  • 1. Data: 2003-12-03 14:16:43
    Temat: Odwołanie od decyzji.
    Od: "bourn" <b...@i...pl>

    Czy organ I instancji może w terminie 7 dni od otrzymania odwołania
    przeprowadzić postępowanie wyjaśniające (ustalić dodatkowe fakty, których
    nie odnotowano podczas kontroli) i dopiero ustosunkować się do odwołania
    (uchylić swoją decyzję bądź nie), czy też zobowiązany jest przekazać akta
    sprawy do organu odwoławczego /który to może wskazać, jakie okoliczności
    należy wziąć pod uwagę przy ponownym rozpatrzeniu sprawy/?

    Pozdrawiam
    Krzysiek S.

  • 2. Data: 2003-12-03 15:25:05
    Temat: Re: Odwołanie od decyzji.
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

> [...]
    > nie odnotowano podczas kontroli) i dopiero ustosunkować się do odwołania

    Nie moze prowadzic zadnego postepowania uzupelniajacego po wydaniu decyzji.
    Takie dzialanie organu narusza zasade czynnego udzialu stron w postepowaniu,
    zasade prawdy obiektywnej i zasade legalnosci dzialania organu.
    Niedopuszczalne jest uzupelnianie materialu dowodowego po zamknieciu
    postepowania (wydaniu decyzji), prowadziloby to takze do pominiecia
    obowiazku umozliwienia stronie wypowiedzenia sie co do wszystkich istotnych
    okolicznosci sprawy. W efekcie postepowanie dowodowe dotkniete byloby wada.

    > czy też zobowiązany jest przekazać akta
    > sprawy do organu odwoławczego /który to może wskazać, jakie okoliczności
    > należy wziąć pod uwagę przy ponownym rozpatrzeniu sprawy/?

    Jesli odwolanie wniosly wszystkie strony a organ uwzglednia je w calosci
    moze we wlasnym zakresie uchylic zaskarzona decyzje lub ja zmienic. Jesli
    odwolanie wniosla jedna ze stron organ moze uchylic zaskarzona decyzje
    decyzje lub ja zmienic jesli wyraza na to zgode pozostalae strony (a
    odwolanie organ uwzglenia w calosci j.w). Od tak wydanej decyzji stronom
    sluzy odwolanie na zasadach ogolnych.

    Dan.

  • 3. Data: 2003-12-03 16:15:22
    Temat: Odp: Odwołanie od decyzji.
    Od: "DorianG" <o...@k...pl>

    art. 132. § 1.(kpa) Jeżeli odwołanie wniosły wszystkie strony, a organ
    administracji publicznej, który wydał decyzję, uzna, że to odwołanie
    zasługuje w całości na uwzględnienie, może wydać nową decyzję, w której
    uchyli lub zmieni zaskarżoną decyzję.
    § 2. Przepis § 1 stosuje się także w przypadku, gdy odwołanie wniosła jedna
    ze stron, a pozostałe strony wyraziły zgodę na uchylenie lub zmianę decyzji
    zgodnie z żądaniem odwołania.
    § 3. Od nowej decyzji służy stronom odwołanie.

    Art. 133. Organ administracji publicznej, który wydał decyzję, obowiązany
    jest przesłać odwołanie wraz z aktami sprawy organowi odwoławczemu w
    terminie siedmiu dni od dnia, w którym otrzymał odwołanie, jeżeli w tym
    terminie nie wydał nowej decyzji w myśl art. 132.

