  • 1. Data: 2004-03-30 17:41:44
    Temat: PODSŁUCH
    Od: "Paweł" <czoper88@TO SKASUJinteria.pl>

    Mam pytanie. Kto wydaje decyzję (zgodę) o założeniu podsłuchu (np.: w
    prywatnym mieszkaniu lub też w prywatnej siłowni). Czy jest to prokurator,
    sąd czy też jakieś ministerstwo? Osoby zorientowane w temacie proszę o
    poważną odpowiedź. Dzięki i pozdrawiam

  • 2. Data: 2004-03-30 17:49:42
    Temat: Re: PODSŁUCH
    Od: "P@wel" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > prywatnym mieszkaniu lub też w prywatnej siłowni). Czy jest to prokurator,
    > sąd czy też jakieś ministerstwo? Osoby zorientowane w temacie proszę o

    tu znajdziesz szczegolowe podstawy prawne - nie tylko podsluchu

    ustawa o policji

    Art. 19. 1. Przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych,
    podejmowanych przez Policję w celu zapobieżenia, wykrycia, ustalenia
    sprawców, a także uzyskania i utrwalenia dowodów ściganych z oskarżenia
    publicznego, umyślnych przestępstw:

    1) Przeciwko życiu, określonych w art. 148-150 Kodeksu karnego,

    2) określonych w art. 134, art. 135 § 1, art. 136 § 1, art. 156 § 1 i 3,
    art. 163 § 1 i 3, art. 164 § 1, art. 165 § 1 i 3, art. 166, 167, 173 § 1 i
    3, art. 189, 204 § 4, art. 223, 228, 229, 232, 245, 246, 252 § 1-3, art.
    253, 258, 269, 280-282, 285 § 1, art. 286, 296, 299 § 1-6 oraz w art. 310 §
    1, 2 i 4 Kodeksu karnego,

    3) przeciwko obrotowi gospodarczemu, określonych w art. 297-306 Kodeksu
    karnego, powodujących szkodę majątkową lub skierowanych przeciwko mieniu,
    jeżeli wysokość szkody lub wartość mienia przekracza pięćdziesięciokrotną
    wysokość najniższego wynagrodzenia za pracę określonego na podstawie
    odrębnych przepisów,

    4) skarbowych, jeżeli wartość przedmiotu czynu lub uszczuplenie należności
    publicznoprawnej przekraczają pięćdziesięciokrotną wysokość najniższego
    wynagrodzenia za pracę określonego na podstawie odrębnych przepisów,

    5) nielegalnego wytwarzania, posiadania lub obrotu bronią, amunicją,
    materiałami wybuchowymi, środkami odurzającymi lub substancjami
    psychotropowymi albo ich prekursorami oraz materiałami jądrowymi i
    promieniotwórczymi,

    6) określonych w art. 8 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Przepisy
    wprowadzające Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 554 i Nr 160, poz. 1083 oraz
    z 1998 r. Nr 113, poz. 715),

    7) określonych w art. 20 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o pobieraniu
    i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów (Dz. U. Nr 138, poz. 682, z
    1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 104, poz. 661 oraz z 2000 r. Nr 120, poz.
    1268),

    8) ściganych na mocy umów i porozumień międzynarodowych, gdy inne środki
    okazały się bezskuteczne albo zachodzi wysokie prawdopodobieństwo, że będą
    nieskuteczne lub nieprzydatne, sąd okręgowy, na pisemny wniosek Komendanta
    Głównego Policji, złożony po uzyskaniu pisemnej zgody Prokuratora
    Generalnego albo na pisemny wniosek komendanta wojewódzkiego Policji,
    złożony po uzyskaniu pisemnej zgody właściwego miejscowo prokuratora
    okręgowego, może, w drodze postanowienia, zarządzić kontrolę operacyjną.

    2. Postanowienie, o którym mowa w ust. 1, wydaje sąd okręgowy właściwy
    miejscowo ze względu na siedzibę składającego wniosek organu Policji.

    3. W przypadkach niecierpiących zwłoki, jeżeli mogłoby to spowodować utratę
    informacji lub zatarcie albo zniszczenie dowodów przestępstwa, Komendant
    Główny Policji lub komendant wojewódzki Policji może zarządzić, po uzyskaniu
    pisemnej zgody właściwego prokuratora, o którym mowa w ust. 1, kontrolę
    operacyjną, zwracając się jednocześnie do właściwego miejscowo sądu
    okręgowego z wnioskiem o wydanie postanowienia w tej sprawie. W razie
    nieudzielenia przez sąd zgody w terminie 5 dni od dnia zarządzenia kontroli
    operacyjnej, organ zarządzający wstrzymuje kontrolę operacyjną oraz dokonuje
    protokolarnego, komisyjnego zniszczenia materiałów zgromadzonych podczas jej
    stosowania.

    4. Sąd okręgowy może zezwolić, na pisemny wniosek Komendanta Głównego
    Policji lub komendanta wojewódzkiego Policji, złożony po uzyskaniu pisemnej
    zgody właściwego prokuratora, na odstąpienie od zniszczenia materiałów, o
    których mowa w ust. 3, jeżeli stanowią one dowód lub wskazują na zamiar
    popełnienia przestępstwa, dla wykrycia którego na podstawie przepisów
    ustawowych może być prowadzona kontrola operacyjna lub czynności
    operacyjno-rozpoznawcze.

    5. W przypadku potrzeby zarządzenia kontroli operacyjnej wobec osoby
    podejrzanej lub oskarżonego, we wniosku organu Policji, o którym mowa w ust.
    1, o zarządzenie kontroli operacyjnej zamieszcza się informację o toczącym
    się wobec tej osoby postępowaniu.

