  • 1. Data: 2013-01-22 23:13:46
    Temat: Oszustwo przy sprzedaży towarów nielegalnych
    Od: Kornik <f...@g...com>

    Nurtuje mnie to od długiego czasu, zasłyszane powiedzenie "oszukać oszusta to jak być
    uczciwym" dało mi do myślenia, no i właśnie - jak to jest naprawdę?

    Osoba oferuje w internecie sprzedaż nielegalnej substancji, lub przedmiotu, nie
    posiadając ich osobiście, czyli jest to ogłoszenie definitywnie fałszywe. Delikwent
    zgłasza chęć zakupu i zostaje oszukany na kilka tysięcy złotych

    - sprzedający może zostać pozwany z urzędu za handel nielegalnymi substancjami lub
    towarem, jeśli ogłoszenie założył np. dla żartów?
    - zostać oskarżony o wymuszenie?
    - oszustwo?

    Pomijam tutaj względnie oczywistą kwestie, że taki delikwent może zostać szybko
    namierzony. Ciekawi mnie jedynie jak wygląda to od strony prawnej, bo dla mnie to
    trochę paradoksalna sytuacja

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2013-01-22 23:41:37
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    W liście datowanym 22 stycznia 2013 (23:13:46) napisano:

> [...]

    tysięcy złotych

    > - sprzedający może zostać pozwany z urzędu za handel nielegalnymi

    IMHO - nie. W końcu niczym nie handlował, do żadnej transakcji nigdy
    nie doszło... Ale wolałbym tego nie testować na sobie.

    > - zostać oskarżony o wymuszenie?

    Nigdzie nie widzę znamion wymuszenia.

    > - oszustwo?

    A tutaj jak najbardziej. W końcu obiecywał heroinę, a wysłał proszek
    do prania.

    --
    Pozdrowienia,
    Yakhub

  • 3. Data: 2013-01-23 00:30:09
    Od: f...@g...com

    W dniu wtorek, 22 stycznia 2013 23:41:37 UTC+1 użytkownik Yakhub napisał:
    > IMHO - nie. W końcu niczym nie handlował, do żadnej transakcji nigdy
    > nie doszło... Ale wolałbym tego nie testować na sobie.

    Ja też nie zamierzam, gwoli ścisłości :-)

    > A tutaj jak najbardziej. W końcu obiecywał heroinę, a wysłał proszek do prania.

    I tutaj chyba najciekawsza część - czy Sąd podejmie się rozwiązania tego typu sprawy,
    gdyby takie zgłoszenie wpłynęło? Czy obie strony zostałyby pociągnięte do
    odpowiedzialności, czy może tylko jedna z nich?

    I tutaj znowu paradoks prawny (według mnie). Sprzedający oferował heroinę a sprzedał
    proszek do pieczenia, zatem oferował towar nielegalny ale koniec końców nie popełnił
    przestępstwa i oszukał potencjalnego kupującego - więc, popełnił przestępstwo poprzez
    nie popełnianie kolejnego(innego)... :)

    I znowu: kupujący czuje się oszukany, bo zamiast 10 gram heroiny dostał 10 gram
    proszku do pieczenia, zgłasza sprawę do sądu. Gdyby dostał heorinę to popełnił by
    przestępstwo (posiadanie na pewno), chciał nabyć heroinę więc to jest chyba
    zamierzenie popełnienia przestępstwa (w przeciwienstwie do sprzedającego, który z
    góry zakladał sprzedaż wspomnianego proszku)... no i teraz, czy kupujący może się
    bronić jako ofiara oszukana podczas nielegalnej transakcji?

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2013-01-23 00:32:56
    Od: Arek <a...@b...com>

    W dniu 2013-01-23 00:30, f...@g...com pisze:
    [..]
    > I tutaj znowu paradoks prawny (według mnie). Sprzedający oferował heroinę a
    sprzedał

    Żaden paradoks. Doprowadził do niekorzystnego rozporządzenia mieniem?
    Doprowadził.
    Sprawa zamknięta.

    Arek

  • 5. Data: 2013-01-23 00:39:35
    Od: Kornik <f...@g...com>

    W dniu środa, 23 stycznia 2013 00:32:56 UTC+1 użytkownik Arek napisał:
    > W dniu 2013-01-23 00:30, Kornik pisze:
    > �aden paradoks. Doprowadzi� do niekorzystnego rozporz�dzenia mieniem?
    > Doprowadziďż˝.
    > Sprawa zamkni�ta.

    (google chrzani coś kodowanie)

    No faktycznie, to zamyka całą sprawę... :) A czy taki potencjalny oszukany nie
    zostaje pociągniety do żadnej odpowiedzialności w takiej sprawie?

  • 6. Data: 2013-01-23 01:13:34
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Tue, 22 Jan 2013 14:13:46 -0800 (PST), Kornik napisał(a):

> [...]
    >
    > - sprzedający może zostać pozwany z urzędu za handel nielegalnymi substancjami lub
    towarem, jeśli ogłoszenie założył np. dla żartów?

    http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/2029020,12676
    5,7805919.html

    Z artykułu:

    "Mężczyzna powiedział funkcjonariuszom, że chcąc kupić kilogram marihuany
    umówił się z czterema mężczyznami nad jeziorem. Przekazał im 15 tysięcy
    złotych i w zamian za to otrzymał kilogramową paczkę, która - jak
    zorientował się po powrocie do domu - zamiast narkotyków zawierała kilogram
    papieru.

    Policjanci w ciągu kolejnych dni zatrzymali czterech oszustów w wieku od 18
    do 25 lat. Wszystkim grozi nawet do ośmiu lat więzienia. Funkcjonariusze
    odzyskali też część straconych przez pokrzywdzonego pieniędzy. 21-latek
    uniknął odpowiedzialności karnej, ponieważ w polskim prawie zamiar
    popełnienia przestępstwa nie jest karalny. "

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 7. Data: 2013-01-23 18:22:18
    Od: "Konrad" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Borys Pogoreło" <b...@p...edu.leszno> napisał w wiadomości

    > uniknął odpowiedzialności karnej, ponieważ w polskim prawie zamiar
    > popełnienia przestępstwa nie jest karalny. "

    A to ciekawe w kontekście pewnego Brunona K. z Krakowa.

    Konrad

  • 8. Data: 2013-01-23 23:36:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 23 Jan 2013, Konrad wrote:

    > Użytkownik "Borys Pogoreło" <b...@p...edu.leszno> napisał

    > A to ciekawe w kontekście pewnego Brunona K. z Krakowa.

    W prawie jest różnica między "zamiarem" a "przygotowaniami".
    Brunonowi K. zarzucili "przygotowania", AFAIR.
    Do tego nie można wyciągać relacji odwrotnej, bo są przestępstwa
    które są warunkowane właśnie "zamiarem" (klasyka - oszustwo).
    Ale nie na poprzestaniu na zamiarze, żeby jasność była
    (brak udowodnienia zamiaru kładzie możliwość ukarania mimo
    zajścia czynu, ale również sam zamiar, bez czynności, karalny
    nie jest, a teraz mowa tylko o tej drugiej części).

    pzdr, Gotfryd