  • 51. Data: 2023-09-24 16:44:41
    Temat: Re: Pieszy cd.
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 15.09.2023 o 11:37, PD pisze:

    > Ktoś tam pewnie na samym początku wpadł na pomysł, żeby dowalić się do
    > pieszego, to zaczęli szukać. Przecież to głośna sprawa. A że to
    > obcokrajowiec i przebywa teraz za granicą to się okazało dopiero jak
    > znaleźli. Poszło do mediów i wszyscy już to wiedzą. Sprawa robi się
    > międzynarodowa. Nie da rady przykulsonić w stylu kierowca seiczento i
    > Szydło, to ściemniają że chcą przesłuchać naocznego świadka - czyli
    > próbują wyjść z twarzą. Tak to widzę.

    Sądzę, że masz dużo racji - jak to pisał robert - najpierw się postawi
    zarzuty, najwyżej się umorzy (chociaż jak widać to jest tylko część
    prawdy - kulson będzie z siebie idiotę publicznie robił, ale nie przyzna
    że się mylił stawiając zarzuty).

    Alternatywa jest taka, że koleś był znany wcześniej i był bezkarny, więc
    może policji wcale nie zależało żeby to on był winny - albo wręcz
    przeciwnie - zależało im żeby był niewinny?

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 52. Data: 2023-09-24 17:57:15
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 24.09.2023 o 16:19, Shrek pisze:

    > A potem kwiatek ci wygrzebie i zacytuje.

    A mojego nicka szrek przekręca celowo, czy to wypadek przy pracy?

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 53. Data: 2023-09-24 18:38:51
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 24.09.2023 o 17:57, Kviat pisze:

    > A mojego nicka szrek przekręca celowo, czy to wypadek przy pracy?

    Przekręca - zwykłe zdrobnienie. W sumie to cię pewną sympatią jednak
    darzę - przypominasz mi mnie jak byłem sporo młodszy, więc poniekąd
    podświadmie używam zdrobnienia;)

    Jeśli cię to razi to przestane - czy chodzi ci o w zamiast v? Tak czy
    inaczej nie masz się o co obrażać, ale jeśli ci to źle robi na
    samopoczucie to przestanę.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 54. Data: 2023-09-24 21:33:43
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 24.09.2023 o 18:38, Shrek pisze:

> [...]
    >
    > Jeśli cię to razi to przestane - czy chodzi ci o w zamiast v? Tak czy
    > inaczej nie masz się o co obrażać, ale jeśli ci to źle robi na

    Być może nie jestem jeszcze w takim wieku żeby używać zdrobnień, nawet
    podświadomie (i oby jak najdłużej...), ale gdybym był sporo młodszy, to
    na pewno zastanawiałbym się, czy uznać to za komplement, czy wręcz
    przeciwnie ;)

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 55. Data: 2023-09-26 17:15:49
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 22 Sep 2023 23:40:45 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > W USA przesłuchuje - o ile wiem - sędzia śledczy. To coś, jak u nas
    > Prokurator. Ale być może zależy to od stanu.

    Nic mi nie wiadomo, aby tam był jakis "sędzia śledczy", ale moze w
    niektorych stanach jest (pofrancuskich)?
    Mają normalnych prokuratorów (z wolnych wyborów :-))

    Moze jest to jakies niezbyt udane tłumaczenie
    https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_magistra
    te_judge
    na podstawie tego
    https://en.wikipedia.org/wiki/Examining_magistrate
    co to niby jest "sędzią śledczym" po angielsku.

    Bo chyba nie chodziło o koronera?

    >Policja na zlecenie polskiej Policji może "rozpytać".

    Hm, zlecenie przekazuje amerykanski Departament Stanu,
    a czy tak rząd federalny moze cos nakazac lokalnej policji lub
    szeryfowi?

    J.

  • 56. Data: 2023-09-27 00:36:47
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-09-26, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > na podstawie tego
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Examining_magistrate
    > co to niby jest "sędzią śledczym" po angielsku.

    A nie chodzi po prostu o oficera śledczego (investigation officer),
    czyli policjanta przydzielonego do sprawy?

    --
    Marcin

  • 57. Data: 2023-09-27 16:05:19
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 26.09.2023 o 17:15, J.F pisze:
    > Nic mi nie wiadomo, aby tam był jakis "sędzia śledczy", ale moze w
    > niektorych stanach jest (pofrancuskich)?
    > Mają normalnych prokuratorów (z wolnych wyborów :-))

    Też mają. Ale przesłuchują sędziowie. To są róż e osoby. Sędzia śledczy
    to sędzia sądu nadzorujący prokuratorów. Przykładowo wydaje nakaz
    przeszukania, czy uchyla tajemnicę i żąda danych.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 58. Data: 2023-09-27 16:13:27
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    te_judge
    > A nie chodzi po prostu o oficera śledczego (investigation officer),
    > czyli policjanta przydzielonego do sprawy?

    Jeśli obce państwo zwraca się do Polski o przesłuchanie świadka, to
    procedura wygląda tak, że przesłuchuje prokurator i daje pouczenia o
    odpowiedzialności karnej i prawach świadka zarówno polskie, jak i
    przetłumaczone tego kraju, dla którego robimy czynności.

    W USA na nasz wniosek oni robią podobnie, ale przesłuchuje właśnie
    sędzia, bo w USA dowodem w sprawie są zeznania złożone przed sądem, a
    nie przed prokuratorem, czy jakimś oficerem śledczym.
    --
    (~) Robert Tomasik