  • 1. Data: 2002-12-04 20:47:25
    Temat: PILNE!: Wyplata renty przez ZUS (dlugie)
    Od: "Pawel Grotowski" <b...@a...pl>

    Witam.

    Moj tato, po wylewie przez jakis czas lezal z zakladzie
    opiekunczo-leczniczym. Tato jest na rencie.

    Po przyjeciu do owego zakladu otrzymuje informacje od
    kierowniczki ze tato podpisal zgode wyslana do ZUS aby
    ten, rente przekazywal do owego zakladu.

    Dzwonie do ZUS aby upewnic sie, czy cos takiego mozna
    zrobic i otrzymuje wyjasnienie, ze tak, jednak w kwocie
    70% pobieranej renty (tyle sie placi za zaklad). Kobieta
    wyslala do ZUS dokument aby przekazywal cala rente.

    Robie awanture kobiecie w zakladzie opiekunczym, ze jako
    opiekun nie zostalem poinformowany o takiej akcji,
    wyjasniajac ze z tej renty oplacana jest rehabilitantka,
    ze robie rozne zakupy tacie, m.in. dodatkowe leki.

    Zadam pokazania dokumentu, ktory tato podpisal i
    stwierdzam ze podpis nawet nie przypomina podpisu taty.

    Przez 4 miesiace nalezycie wywiazuje sie z umowy i place
    wspomniane pieniadze. W sobote, tj. 30.11.2002 wypisuje
    tate z zakladu. Dzisiaj dowiaduje sie (taty juz tam nie ma)
    ze listonosz przyniosl do zakladu opiekunczego rente taty.
    Kobieta oswiadcza, ze pieniedzy nie przyjela zgodnie
    z wczesniejsza umowa i oczekuje ze ureguluje reszte zaplaty.

    PYTANIE:

    Co ten pier....ny ZUS robi ? Czy juz skladac doniesienie
    do prokuratury o popelnieniu przestepstwa. Na jakiej
    podstawie ZUS moze przekazac rente, jesli dysponuje
    dokumentem z podpisem taty, ktory de facto podpisem
    taty nie jest. Do kogo isc od razu, by nie tracic czasu
    na jakiegos cholernego urzedasa.

    Pozdrawiam
    Pawel Grotowski

    PS: ZUS w Rzeszowie, ZOL pod Rzeszowem

  • 2. Data: 2002-12-04 21:38:40
    Temat: Odp: PILNE!: Wyplata renty przez ZUS (dlugie)
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Pawel Grotowski <b...@a...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:aslpic$6j4$...@n...tpi.pl...

    nasuwa mi się pierwsze pytanie ...

    kto ustanawiał Pana na opiekuna prawnego ojca? Z teści postu wynika, że
    nie ma Pan takiego umocowania by w tej kwestii działać ...

    prawo normuje tą kwestie a skoro mówi Pan o opiece to nie rozumiem Pana
    postu ...czy Pan nie wie jakie przysługują prawa opiekunowi prawnemu w
    takiej sytuacji? Pytania stawiam w celu dokładniejszego rozeznania się w
    udzieleniu odpowiedzi na Pana post...

    Sandra

  • 3. Data: 2002-12-05 11:19:52
    Temat: Re: PILNE!: Wyplata renty przez ZUS (dlugie)
    Od: "Pawel Grotowski" <n...@p...pl>

> [...]
    |
    | kto ustanawiał Pana na opiekuna prawnego ojca? Z teści postu wynika, że
    | nie ma Pan takiego umocowania by w tej kwestii działać ...

    Witam Pania,

    Jestem synem. To chyba wystarczajacy powod. Co do
    formalnego ustanowienia, to nie.

    Wobec tego, w jaki sposob mam formalnie stac sie
    prawnym opiekunem ojca ?

    Czy obaj synowie moga dysponowac takim umocowaniem
    prawnym i jaka jest droga postepowania, by to zrealizowac ?

    Dziekuje
    Pawel Grotowski

  • 4. Data: 2002-12-05 12:00:45
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Pawel Grotowski <n...@p...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:asncn2$6d1$...@n...tpi.pl...

    > Jestem synem. To chyba wystarczajacy powod. Co do
    > formalnego ustanowienia, to nie.\

    nie ,nie wystarczy...

    > Wobec tego, w jaki sposob mam formalnie stac sie
    > prawnym opiekunem ojca ?

    opiekunem można zostać tylko po uprzednim ubezwłasnowolnieniu całkowitym
    ,kuratorem dla osoby nieporadnej /np.przy załatwianiu jakiś czynności/ tylko
    z wniosku osoby niepełnosprawnej w działaniu tzn. na wniosek Pana ojca
    ,który złozy do sądu opiekuńczego o ustanowienie kuratora dla siebie jako
    osoby nieporadnej / tu uzasadnienie / w osobie syna.

