  • 1. Data: 2006-05-21 13:33:00
    Temat: [PORD] Jazda na rolkach
    Od: "Mike" <m...@m...patrz.w.sigu>

    Witam
    Zwracam się do znawców Prawa o Ruchu Drogowym. Czy są jakieś przepisy
    regulujące jadę na rolach. A jeżeli tak, to czy są one rozgraniczone ze
    względu czy jest to teren zabudowany czy nie?

    --
    pozdrawiam
    Mike

  • 2. Data: 2006-05-21 14:21:56
    Temat: Re: [PORD] Jazda na rolkach
    Od: Sarpedon <f...@t...cy>

    Mike napisał(a):

    > Zwracam si? do znawców Prawa o Ruchu Drogowym. Czy s? jakie? przepisy
    > reguluj?ce jad? na rolach. A je?eli tak, to czy s? one rozgraniczone ze
    > wzgl?du czy jest to teren zabudowany czy nie?

    nie ma. takie osoby traktuje sie jak pieszych CHYBA ZE np rada miasta
    uchwalila ustawe dot. takiech osob. podobna sytuacja wystepuje z
    deskorolkarzami.
    przyklad: zakaz jazdy na deskorolkach/rolkach itp na placu pilsudskiego
    w warszawie

    --
    Sarpedon (nospam)sarpedon(małpa)go2(kropka)pl
    UWAGA! Adres e-mail w nagłówku zakodowany w ROT13!

  • 3. Data: 2006-05-21 14:24:00
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Mike wrote:
> [...]
    > regulujące jadę na rolach. A jeżeli tak, to czy są one rozgraniczone ze
    > względu czy jest to teren zabudowany czy nie?

    ??

    PoRD obowiązuje tak na obszarze zabudowanym jak i poza nim.

    A co do rolek to zasadniczą kwestią jest to, czy uznamy rolki za pojazd,
    czy tylko za obuwie.

    IMHO rolki nie są środkiem transportu dostosowanym do ruchu po drogach,
    ergo człowiek w rolkach jest tylko takim szybkim pieszym.

  • 4. Data: 2006-05-21 14:41:11
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Sarpedon wrote:

    > nie ma. takie osoby traktuje sie jak pieszych CHYBA ZE np rada miasta
    > uchwalila ustawe dot. takiech osob. podobna sytuacja wystepuje z
    > deskorolkarzami.

    Żadna rada żadnego miasta nie uchwala ustaw. Od tego jest parlament i
    tylko parlament.

    > przyklad: zakaz jazdy na deskorolkach/rolkach itp na placu pilsudskiego
    > w warszawie

    Z PoRD nie ma on nic wspólnego i tak zasadniczo to nie wiem, czy w ogóle
    jest legalny (tzn. czy uchwała ma jakiekolwiek umocowanie w
    obowiązujących ustawach).

  • 5. Data: 2006-05-21 15:47:54
    Od: Sarpedon <f...@t...cy>

    Andrzej Lawa napisał(a):

    > Żadna rada żadnego miasta nie uchwala ustaw. Od tego jest parlament i
    > tylko parlament.

    slucham? proponuje wrocic do szkoly na lekcje wosu
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Uchwa%C5%82a

    > Z PoRD nie ma on nic wspólnego i tak zasadniczo to nie wiem, czy w ogóle
    > jest legalny (tzn. czy uchwała ma jakiekolwiek umocowanie w
    > obowiązujących ustawach).

    owszem, nie ma, ale zakaz ten obowiazuje w ramach innego prawa

  • 6. Data: 2006-05-21 16:17:38
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Sarpedon wrote:

    > slucham? proponuje wrocic do szkoly na lekcje wosu
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Uchwa%C5%82a

    A ty, dzieciaku, wracaj do szkoły nauczyć się czytać i pisać.

    Ustawa to ustawa a uchwała to uchwała. To są dwie bardzo różne rzeczy.

  • 7. Data: 2006-05-21 16:43:42
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com> napisał:

    >A co do rolek to zasadniczą kwestią jest to, czy uznamy rolki za pojazd,
    >czy tylko za obuwie.
    Tyle, czy MY jesteśmy od uznawania ? A raczej od stosowania się do
    przepisów. W tym PoRD.

    >IMHO rolki nie są środkiem transportu dostosowanym do ruchu po drogach,
    Skoro droga to wydzielony pas terenu składający się z jezdni, pobocza,
    chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów..., to należałoby
    udowodnić, że prawo zabrania poruszania się na rolkach np. po chodnik,
    po poboczu, po drodze dla pieszych lub dla rowerów.

    > człowiek w rolkach jest tylko takim szybkim pieszym.
    Skoro tak to: pieszy->chodnik->droga-> rolki są pojazdem.

    --
    Artur Golański

  • 8. Data: 2006-05-21 17:04:07
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Mike [###m...@m...patrz.w.sigu.###] napisał:

    Biorąc pod uwagę definicję "pojazdu" zawartą w PoRD, to w sumie rolki
    są pojazdem. Co więcej, zważywszy, że jest on bez wątpienia napędzany
    siła mięśni osoby jadącej na rolkach, to moim zdaniem podchodził by
    pod definicję "roweru". Tyle, że w takim wypadku rolki nie mają szansy
    spełnić warunków zawartych w ROZPORZĄDZENIU MINISTRA INFRASTRUKTURY z
    dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz
    zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Tak więc należało by je uznać za
    niesprawny rower i jako taki nie mogący służyć do poruszania się po
    jezdniach. Zresztą po chodnikach również, bo rowery powinny jeździć po
    jezdniach. Tak więc przy ścisłym zastosowaniu prawa nie wolno na
    rolkach jeździć ani po jezdniach, ani po chodnikach.

    W praktyce utarło się przyjmowanie, że rolkarz czy deskorolkarz jest
    po prostu pieszym. Ale to nie znaczy, że jeśli zacznie szaleć po
    chodnikach, to ma do tego prawo. W ostateczności można uznać, że
    stwarza zagrożenie w ruchu lądowym i ukarać go mandatem.

  • 9. Data: 2006-05-21 17:33:08
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Artur Golanski wrote:

    > Tyle, czy MY jesteśmy od uznawania ? A raczej od stosowania się do
    > przepisów. W tym PoRD.

    OK, skoro musisz mieć dużymi literkami: czy rolki należy uznawać za
    pojazd, czy za obuwie.

> [...]
    > udowodnić, że prawo zabrania poruszania się na rolkach np. po chodnik,
    > po poboczu, po drodze dla pieszych lub dla rowerów.

    Jasne, super, doszedłeś do tego, czym jest droga.

    Ale pominąłeś sedno: to musi być środek transportu
    przeznaczony/dostosowany do ruchu po drogach. Skoro wg. ciebie rolki są
    środkiem transportu, to również skórka od banana podłożona pod but jest
    środkiem transportu. A przeznaczenie/dostosowanie do ruchu po drogach
    wymaga spełnienia paru wymaganych przez przepisy warunków technicznych,
    których ani rolki, ani skórka od banana nie spełniają.

    > Skoro tak to: pieszy->chodnik->droga-> rolki są pojazdem.

    jeżeli (jeżeli (jeżeli pieszy to chodnik) to droga) to rolki są pojazdem

    Takie zdanie ci wyszło....

  • 10. Data: 2006-05-21 17:35:18
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>