  • 1. Data: 2004-02-10 14:01:25
    Temat: Po jakim czasie od zainstnienia przestepstwa mozna zglosic je policji ?
    Od: "Man" <M...@n...spam>

    Po jakim czasie od zainstnienia przestepstwa mozna zglosic je policji lub do
    prokuratury ?
    Czym sie rozni zglaszanie do prokuratury od zglaszania policji ?

    Man

  • 2. Data: 2004-02-10 14:48:32
    Od: "P@wel" <b...@p...onet.pl>

    > Po jakim czasie od zainstnienia przestepstwa mozna zglosic je policji lub
    > do prokuratury ?

    do czasu przedawnienia
    Art. 101. § 1. Karalność przestępstwa ustaje, jeżeli od czasu jego
    popełnienia upłynęło lat:

    1) 30 - gdy czyn stanowi zbrodnię zabójstwa,

    2) 20 - gdy czyn stanowi inną zbrodnię,

    3) 10 - gdy czyn stanowi występek zagrożony karą pozbawienia wolności
    przekraczającą 3 lata,

    4) 5 - gdy czyn jest zagrożony karą pozbawienia wolności nie przekraczającą
    3 lat,

    5) 3 - gdy czyn jest zagrożony karą ograniczenia wolności lub grzywną.

    § 2. Karalność przestępstwa ściganego z oskarżenia prywatnego ustaje z
    upływem roku od czasu, gdy pokrzywdzony dowiedział się o osobie sprawcy
    przestępstwa, nie później jednak niż z upływem 3 lat od czasu jego
    popełnienia.

    > Czym sie rozni zglaszanie do prokuratury od zglaszania policji ?

    niczym pod wzgledem prawnym
    pozdr
    P@wel

  • 3. Data: 2004-02-10 15:21:53
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Man" <M...@n...spam> napisał w wiadomości
    > Po jakim czasie od zainstnienia przestepstwa mozna zglosic je policji
    lub do
    > prokuratury ?

    teoretycznei, dokąd przestępstwo się nie przedawni.

    > Czym sie rozni zglaszanie do prokuratury od zglaszania policji ?

    Czasem podjęcia działań. Jak złożysz w prokuraturze, to prześlą to
    najczęściej do Policji, a to trwa kilka dni.Zasadniczo składanie do
    prokuratury ma sens w wypadku, gdy czyn podlega ściganiu w śledztwie
    własnym prokuratora lub gdy spodziewamy się "psychologii" ze strony
    Policji.

  • 4. Data: 2004-02-10 16:11:31
    Od: Marcyś <m...@x...pl>

    Użytkownik "P@wel" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > niczym pod wzgledem prawnym

    Pod względem praktycznym - szybkością reakcji.
    Policja wszczyna postępowanie niezwłocznie,
    prokurator po "nicniezrobieniu" przesyła zawiadomienie
    do policji celem wszczecia postępowania - i 2-3 tygodnie
    tak sobie mijają.

  • 5. Data: 2004-02-10 17:53:47
    Od: "P@wel" <b...@p...onet.pl>

    > lub do
    >
    > teoretycznei, dokąd przestępstwo się nie przedawni.

    sugerujesz wiec, ze "praktycznie" jest inaczej?

    P@wel

  • 6. Data: 2004-02-10 17:55:00
    Od: "P@wel" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > prokurator po "nicniezrobieniu" przesyła zawiadomienie
    > do policji celem wszczecia postępowania - i 2-3 tygodnie

    ot i wlasciewie praktycznie to ujales:-)))
    P@wel

  • 7. Data: 2004-02-10 20:36:15
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > sugerujesz wiec, ze "praktycznie" jest inaczej?

    Sugeruję, że w niektórych wypadkach zgłoszenie po prostu nie ma sensu.
    Oczywiście można go dokonać dla czystego pieniactwa. Upływ czasu zaciera
    ślady, ludzie (potencjalni świadkowie) zapominają i w ogóle. Po za tym, to
    jak przyjdziesz i zgłosisz, że 5 lat temu ukradziono Ci kurę, to nie masz
    co liczyć na uczciwe zajęcie się tą sprawą. Ale oczywiście przyjść możesz.