    > Czy obaj synowie moga dysponowac takim umocowaniem
    > prawnym i jaka jest droga postepowania, by to zrealizowac ?

    nie ,tylko jeden z Panów ...

    Sandra

  • 5. Data: 2002-12-05 12:30:19
    Od: "Pawel Grotowski" <n...@p...pl>

    Dziekuje i pozdrawiam

  • 6. Data: 2002-12-05 16:32:15
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl.nospam>

    Abstrahując od Pana zdolności prawnej do występowania w imieniu ojca (o czym
    traktuje wątek zapoczątkowany przez Sandrę) proponuję jeszcze raz dokładnie
    porównać podpis ojca z podpisem na tym dokumencie do ZUS-u. Jeśli są różne,
    złożyć do prokuratury lub Policji o sfałszowanie podpisu. Do tego nie jest
    konieczne żadne pełnomocnictwo. W celu ułatwienia i przyspieszenia procedury
    proszę wskazać organowi dochodzenia miejsce, gdzie znajdują się podpisane
    własnoręcznie przez ojca dokumenty. Złożone przez ojca wzory podpisów oraz o
    ile jego stan zdrowia pozwala na wzięcie udziału w czynności procesowej
    wzory podpisów pobrane w chwili obecnej będą stanowić dla biegłego grafologa
    podstawę do wydania opinii.

    Nie można mieć pretensji do ZUS w tej sprawie, albowiem Zakład ten nie
    zatrudnia grafologów do porównywania podpisów. Skoro wniosek przyszedł z
    Zakładu Opiekuńczego, to wydaje mi się, że pracownik ZUS nie popełnił błędu
    ufając temu dokumentowi. Ty znasz podpis ojca, on nie. Uznał
    najprawdopodobniej, iż fakt przesłania go przez wiarygodną instytucję
    stanowi równocześnie surogat urzędowego poświadczenia prawdziwości podpisu.

    --
    Robert Tomasik
    IDKey PGP: 0x9B725EF3

  • 7. Data: 2002-12-05 23:45:15
    Od: "Pawel Grotowski" <b...@a...pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@w...pl.nospam> napisał w
    wiadomości news:asoedv$58c$3@news.tpi.pl...

    Witaj. Dziekuje za odpowiedz.

> [...]
    różne,
    > złożyć do prokuratury lub Policji o sfałszowanie podpisu. Do tego nie jest

    Sa rozne. Jestem w posiadaniu dowodu ojca w ktorym widnieje
    oryginalny podpis. Zaklad opiekunczy zgodzil sie abym przekazywal
    okreslona kwote do owego zakladu.

    Chodzi mi o zmiane celu wysylania pieniedzy. Tato ma swoje konto
    w banku i tam od poczatku przekazywane byly pieniadze. Nikt nie
    wystepowal o zmiane, gdzie te pieniadze mialby byc przekazywane. Ja
    mam pelny dostep do konta, poniewaz pracownik banku, bez zadnych
    problemow pojechal do szpitala i w jego obecnosci ociec zlozyl podpisy
    na pelnomocnictwach (przy okazji: pochwala dla banku BPH, poniewaz
    jego pracownik z duza troska podszedl do sprawy).

    Jak dotychczas nie bylo problemow. Ja pobieralem pieniadze z konta
    ojca, oplacalem rehabilitacje. Ponadto z tego konta pobierana jest
    rata kredytu, ktory w swoim banku zaciagnal i inne jego zobowiazania.

    Teraz ZUS przekazal do zakladu, zaklad nie przyjal tych pieniedzy
    bo a) ojca juz tam nie ma, b) zgodnie z umowa ja place. I teraz czy
    ZUS przekaze te pieniadze z powrotem na konto ?

    Uwazam, ze to ZUS powinien nalezycie zapewnic bezpieczenstwo jego
    pieniedzy. Jesli ojciec mial poswiadczenie podpisu osoby trzeciej (jak
    sadze), wiec chyba zgodnie z prawem musial przyjac do wiadomosci
    co podpisuje (przyjac i zrozumiec). Czy tak ? Niestety nie bylo to mozliwe
    w jego stanie. Skoro wiec ZUS otrzymal taki dokument, to powinien
    sprawdzic nie autentycznosc podpisu, lecz waznosc tej decyzji ktora podjal.

