > Polska została oddzielona od Telekomunikacji Polskiej S.A. Telegram 'w
    > spadku' dostała TP S.A., natomiast świadczyli ją (na rzecz TP S.A.)

    Prawie tak.
    Do 1992 roku istniała jedno przedsiębiorstwo - państwowa jednostka
    organizacyjna "Polska Poczta, Telegraf i Telefon". W 1992 roku
    przedsiębiorstwo podzielono na Państwowe Przedsiębiorstwo Użyteczności
    Publicznej "Poczta Polska" oraz Telekomunikację Polską Spółka Akcyjna.
    PPUP Poczta Polska świadczyła usługę "telegram" w imieniu i na rzecz TP SA.

    > Do tego roku ustawa (zabij, nie pamiętam danych!)

    Ustawa z dnia 23 listopada 1990 roku o łączności (ówczesna, bo po wielu
    nowelizacjach zostało z niej niewiele - tylko to co dotyczy Poczty i URTiP).

    > nakładała na Telekomunikację obowiązek świadczenia tej usługi, ale po
    > nowelizacji to się zmieniło. I Telekomunikacja zrezygnowała, bo jej się
    > nie opłacało.

    Dlatego się nie opłacało, że cennik był śmieszny, nie uaktualniany od lat.
    Np. "telegram listowy" do 30 wyrazów kosztował do października br. 0,85
    złotego.
    Pomyślcie ile osób pracowało nad tą usługą za te 85 groszy (co najmniej 4,
    chodź w praktyce pewnie znacznie więcej) - od pani w okienku, przez
    telegrafistkę nr 1, po telegrafistkę nr 2 i pana który leciał zanieść ten
    telegram adresatowi... Cena usługi była zaniżona w stosunku do kosztów kilka
    lub kilkanaście razy.
    Dodatkowo nikt tego nie reklamował, tak by klienci o usłudze zapomnieli.
    Nawet wielu (powiedziałbym: znacząca większość) pracowników nie znało
    dokładnie usługi (wszystkich wariantów i świadczeń dodatkowych), a infolinia
    TP SA, do której podstępnie zadzwoniłem (w lipcu br.) zapytać o koszt
    jakiegoś telegramu (pytanie z serii podstawowych, bez komplikacji)
    odpowiedziała mi "ale ja tu nie mam takiego produktu, czy jest pan pewien,
    że my to świadczymy?".

    > Poczta - jako ppup - przejęła tę usługę.

    Właściwie to nie tak do końca, bo usługa Poczty (świadczona od 1
    października br.) nazywa się "telegram pocztowy" i rządzi się troszkę innymi
    regułami. Ze starego telegramu niewiele w niej zostało. Ale ma wiele plusów,
    a jak sądze minusy zostaną wkrótce zlikwidowane. No i najtańszy telegram (do
    160 znaków) kosztuje teraz 7,00 złotych.

    Pozdrawiam,
    Jarosław Łysio

  • 36. Data: 2002-12-28 22:54:45
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Jarosław Łysio" <j...@N...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości

> [...]
    innymi
    > regułami.
    > Ze starego telegramu niewiele w niej zostało.

    Mozna podyktować treść przez telefon?
    Czy trzeba "skoczyć na pocztę" :-) ?

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 37. Data: 2002-12-28 23:23:39
    Od: "Jarosław Łysio" <j...@N...gazeta.pl>

    666 <j...@N...op.pl> napisał(a):

    > Czy Ty sobie kpisz z nas w =BFywe oczy??
    > To mo=BFe sprawd=BC, jaki jest koszt "ubezpieczenia" przesy=B3ki w =
    > stosunku do jej warto=B6ci np. w Niemczech czy Stanach.
    > Zar=F3wno dla obrotu krajowego jak i zagranicznego w Poczcie polskiej =
    > wynosi on 5% (1 z=B3 za kazde 20 z=B3 warto=B6ci), czyli jest =
    > skalkulowany jakby jedna przesy=B3ka warto=B6ciowa na 20 statystycznie =
    > gine=B3a...

