  • 1. Data: 2009-04-16 11:06:35
    Temat: Odszokowanie za spóźnione pociągi
    Od: "Marcin" <m...@p...onet.pl>

    Witam

    Mam wątpliwą przyjemność i niestety konieczność korzystania z usług Kolei
    Mazowieckich. Ostatnimi czasy Koleje Mazowieckie szczególnie olewają
    podróżnych. Nie zdarza się, aby pociąg przyjechał punktualnie. Opóźnienia
    wahają się od 10 minut do 2 godzin(dany pociąg po prostu nie przyjeżdża)

    Czy można domagać się i otrzymać odszykowania za niewywiązywanie się z umowy
    przez KM? Czy ktoś słyszał o takich precedensach?

    Z poważaniem

    Marcin

  • 2. Data: 2009-04-16 11:39:16
    Temat: Re: Odszokowanie za spóźnione pociągi
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Marcin napisał(a):

    > Czy można domagać się i otrzymać odszykowania za niewywiązywanie się z umowy
    > przez KM? Czy ktoś słyszał o takich precedensach?

    Przeczytałem tytuł wątku i zaciekawiło mnie co to może być odszokowanie
    ;) ale teraz widzę, że to dyslektyczna odmiana słowa odszkodowanie.

    Pytanie: w którym miejscu zawartej z przewoźnikiem umowy jest określone,
    że pociągi nie mogą się spóźnić?

    j.

  • 3. Data: 2009-04-16 12:51:31
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    Marcin wyskrobał(a):
> [...]
    > Czy można domagać się i otrzymać odszykowania za niewywiązywanie się
    > z umowy przez KM? Czy ktoś słyszał o takich precedensach?

    Art. 62 Prawa przewozowego. Musisz wykazać winę umyślną albo rażące
    niedbalstwo przewoźnika i połączyć to ze skutkiem w postaci spóźnienia. W
    praktyce bardzo trudno wykonalne. Poczekaj jednak do grudnia. Wtedy wejdzie
    w życie Rozporządzenie unijne, które obejmie wszystkich przewoźników
    kolejowych na obszarze UE. Rozporządzenie gwarantuje pasażerom podobne prawa
    w przypadku opóźnienia, odwołania kursu itd. jak obecnie ma się to do linii
    lotniczych.

    --
    .B:artek.

  • 4. Data: 2009-04-16 17:01:21
    Od: zly <b...@N...fm>

    Dnia 16 Apr 2009 13:39:16 +0200, januszek napisał(a):

    > Pytanie: w którym miejscu zawartej z przewoźnikiem umowy jest określone,
    > że pociągi nie mogą się spóźnić?

    A w ktorym jest ze moga? Kupuje bilet na pociag ktory ma odjechac o
    godzinie 11, a przyjechac na miejsce o 13. Tak jest w rozkladzie jazdy
    podanym przez przewoznika. Jesli pociag sie spozni, przewoznik nie wywiazal
    sie z uslugi

    --
    marcin

  • 5. Data: 2009-04-16 17:17:32
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    zly wrote:

> [...]
    > podanym przez przewoznika. Jesli pociag sie spozni, przewoznik nie wywiazal

    zanim to stwierdzisz sprawdz czy umowa zawarta miedzy tobą i
    przewozniekiem nie zawiera czegoś na temat spózniania się.

  • 6. Data: 2009-04-16 19:17:10
    Od: " Kroelewicz" <k...@g...pl>

    B:artek. <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl> napisał(a):

    > Art. 62 Prawa przewozowego. Musisz wykazać winę umyślną albo rażące
    > niedbalstwo przewoźnika i połączyć to ze skutkiem w postaci spóźnienia.(...)

    Już nie musisz, patrz wyrok TK 37/07 z przełomu listopada i grudnia 2008 r.
    Od jego opublikowania istnieje domniemanie umyślnej winy albo rażącego
    niedbalstwa przewoźnika, a ciężar przeciwdowodu obciąża przewoźnika.

    Pamiętaj o ograniczeniach wynikających z zakupu biletów umożliwiających
    przejazdy wielokrotne (abonamenty, bilety okresowe, promocje weekendowe itd.)

    GK

  • 7. Data: 2009-04-16 21:02:29
    Od: zly <b...@N...fm>

    Dnia Thu, 16 Apr 2009 12:17:32 -0500, witek napisał(a):

    > zanim to stwierdzisz sprawdz czy umowa zawarta miedzy tobą i
    > przewozniekiem nie zawiera czegoś na temat spózniania się.

    dlatego pytam. czy jest napisane,i jesli tak to ile tego spoznienia moze
    byc

    --
    marcin

  • 8. Data: 2009-04-18 11:36:51
    Temat: Re: Odszkodowanie za spóźnione pociągi
    Od: "Marcin" <m...@p...onet.pl>

    Jakie to są ograniczenia dla biletów miesięcznych, kwartalnych?

  • 9. Data: 2009-04-18 16:11:33
    Od: " Kroelewicz" <k...@g...pl>

    Chodziło mi generalnie o roszczenia wobec przewoźnika z tytułu nienależytego
    wykonania umowy. Ograniczenia określone są, między innymi, w art. 18 ust. 3
    Prawa przewozowego.

    GK