  • 1. Data: 2005-07-13 11:52:04
    Temat: Oszustwo/wyłudzenie ścigane z urzędu bez złożenia zawiadomienia?
    Od: Antek <a...@o...pl>

    OPIS:
    Świadczę pewne usługi, które w pewnej swej formie mogą być w Polsce
    nielegalne. Przyjmijmy, że jest to warsztat samochodowy, do którego
    regularnie zachodzą szemrani klienci i próbują pod różnymi pretekstami
    wyłudzić świadczenie usługi, która mogłaby być potraktowana jako
    pomocnictwo w przestępstwie. Obrazowo: "Wiesz pan, całą brykę przemaluj,
    przebij numery i psy nie wytropią."

    Zwykle pobieram zaliczki przed rozpoczęciem zlecenia. W sytuacji gdy
    zorientuję się w sytuacji i mam dowód na złe zamiary klienta, odmawiam
    wykonania usługi. Jeśli wykonanie zlecenia zostało rozpoczęte to
    zaliczka (szczególnie gdy poświęciłem już swoją pracę lub poniosłem
    koszty), to zaliczka przepada. W innym przypadku (jeszcze nie rozpoczęte
    zlecenie) po prostu zwracam wpłaconą zaliczkę.

    Powoduje to jednak czasami pewne konflikty, zawsze jednak uczciwie
    argumentuję i tłumaczę zaistniałą sytuację - mam podstawy podejrzewać
    przygotowanie do popełnienia przestępstwa, z tej racji odmawiam
    wykonania, zlecenie rozpoczęte więc zaliczka przepada. Informuję, że
    jakiekolwiek roszczenia mogą być rozwiązane na drodze cywilnej, a moja
    wola wyjaśniona na drodze policyjnego postepowania wyjaśniającego.
    Oczywiście NIGDY ŻADEN Z KLIENTÓW NIE ZDECYDOWAŁ SIĘ NA ZŁOŻENIE
    ZAWIADOMIENIA O PODEJRZENIU POPEŁNIENIA PRZESTĘPSTWA przeze mnie
    (przynajmniej nic o tym nie wiem) albo wystąpić na drogę cywilną.
    Niestety do pogróżek dochodziło.

    Chcę uniknął nieprzyjemności problemów, bo często zanim ktokolwiek
    pomyśli, to narobi sporo smrodu. Aktualnie policja prowadzi postępowanie
    w trochę innej sprawie, na razie jestem świadkiem w postępowaniu
    wyjaśniającym dot. właśnie chęci popełnienia przestępstwa, o którym
    wyżej. Dla klarowności sprawdzają także mnie i moich klientów. Zapewne
    przesłuchają sporą ich grupę i wyjdzie, że część zleceń nie zostało
    wykonanych. Niektórzy niedoszli 'klienci' mogą nawet ostro psioczyć czy
    kłamać na mnie.

    PYTANIA:
    Jak zachowa się policja i prokuratura w takiej sytuacji?
    Czy wszczęte będzie postępowanie wyjaśniające w celu zbadania czy nie
    doszło do oszustw/wyłudzeń z mojej strony?
    Czy postępowania w sprawie wyłudzeń/oszust mogą być wszczęte z urzędu
    bez złożenia zawiadomienia przez poszkodowanego? Brak zawiadomienia
    uwiarygadnia moje racje.
    Czy w trakcie przesłuchania owi 'klienci' zostaną zapytani czy chcą
    złożyć zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa lub zostaną zapytani czy
    domagają się ścigania?

    Według mnie wszystkie racje są po mojej stronie, ale wolałbym uniknąć
    nieprzyjemności czy straty czasu.
    Będę wdzięczny za odpowiedzi i rady.
    --
    pzdr, Antek

  • 2. Data: 2005-07-13 15:00:03
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Antek napisał(a):
    > Jak zachowa się policja i prokuratura w takiej sytuacji?

    a kto to wie...

> [...]

    > Czy postępowania w sprawie wyłudzeń/oszust mogą być wszczęte z urzędu
    > bez złożenia zawiadomienia przez poszkodowanego?

    tak

    > Czy w trakcie przesłuchania owi 'klienci' zostaną zapytani czy chcą
    > złożyć zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa lub zostaną zapytani czy
    > domagają się ścigania?

    nie muszą się domagać ani składać zawiadomienia

    KG