  • 1. Data: 2023-09-12 19:43:16
    Temat: Wygrała w sądzie Pieszy zbliżający się do przejścia
    Od: Krzysztof 'kw1618' <k...@g...pl>

    Już kiedyś było na pl.soc.prawo ale nadal to aktualne. Dużo pieszych
    idzie, widzi przejście dla pieszych, nie rozejrzy się, ani w prawo, ani
    w lewo i lezie, a kierujący niech się martwi.
    https://youtu.be/rMJwWAwu_24?t=352

    Jak relacjonuje brd24.pl, gdy pojazd prowadzony przez kursantkę
    przejechał przez próg zwalniający z przejściem dla pieszych, egzaminator
    nakazał zatrzymanie samochodu i przerwał egzamin. Uznał, że kierująca
    nie ustąpiła pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na oznakowane przejście
    dla pieszych.

    Kursantka postanowiła odwołać się od decyzji egzaminatora. Marszałek
    Województwa Łódzkiego unieważnił egzamin, a jego decyzję podtrzymało
    Samorządowe Kolegium Odwoławcze.

    Sprawa trafiła do sądu
    Egzaminator uważał jednak, że miał rację, przerywając egzamin. Jego
    zdaniem doszło do "powstania bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa w
    ruchu drogowym dla zdrowia i życia". Z informacji przekazanych przez
    brd24.pl wynika, że skargę na decyzję SKO złożył również Prokurator
    Okręgowy w Łodzi, który zarzucił kolegium przyjęcie błędnej wykładni
    prawa. Powołał się przy tym na art. 13 ust. 1 lit. a zd. 2 i art. 26
    ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym, w którego świetle kursantka była
    zobowiązana do ustąpienia pierwszeństwa w tej sytuacji.

    Sprawa trafiła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi. Ten
    uznał, że egzamin został niesłusznie przerwany, zaznaczając, że
    kursantka nie stworzyła swoim zachowaniem sytuacji zagrażającej
    bezpośrednio życiu lub zdrowiu uczestników ruchu drogowego.

    https://wiadomosci.onet.pl/lodz/nie-zdala-przez-prze
    pis-o-pierwszenstwu-pieszych-wygrala-w-sadzie/ekkr0j

    W krajach UE, w których od dawna obowiązuje taki obowiązek kierowców
    wobec pieszych, nigdzie nie wymaga się od kierujących jasnowidzenia.
    Mają obowiązek ustąpić pieszym zamierzającym przejść przez przejście,
    ale ten zamiar musi być dla kierowców widoczny i zrozumiały. Dlatego za
    nieprawidłowe uznaje się maszerowanie równolegle do jezdni po chodniku i
    nagłe skręcenie bez oglądania się na ,,zebrę".

    https://www.brd24.pl/spoleczenstwo/pieszy-stoi-przed
    -przejsciem-na-egzaminie-na-prawo-jazdy-wymagaja-zat
    rzymania/

  • 2. Data: 2023-09-12 21:31:10
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 12 Sep 2023 19:43:16 +0200, Krzysztof 'kw1618' wrote:
> [...]
    > nakazał zatrzymanie samochodu i przerwał egzamin. Uznał, że kierująca
    > nie ustąpiła pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na oznakowane przejście

    A film z tej jazdy mamy?

    > Kursantka postanowiła odwołać się od decyzji egzaminatora. Marszałek
    > Województwa Łódzkiego unieważnił egzamin, a jego decyzję podtrzymało
    > Samorządowe Kolegium Odwoławcze.

    Tak swoją drogą ... zeby jakas zgraja amatorow rozpatrywała kwestie
    prawne ...

> [...]
    > ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym, w którego świetle kursantka była
    > zobowiązana do ustąpienia pierwszeństwa w tej sytuacji.

    Mamy odpowiednie przepisy w ustawie.

> [...]

    > Mają obowiązek ustąpić pieszym zamierzającym przejść przez przejście,
    > ale ten zamiar musi być dla kierowców widoczny i zrozumiały.

    W Niemczech na pewno tak.
    A w innych krajach?

> [...]
    > https://www.brd24.pl/spoleczenstwo/pieszy-stoi-przed
    -przejsciem-na-egzaminie-na-prawo-jazdy-wymagaja-zat

    Z drugiej strony, mamy skrzyzowania równorzędne, gdzie pierwszenstwo
    ma pojazd z prawej, i takie ze znakami, i nikogo tam nie interesuje,
    czy pojazd był widoczny, czy nie był, czy dawał wyraźnie znac, czy
    niewyraźnie - masz tak jechac, aby mu ustąpić pierwszeństwa w razie
    potrzeby.

    J.

  • 3. Data: 2023-09-13 00:19:15
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-09-12, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > czy pojazd był widoczny, czy nie był, czy dawał wyraźnie znac, czy
    > niewyraźnie - masz tak jechac, aby mu ustąpić pierwszeństwa w razie

    Różnica taka, że pojazdom nie wolno robić przy tych skrzyżwaniach
    rozmaitych cyrków, a pieszym tak. Ruch, zatrzymanie lub postój pojazdów
    jest dużo ściślej kontrolowany.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2023-09-13 11:24:30
    Od: Krzysztof 'kw1618' <k...@g...pl>

    W dniu 12.09.2023 o 21:31, J.F pisze:

> [...]
    > czy pojazd był widoczny, czy nie był, czy dawał wyraźnie znac, czy
    > niewyraźnie - masz tak jechac, aby mu ustąpić pierwszeństwa w razie

    Mogliby umieścić film z egzaminu, ale chyba nie ma .

  • 5. Data: 2023-09-13 19:10:43
    Od: Henryk hajdan <h...@g...com>

    Czy ktoś może mi pokazać na mapie google gdzie jest to miejsce ?
    https://youtu.be/DvhHLwy26W4?si=k45HL1kTXNOW51Qo&t=2
    40

    Patrze na ten film i uważam, że na drogach 2 pasmowych, nawet jeśli to
    teren zabudowany i obowiązuje 50km/h , nie powinno być przejść dla
    pieszych bez świateł.

  • 6. Data: 2023-09-13 19:44:27
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2023-09-13 o 19:10, Henryk hajdan pisze:
    > Czy ktoś może mi pokazać na mapie google gdzie jest to miejsce ?
    > https://youtu.be/DvhHLwy26W4?si=k45HL1kTXNOW51Qo&t=2
    40

    W tle widać Hotel Conrad a rzecz sądząc po rejestracji pojazdu spikera
    dzieje się w Krakowie, to sobie wygoglaj

  • 7. Data: 2023-09-14 10:11:01
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Wed, 13 Sep 2023 19:44:27 +0200, cef napisał(a):

    > W tle widać Hotel Conrad a rzecz sądząc po rejestracji pojazdu spikera
    > dzieje się w Krakowie, to sobie wygoglaj

    To jest ulica Conrada w Krakowie. Zresztą w audycji mówią o tym ze dwa
    razy.
    Łapią potencjalnych zabójców jadących w stronę Azorów. Konkretnie na pasach
    przy stacji Shella.

    https://maps.app.goo.gl/mJSCcTEG3cHzEuAW9

    --
    uzdrawiam