  • 1. Data: 2006-11-26 11:01:06
    Temat: [PoRD] Chodnik - a zakaz zatrzymywania się i postoju (B-35, B-36).
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    Witam

    Mam pytanie. Z tego co wiem, zakaz zatrzymywania sie i postoju, ustanowiony
    przez znak B-35 (tylko postój) lub B-36 dotyczy jezdni oraz chodnika.
    Tymczasem czytajac PoRD natknalem sie na taka tresc art. 47:
    Art. 47. 1. Dopuszcza się zatrzymanie lub postój na chodniku kołami jednego
    boku lub przedniej osi pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie
    całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t, pod warunkiem że:

    1) na danym odcinku jezdni nie obowiązuje zakaz zatrzymania lub postoju;

    2) szerokość chodnika pozostawionego dla pieszych jest taka, że nie utrudni
    im ruchu i jest nie mniejsza niż 1,5 m;

    3) pojazd umieszczony przednią osią na chodniku nie tamuje ruchu pojazdów na
    jezdni.

    2. Dopuszcza się, przy zachowaniu warunków określonych w ust. 1 pkt 2,
    zatrzymanie lub postój na chodniku przy krawędzi jezdni całego samochodu
    osobowego, motocykla, motoroweru lub roweru. Inny pojazd o dopuszczalnej
    masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t może być w całości umieszczony na
    chodniku tylko w miejscu wyznaczonym odpowiednimi znakami drogowymi.

    Komentarz tego artykułu rowniez wskazuje, ze znaki B-35 lub B-36 obowiazuja
    na calej szerokosci drogi.

    Jednakze biorac pod uwage brzmienie art 47 ust. 2, parkujac pojazd czterema
    kolami na chodniku mam zachowac tylko warunki okreslone w ust 1 pkt. 2 (1,5
    m dla pieszych) a nie 1. Skoro zas wytyczne, dotyczace zakresu obowiazywania
    znakow, wyrazone w par 28 rozporządzenia w sprawie znakow i sygnalow
    drogowych maja moc nadrzedna nad art 47 PoRD, to po kiego grzyba w ust 1 pkt
    2 jest mowa o koniecznosci braku zakazu? - skoro wowczas i tak czesc
    samochodu znajduje sie na jezdni?

    Co o tym myslicie?

    Pozdrawiam

    SDD

  • 2. Data: 2006-11-26 11:28:10
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    SDD <s...@t...wszechwiedza.pl> w

    > Mam pytanie. Z tego co wiem, zakaz zatrzymywania sie i postoju, ustanowiony
    > przez znak B-35 (tylko postój) lub B-36 dotyczy jezdni oraz chodnika.
    [...]
    > Komentarz tego artykułu rowniez wskazuje, ze znaki B-35 lub B-36 obowiazuja
    > na calej szerokosci drogi.

    Od kiedy komentarz jest ważniejszy od rozporządzenia?

    3. Zakaz wyrażony znakiem B-35 lub B-36:

    1) dotyczy tej strony drogi, po której znak się znajduje, z wyjątkiem
    miejsc, gdzie za pomocą znaku dopuszcza się postój lub zatrzymanie,

    > Jednakze biorac pod uwage brzmienie art 47 ust. 2, parkujac pojazd czterema
    > kolami na chodniku mam zachowac tylko warunki okreslone w ust 1 pkt. 2 (1,5
    > m dla pieszych) a nie 1.

    Oraz stosować PoRD
    Art. 5. 1. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są
    obowiązani stosować się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące
    ruchem lub uprawnione do jego kontroli, sygnałów świetlnych oraz znaków
    drogowych, nawet wówczas, gdy z przepisów ustawy wynika inny sposób
    zachowania niż nakazany przez te osoby, sygnały świetlne lub znaki drogowe.

> [...]
    > drogowych maja moc nadrzedna nad art 47 PoRD, to po kiego grzyba w ust 1 pkt
    > 2 jest mowa o koniecznosci braku zakazu? - skoro wowczas i tak czesc

    Bo tak zostało po kolejnym /grzebaniu/...

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]