    Jak to jest w prawie, ze ode mnie czyli syna jest wymagany sadowy
    nakaz kuratorski nad ojcem z tytulu calkowitego ubezwlasnowolnienia, a
    pracownikowi ZUS wystarczy dokument przyslany przez zaklad z podpisem
    ojca, ktory jego podpisem nie jest.

    I jeszcze jedna wazna informacja. ZUS przekazal _cala_ rente, a o ile
    mi wiadomo, mogl najwyzej przekazac 70%, bo tyle placi sie za zaklad.

    Tak wiec, dalej jestem przy tym, aby skierowac sprawe do prokuratury
    przeciwko ZUS z artykulu 231 paragraf 1 kodeksu karnego.

    Pozdrawiam
    Pawel Grotowski

  • 8. Data: 2002-12-06 01:28:16
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Pawel Grotowski <b...@a...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:asoobr$rq1$...@n...tpi.pl...
> [...]
    > nakaz kuratorski nad ojcem z tytulu calkowitego ubezwlasnowolnienia, a
    > pracownikowi ZUS wystarczy dokument przyslany przez zaklad z podpisem

    prosze nie mylić pojęć ...kurator jest dla częściowo ubezwłasnowolnionego
    lub dla nieporadnego
    opiekun jest dla całkowicie ubezwłasnowolnionego

    jeśli ojciec podpisał o pobieraniu w banku przez Pana pieniazków to mogła
    wyniknąć tylko sytuacja ,ze własnie zakł. poinformował ZUS o przebywaniu i
    jakiś dokument dostarczył podpisany przez ojca ,który może był faktycznie
    podpisany przez kogoś innego lub tez w przez samego podopiecznego...

    > I jeszcze jedna wazna informacja. ZUS przekazal _cala_ rente, a o ile
    > mi wiadomo, mogl najwyzej przekazac 70%, bo tyle placi sie za zaklad.

    w dokumencie jaki skierowano do ZUS mogli poinformowac o całości renty

    > Tak wiec, dalej jestem przy tym, aby skierowac sprawe do prokuratury
    > przeciwko ZUS z artykulu 231 paragraf 1 kodeksu karnego.

    tego nikt Panu nie zabroni ...ale wyjaśniłabym na początek pare kwestii czy
    na pewno jest tak jak Pan to opisuje ...może sprawa miała inny przebieg ...

    Sandra

  • 9. Data: 2002-12-07 20:53:27
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl.nospam>

    Albo ta sprawa jest zagmatwana, albo Ty ja komplikujesz. Ustal w ZUS, na
    jakiej podstawie przelali pieniądze do tamtego Zakładu a nie na konto. Jeśli
    zrobili to bezpodstawnie, to należą się ojcu odsetki za okres od dnia, gdy
    należność powinien był otrzymać do dnia, gdy należność wpłynęła.
    Jeśli zrobili to na podstawie dokumentu ze sfałszowanym podpisem, to
    powiadom prokuraturę lub policję (przestępstwo popełnił ktoś, kto sfałszował
    podpis).
    Jeśli jest pismo z podpisem Twojego ojca, to ewentualnie pozostaje
    wątpliwość, czy jego stan zdrowia pozwalał na podjęcie decyzji w tej sprawie
    i czy w chwili składania podpisu był w stanie zrozumieć znaczenie tego
    dokumentu. Jeśli ktoś podłożył mu ten dokument wiedząc, że nie jest on
    zdolny do jego zrozumienia, to popełnia oszustwo i tez należy powiadomić
    prokuraturę albo policję. Oszustwo będzie miało miejsce wówczas, gdy
    powstały z tego tytułu jakieś konkretne straty. Rozumiem, że straty
    powstały, choćby z tego tytułu, że pieniądze nie wpłynęły na konto w
    wyznaczonym terminie (odsetki). Wysokość strat nie jest ważna, nawet 1
    grosz, to już przestępstwo, ale apeluję do Twojej rozwagi. Jeśli to będzie
    kilka groszy, nie wszczynaj awantury.

    --
    Robert Tomasik
    IDKey PGP: 0x9B725EF3

  • 10. Data: 2002-12-07 21:32:25
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Robert Tomasik <r...@w...pl.nospam> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:asto47$7vb$...@n...tpi.pl...
> [...]
    Jeśli
    > zrobili to bezpodstawnie, to należą się ojcu odsetki za okres od dnia,

    słusznie..i jak mi wiadomo jeżeli powstaje takie nieporozumienie, w kilku mi
    znanych przypadkach ZUS naliczyl odsetki związane z opóźnieniem...

    Sandra