    Czyli mój przedmówca trochę się zagalopował. Skoro kpa przewiduje możliwość
    zmiany decyzji przed jej przesłaniem do instancji odwoławczej, to logicznym
    jest, że zamiana ta nie może wynikać ze zwykłaego widzi-mi-się urzędnika, a
    powinna znajdować uzasadnienie w zgromadzonym materiale.
    Ja nie widzę przeszkód (kpa ich nie określa) do tego, by organ I instancji
    po otrzymaniu odwołania przewidując możliwość zmiany swojej decyzji
    zdecydował się np. sprawdzić czy okoliczności podane w odwołaniu i
    przemawiające za zmianą są prawdziwe!
    Ten sposób postępowanie sam przez się nie narusza jeszcze zasad: czynnego
    udzialu stron w postepowaniu,
    zasade prawdy obiektywnej i zasade legalnosci dzialania organu, o których
    wspomniał mój przedmówca.
    Krótko mówiąc "może".
    DG

  • 4. Data: 2003-12-03 16:37:35
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

> [...]
    > po otrzymaniu odwołania przewidując możliwość zmiany swojej decyzji
    > zdecydował się np. sprawdzić czy okoliczności podane w odwołaniu i

    W poscie mowa jest wyraznie o ustaleniu dodatkowych nowych faktow, ktorych
    nie ustalono w postepowaniu przed wydaniem decyzji i to jak sie wydaje
    chodzi o okolicznosci niekorzystne dla strony.

> [...]
    > udzialu stron w postepowaniu,
    > zasade prawdy obiektywnej i zasade legalnosci dzialania organu, o których

    Nie zgadzam sie. Uzupelnienie materialu dowodowego przez organ w opisanym
    przypadku (przy zalozeniu, ze organ nie zmienia decyzji zgodnie z wnioskiem
    strony) spowodowaloby, ze strona nie miala mozliwosci odniesienia sie do
    niego. W efekcie organ drugiej instancji musialby rozpoznac odwolanie od
    decyzji, gdzie organ I inst. broniac swego stanowiska w sprawie opieralby
    sie czesciowo na dowodach, które przeprowadzono bez udzialu strony. Tytulem
    przykladu:
    1999.08.31 wyrok NSA w Warszawie I SA 2076/98 Zgodnie z art. 132 § 1 kpa
    organ może wydać nową decyzję zmieniając lub uchylając swoją decyzję, jeżeli
    uzna, że odwołanie zasługuje w całości na uwzględnienie. Przepis ten nie
    stanowi podstawy do prowadzenia dopiero na tym etapie stosownego
    postępowania dowodowego.

    Dan.

  • 5. Data: 2003-12-03 17:48:52
    Od: "DorianG" <o...@k...pl>

    To orzeczeni mówi o przeprowadzeniu postępowania dowodowego dopiero po
    wydaniu decyzji, co znaczy, że organ nie przeprowadził go wcześniej.
    Pozdrawiam i dziękuję za polemikę.
    DG

  • 6. Data: 2003-12-03 20:25:55
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

    > To orzeczeni mówi o przeprowadzeniu postępowania dowodowego dopiero po
    > wydaniu decyzji, co znaczy, że organ nie przeprowadził go wcześniej.

    Wlasnie przeczytalem uzasadnienie i wynika z niego ze organ przeprowadzil
    (pobieznie)postepowanie dowodowe nie wyjasniajac jednak wszystkich
    okolicznosci sprawy, co uczynil dopiero po wniesieniu odwolania od decyzji.
    Cyt. z uzasadnienia: " Wprawdzie organ I instancji uzyskał pewne dokumenty
    stanowiące dowody dotyczące tych okoliczności, jednakże nie wyjaśnił ich do
    końca. Zresztą tę nieprawidłowość i naruszenie art. 77 kpa organ dostrzegł
    już po wydaniu decyzji z dnia 8 lipca 1998 r. i po złożeniu przez
    zainteresowanego odwołania, w którym to m.in. zarzucono organowi I instancji
    niewyjaśnienie wszystkich okoliczności sprawy. Wtedy dopiero zwrócono się do
    skarżącego o dostarczenie dodatkowych dokumentów, uzasadniając to
    możliwością uchylenia decyzji w trybie art. 132 kpa. Zgodnie zaś z art. 132

    Dziekuje rowniez.

    Dan.