  • 8. Data: 2004-02-11 06:12:36
    Od: "P@wel" <b...@p...onet.pl>

    > ślady, ludzie (potencjalni świadkowie) zapominają i w ogóle. Po za tym, to
    > jak przyjdziesz i zgłosisz, że 5 lat temu ukradziono Ci kurę, to nie masz
    > co liczyć na uczciwe zajęcie się tą sprawą.

    do tej pory sadzilem, ze jesli zglaszam zawiadomienie o popelnieniu
    przestepstwa /przed jego przedawnieniem/, nawet jesli ono zaistnialo kilka
    tygodni, miesiecy czy tez lat wstecz, to mam szanse - na uczciwe zajecie sie
    ta sprawa przez policje. zobowiazuje go bowiem do tego chocby zasada
    legalizmu. ale skoro policjant wyprowadzil mnie z bledu, to dzieki za
    poszerzenie wiedzy.

    P@wel

  • 9. Data: 2004-02-11 17:07:53
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > ta sprawa przez policje. zobowiazuje go bowiem do tego chocby zasada
    > legalizmu. ale skoro policjant wyprowadzil mnie z bledu, to dzieki za

    Wiesz, można się tym zająć uczciwie, a można uczciwiej. Skoro Tobie fakt
    popełnienia przestępstwa na Twoją szkodę nie przeszkadzał przez kilka lat,
    to trudno mieć do kogokolwiek pretensje, że jemu również będzie ten fakt
    nieco "zwisał". Postępowanie można prowadzić na różne sposoby. Czasem z
    góry uznaje się je za stracone i wówczas w zasadzie wykonuje się minimum
    wymagane przez prawo i tą powołaną dumnie przez Ciebie zasadę legalizmu,
    czyli postanowienie o wszczęciu i umorzeniu wraz z kompletem notatek
    świadczących o tym, że się usilnie szukało, ale nie znalazło. Nie ma
    większego problemu, by coś takiego sporządzić niejako z za biurka.

    Zasada legalizmu zasadą legalizmu, ale szanse znalezienia sprawcy rozbicia
    szyby w mało uczęszczanym miejscu są znikome, a jak zawiadomisz po pięciu
    latach, to żadne.

  • 10. Data: 2004-02-11 18:43:10
    Od: "P@wel" <b...@p...onet.pl>

    > Wiesz, można się tym zająć uczciwie, a można uczciwiej.

    przepraszam Cie, ale nie nadazam. nie rozrozniam zejecie sie sprawa
    "uczciwie" od zajecia sie sprawa ":uczciwiej"

> [...]
    > czyli postanowienie o wszczęciu i umorzeniu wraz z kompletem notatek
    > świadczących o tym, że się usilnie szukało, ale nie znalazło.

    Widzisz. mnie sie wydawalo, ze nawet jesli mnie bedzie fakt popelnienia
    przestwpestwa "zwisal" - jak to trywialnie okresliles, to, Tobie,
    policjantowi - zwisal nie bedzie, bowiem Ty bedziesz mial nad soba zasade
    legalizmu. ale z Twojego wywyodu wnoskuje, ze Ty bedziesz postepowanie
    prowadzic na rozne sposoby - czasem z "gory" mozesz je uznawac za stracone.
    nie bardzo znajduje w Twoim uzasadnieniu oparcie w przepisach kpk. ktore
    mobilizuja = rowniez policjantow- do rzetelnosci i wszechstronnosci, - ale
    widac znamy inne przepisy kpk.

> [...]
    > szyby w mało uczęszczanym miejscu są znikome, a jak zawiadomisz po pięciu

    wiesz..... nie szukam problemu, by "cos takiego sporzadzic zza biurka"
    wydaje mi sie, ze zasad legalizmu OBLIGUJE do wszczecia dochodzenia. Ty
    jako policjant podchodzisz do prblemu " zza biurka" - bowiem, gdy sa szanse
    na znalezienie sprawcy, to prowadzisz postepowanie, a gdy nie ma, to "jest
    to strata czasu". powiem Ci szczerze, ze przykre to, gdy mowie to policjant,
    do ktorego - jak wskazuja sondaze jest dosc duze zaufanie:-((((