    6. Kontrola operacyjna prowadzona jest niejawnie i polega na:

    1) kontrolowaniu treści korespondencji,

    2) kontrolowaniu zawartości przesyłek,

    3) stosowaniu środków technicznych umożliwiających uzyskiwanie w sposób
    niejawny informacji i dowodów oraz ich utrwalanie, a w szczególności treści
    rozmów telefonicznych i innych informacji przekazywanych za pomocą sieci
    telekomunikacyjnych.

    7. Wniosek organu Policji, o którym mowa w ust. 1, o zarządzenie przez sąd
    okręgowy kontroli operacyjnej powinien zawierać w szczególności:

    1) numer sprawy i jej kryptonim, jeżeli został jej nadany,

    2) opis przestępstwa z podaniem, w miarę możliwości, jego kwalifikacji
    prawnej,

    3) okoliczności uzasadniające potrzebę zastosowania kontroli operacyjnej, w
    tym stwierdzonej albo prawdopodobnej bezskuteczności lub nieprzydatności
    innych środków,

    4) dane osoby lub inne dane, pozwalające na jednoznaczne określenie podmiotu
    lub przedmiotu, wobec którego stosowana będzie kontrola operacyjna, ze
    wskazaniem miejsca lub sposobu jej stosowania,

    5) cel, czas i rodzaj prowadzonej kontroli operacyjnej, o której mowa w ust.
    6.

    8. Kontrolę operacyjną zarządza się na okres nie dłuższy niż 3 miesiące. Sąd
    okręgowy może, na pisemny wniosek Komendanta Głównego Policji lub komendanta
    wojewódzkiego Policji, złożony po uzyskaniu pisemnej zgody właściwego
    prokuratora, na okres nie dłuższy niż kolejne 3 miesiące, wydać
    postanowienie o jednorazowym przedłużeniu kontroli operacyjnej, jeżeli nie
    ustały przyczyny zarządzenia tej kontroli.

    9. W uzasadnionych przypadkach, gdy podczas stosowania kontroli operacyjnej
    pojawią się nowe okoliczności istotne dla zapobieżenia lub wykrycia
    przestępstwa albo ustalenia sprawców i uzyskania dowodów przestępstwa, sąd
    okręgowy, na pisemny wniosek Komendanta Głównego Policji, złożony po
    uzyskaniu pisemnej zgody Prokuratora Generalnego, może wydać postanowienie o
    kontroli operacyjnej przez czas oznaczony również po upływie okresów, o
    których mowa w ust. 8.

    10. Do wniosków, o których mowa w ust. 3, 4, 8 i 9, stosuje się odpowiednio
    przepis ust. 7. Sąd przed wydaniem postanowienia, o którym mowa w ust. 3, 4,
    8 i 9, może zapoznać się z materiałami uzasadniającymi wniosek,
    zgromadzonymi podczas stosowania kontroli operacyjnej zarządzonej w tej
    sprawie.

    11. Wnioski, o których mowa w ust. 1, 3-5, 8 i 9, sąd okręgowy rozpoznaje
    jednoosobowo, przy czym czynności sądu związane z rozpoznawaniem tych
    wniosków powinny być realizowane w warunkach przewidzianych dla
    przekazywania, przechowywania i udostępniania informacji niejawnych oraz z
    odpowiednim zastosowaniem przepisów wydanych na podstawie art. 181 § 2
    Kodeksu postępowania karnego. W posiedzeniu sądu może wziąć udział wyłącznie
    prokurator i przedstawiciel organu Policji wnioskującego o zarządzenie
    kontroli operacyjnej.

    12. Operatorzy prowadzący działalność telekomunikacyjną w sieciach
    publicznych oraz podmioty świadczące usługi pocztowe są obowiązani do
    zapewnienia na własny koszt warunków technicznych i organizacyjnych
    umożliwiających prowadzenie przez Policję kontroli operacyjnej.

    13. Kontrola operacyjna powinna być zakończona niezwłocznie po ustaniu
    przyczyn jej zarządzenia, najpóźniej jednak z upływem okresu, na który
    została wprowadzona.

    14. Organ Policji, o którym mowa w ust. 1, informuje właściwego prokuratora
    o wynikach kontroli operacyjnej po jej zakończeniu, a na jego żądanie
    również o przebiegu tej kontroli.

    15. W przypadku uzyskania dowodów pozwalających na wszczęcie postępowania
    karnego lub mających znaczenie dla toczącego się postępowania karnego,
    Komendant Główny Policji lub komendant wojewódzki Policji przekazuje
    właściwemu prokuratorowi wszystkie materiały zgromadzone podczas stosowania
    kontroli operacyjnej, w razie potrzeby z wnioskiem o wszczęcie postępowania
    karnego. W postępowaniu przed sądem, w odniesieniu do tych materiałów,
    stosuje się odpowiednio przepisy art. 393 § 1 zdanie pierwsze Kodeksu
    postępowania karnego.

    pozdrawiam

    P@wel

  • 3. Data: 2004-03-30 19:55:33
    Od: "Paweł" <czoper88@TO SKASUJinteria.pl>

    dzięki!

  • 4. Data: 2004-03-30 21:20:30
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "P@wel" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Zapomniałeś, że to co napisałeś dotyczy czynności przed wszczęciem
    postępowania. Po wszczęciu normuje to kodeks postępowania karnego. Art.
    237-242 kpk, przy czym by uprzedzić zarzuty w odniesieniu do podsłuchu
    pomieszczeń te przepisy mają zastosowanie na podstawie art. 241 kpk.