    Nie rozumiem sposobu myślenia, wg którego skoro za każde 20,00 zł podanej
    wartości płaci się 1 zł to znaczy, że statystycznie jedna przesyłka z podaną
    wartością na dwadzieścia ginie. To jest bez sensu. Cena przesyłki z podaną
    wartością musi uwzględniać nie tylko "statystykę ile przesyłek ginie", ale i
    wyższy koszt opracowywania (przewozu, przechowywania itp.) przesyłki, a
    także zysk.
    Nie znam cen przesyłek z podaną wartością u innych operatorów pocztowych.
    Jak sądzę ceny przesyłek z podaną wartością w Europie Zachodniej są
    kilkakrotnie wyższe niż u nas. (Wnioskuję tak po porównaniu cen przesyłek
    poleconych).
    Po za powyższym pragnę zauważyć, że cen ja nie ustalałem :-)

    > PS. Zaraz pewnie napiszesz, =BFe TPSA jest wysoko w =B6wiatowych =
    > rankingach?

    Nie napiszę, bo piszę tylko to co wiem. A TP SA nie interesowałem się tak
    jak PP.

    Pozdrawiam,
    Jarosław Łysio

    PS.
    Masz ustawione jakieś dziwne kodowanie - bardzo trudno zrozumieć, co
    piszesz, gdyż większość wyrazów zapisana jest przy użyciu dziwnych znaków.

  • 38. Data: 2002-12-29 00:27:17
    Od: Kami <K...@j...net>

    No, jeszcze przez chwilkę trzeba skakać. Chyba, że jest się firmą,
    ewentualnie pojedynczym nadawaczem, ale nadającym dość znaczne ilości
    telegramów - żeby opłacało się podpisać umowę z PP. Wtedy można nadać
    telegram i przez telefon/faksem, i przez internet i SMS-em
    (http://www.poczta-polska.pl/uslugi/telegram.htm).

    --
    Kami (dokształcająca się! ;-)
    ____________________________

  • 39. Data: 2002-12-29 11:08:29
    Od: "Jarosław Łysio" <j...@N...gazeta.pl>

    Kami <K...@j...net> napisał(a):

> [...]
    > telegramów - żeby opłacało się podpisać umowę z PP. Wtedy można nadać
    > telegram i przez telefon/faksem, i przez internet i SMS-em

    Szczególnie opłacalne jest wysyłanie telegramów przez internet. Należy
    podpisać w tym celu umowę z Centrum Obsługi Telegramów we Wrocławiu
    (jednostka organizacyjna Poczty Polskiej).
    Niezależnie od wielkości telegramu (liczby modułów) płaci się wtedy 7,00
    złotych (+ za ewentualne świadczenia dodatkowe płatne). Można też uzyskać
    upust przy większej liczbie nadawanych w miesiącu telegramów (powyżej 10,
    powyżej 20 itd.).
    Szczegóły tutaj: https://telegram.poczta-polska.pl.

    SMSem telegramu nadawać nie można - od nowego roku będzie można zlecić, by
    telegram był doręczony jako esemes (+ listem).

    Kiedyś można było nadawać telegramy telefonem - było to proste, bo jedna
    firma wystawiała rachunki za telefon i za telegram (miała możliwość
    stwierdzenia, kto ma zapłacić za telegram - abonent telefonu). Teraz Poczta
    nie ma nic do telefonów, więc sprawa jest bardziej skomplikowana (stąd
    konieczność zawarcia umowy).

    Pozdrawiam,
    Jarosław Łysio

  • 40. Data: 2002-12-29 11:10:17
    Od: "666" <j...@N...op.pl>

    Pomyśl tylko, ile osób pracuje nad doreczeniem zwykłego listu za 1zł 10 gr.
    Doreczenie telegramu jest znacznie tansze, bo przesyłka idzie po "drucie", i
    dodatkowo telepsy zarabiają osobno na impulsach, jezeli jest on wysyłany przez
    telefon.
    JaC