eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo[PA] Sprzedaż materiałów (z prawami aut., sic!) przez osobę nieuprawnioną. › [PA] Sprzedaż materiałów (z prawami aut., sic!) przez osobę nieuprawnioną.
  • Data: 2007-07-04 08:16:38
    Temat: [PA] Sprzedaż materiałów (z prawami aut., sic!) przez osobę nieuprawnioną.
    Od: MK <n...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Mam problem dlatego też proszę o poradę dot. prawa autorskiego.

    Kilka miesięcy temu kupiłem serwis internetowy - treść, opracowanie
    techniczne oraz prawa do tego. Tak jak to bywa zakup był od osoby dość
    młodej (nie wiem czy pełnoletniej, jednak posiadała własne konto), ona
    zaproponowała sprzedaż. Minęły 2 miesiące i okazuje się, że
    (prawdopodobnie) osoba ta nie miała żadnych praw do sprzedanych treści a
    po prostu ściągnęła treści z kilku innych serwisów i zrobiła z nich
    kompilację.

    Fakty:
    - płatność nastąpiła przelewem, w tytule jest zakup praw majątkowych -
    byłem święcie przekonany o tym a i sprzedawca na pytania dawał odpowiezi
    twierdzące, że jest właścicielem;
    - treścią są _cytaty_ z publicznych wypowiedzi innych osób
    (niepublicznych). Tak więc jest to baza cytatów, a właściciel
    pierwotnego serwisu posiada prawa do swojego autorskie serwisu, do bazy
    jako całości ale zapewne w ogóle praw do poszczególnych treści. Z tym,
    że cytaty nie są zwykle zamieszczane przez autorów, nie są także autorzy
    wymieniemi (co najwyżej z nicków). Myślę więc, że prawa do każdego z
    cytatów nie zostały w ogóle przeniesione na właściciela serwisu.

    Chodzi o serwisy typu: bash.org, bash.org.pl, pr0n.pl, autentyki.pl
    Zaznaczam, że chcę być fair w stosunku do właścicieli praw autorskich
    (pierwotnych serwisów), ale też stracić chciałbym jak najmniej, co
    oczywiste.

    1.Czy mam prawo zachować owe cytaty?
    2.Czy sprzedawca popełnił przestępstwo? Jeśli tak to czy ścigane jest na
    wniosek czy z urzędu? Pokrzywdzonym są właściciele pierwotnych serwisów?
    A czy nie będzie tu miało miejsce także oszustwo w którym pokrzywdzonym
    jestem ja?

    Kwota transakcji jest śmiesznie niska, jednak sprawę muszę załatwić
    rzecz jasna.

    btw, czy wymienione serwisy mają w ogóle prawo prezentować takie treści?
    Nie chodzi o kwestie dot. autorstwa i własności praw.

    za rady dziękuję.
    --
    pzdr