  • 1. Data: 2003-08-09 11:12:14
    Temat: Opakowania zwrotne
    Od: "Dziadek" <p...@o...pl>

    Jezeli możecie mi pomóc proszę o odpowiedź na poniższy problem:

    1. W sklepie A zakupuję x butelek piwa chcąc zdać butelki w danym sklepie
    żądają ode mnie paragonu. Inaczej odmawiaja przyjęcia na pytanie jakie
    majapodtswy prawne nie wiedzą tak dyrekcja zarządziała - może Państwo
    znaccie podstawę do takiego postępowania.

    2. W sklepie B jeżeli biorę butelki na wymianę lub za okazaniem paragonu z
    tego sklepu na zakup tych marek z których zdaje opakowania - również z
    piwa - nie ma problemu. Jeśli natomiast chcę tylko zdać butelki, w scianie
    umiescili automat do zwrotu, który liczy butelki po 0,20 zł (nominalnie
    nadruk na etykiecie: kaucja 0,35 zł) oczym oświadcza napis na zwykłej kartce
    papieru również bez podania podstaw prawnych. Również prosze o podstawy
    prawne takiego postępowania.
    Biorąc pod uwagę zysk 40% na zwrocie butelek uważam że tu zachodzi obowiązek
    podatkowy.

    Proszę o wyjasnienei mi tej kwesti z podaniem podstaw prawnych - lub jesli
    nie jest to zgodne z istniejącym prawem proszę o podanei przepisów, którymi
    się sklepy kierują.

    Dziękuję i pozdrawiam

    Igor

  • 2. Data: 2003-08-09 21:27:40
    Temat: Re: Opakowania zwrotne
    Od: "Stryket" <s...@p...onet.SkasujTo.pl>

> [...]
    > żądają ode mnie paragonu. Inaczej odmawiaja przyjęcia na pytanie jakie
    > 2. W sklepie B jeżeli biorę butelki na wymianę lub za okazaniem paragonu z

    sklepy mają obowiązek przyjąć butelki, więc mogą je przyjąć za dowolną kwote
    nawet = 0 zł 0 gr

    było na grupie jakiś tydzień temu

    Stryket

  • 3. Data: 2003-08-11 13:39:45
    Od: "Marek Radwański" <l...@N...gazeta.pl>

    Stryket <s...@p...onet.SkasujTo.pl> napisał(a):

    > sklepy mają obowiązek przyjąć butelki, więc mogą je przyjąć za dowolną kwote
    > nawet = 0 zł 0 gr
    >
    > było na grupie jakiś tydzień temu
    >

    > Stryket

    Zagadnienia związane ze zwrotami opakowań (w tym i butelek) uregulowano w
    ustawie z dnia 11 maja 2001 r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych.
    (Dz.U. z 2001r., Nr 63, poz. 638), której przepisy obowiązują od 1 stycznia
    bieżącego roku. Ustawa nakłada na sprzedawców szereg obowiązków. I tak
    sprzedawca produktów w opakowaniach jest obowiązany do przekazywania
    użytkownikom tych produktów informacji o opakowaniach i odpadach
    opakowaniowych w zakresie:1) dostępnych systemów zwrotu, zbiórki i odzysku, w
    tym recyklingu, właściwego postępowania z odpadami opakowaniowymi, 3)
    znaczenia oznaczeń stosowanych na opakowaniach - co najmniej przez
    wywieszenie odpowiedniej informacji w miejscu sprzedaży. Jednostki handlu
    detalicznego o powierzchni handlowej powyżej 25 m2, sprzedające napoje w
    opakowaniach jednorazowych, są obowiązane do posiadania w ofercie handlowej
    podobnych produktów dostępnych w opakowaniach wielokrotnego użytku. Jednostki
    handlu detalicznego są obowiązane do przyjmowania zwracanych i na wymianę
    opakowań wielokrotnego użytku po produktach w takich opakowaniach, które
    znajdują się w ich ofercie handlowej. Jednostki handlu detalicznego o
    powierzchni handlowej powyżej 2.000 m2 (duże markety) są obowiązane do
    prowadzenia na własny koszt selektywnej zbiórki odpadów opakowaniowych po
    produktach w opakowaniach, które znajdują się w ich ofercie handlowej, według
    rodzajów odpadów określonych w przepisach o odpadach. Z tych przepisów
    wynika, że na sprzedawcy nie ciąży obowiązek skupu opakowań zwrotnych (w tym
    i butelek). Oznacza to, że ze skupem opakowań nic się nie zmieniło w stosunku
    do stanu sprzed 1.01.2002r. To czy sklep będzie skupował, za jaką cenę, czy
    tylko przyjmował opakowania zależy od jego właściciela. Oczywiście, w
    sytuacji, jeżeli sklep pobrał kaucję i wydał dowód pobrania kaucji, to musi
    od nas opakowanie przyjąć, za taką cenę, na jaką się umówiliśmy. Jednakże
    sklepy nie przejęły funkcji skupów opakowań i nie zajmują się komercyjnym
    obrotem opakowaniami. Przepisy powyższe nie miały na celu rozszerzenia
    uprawnień konsumentów. Mają one na celu ochronę środowiska naturalnego, a ich
    wprowadzenie stanowiło kolejny etap dostosowania naszego prawodawstwa do
    uregulowań obowiązujących w Unii Europejskiej.

    pzdr

    marek radwański