    From: "lablador" <l...@p...fm>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Odwołanie od decyzji.
    Date: Wed, 3 Dec 2003 17:37:35 +0100

    > Czyli mój przedmówca trochę się zagalopował. Skoro kpa przewiduje
    możliwość
    > zmiany decyzji przed jej przesłaniem do instancji odwoławczej, to
    logicznym
    > jest, że zamiana ta nie może wynikać ze zwykłaego widzi-mi-się urzędnika,
    > powinna znajdować uzasadnienie w zgromadzonym materiale.
    > Ja nie widzę przeszkód (kpa ich nie określa) do tego, by organ I instancji
    > po otrzymaniu odwołania przewidując możliwość zmiany swojej decyzji
    > zdecydował się np. sprawdzić czy okoliczności podane w odwołaniu i
    > przemawiające za zmianą są prawdziwe!

    W poscie mowa jest wyraznie o ustaleniu dodatkowych nowych faktow, ktorych
    nie ustalono w postepowaniu przed wydaniem decyzji i to jak sie wydaje
    chodzi o okolicznosci niekorzystne dla strony.

    > Ten sposób postępowanie sam przez się nie narusza jeszcze zasad: czynnego
    > udzialu stron w postepowaniu,
    > zasade prawdy obiektywnej i zasade legalnosci dzialania organu, o których
    > wspomniał mój przedmówca.
    > Krótko mówiąc "może".

    Nie zgadzam sie. Uzupelnienie materialu dowodowego przez organ w opisanym
    przypadku (przy zalozeniu, ze organ nie zmienia decyzji zgodnie z wnioskiem
    strony) spowodowaloby, ze strona nie miala mozliwosci odniesienia sie do
    niego. W efekcie organ drugiej instancji musialby rozpoznac odwolanie od
    decyzji, gdzie organ I inst. broniac swego stanowiska w sprawie opieralby
    sie czesciowo na dowodach, które przeprowadzono bez udzialu strony. Tytulem
    przykladu:
    1999.08.31 wyrok NSA w Warszawie I SA 2076/98 Zgodnie z art. 132 § 1 kpa
    organ może wydać nową decyzję zmieniając lub uchylając swoją decyzję, jeżeli
    uzna, że odwołanie zasługuje w całości na uwzględnienie. Przepis ten nie
    stanowi podstawy do prowadzenia dopiero na tym etapie stosownego
    postępowania dowodowego.

    Dan.