  • 51. Data: 2010-08-14 18:17:15
    Temat: Re: Odstęp pomiędzy TIR-ami, Czy jakieś przepisy to regulują?
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    W dniu 2010-08-13 23:01, witek pisze:

    > Polecam to miec na uwadze tym co sie tłuką samochodem po USA po raz
    > pierwszy, gdzie stop nie oznacza ustąpienia pierwszeństwa.
    > Pierwszeństwo ma ten, kto pierwszy do skrzyżowania podjedzie.
    > Niezależnie od tego, w którą stronę skręca: pierwszy na skrzyzowaniu
    > pierwszy jedzie.

    I tak i nie: stojący samotnie, bez żadnej tabliczki znak STOP pełni
    dokładnie te same funkcje, co na całym świecie. Dopiero znak STOP z
    tabliczką np. "STOP ALL WAYS" pełni te funkcje, co napisałeś.

  • 52. Data: 2010-08-15 01:54:19
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Maciej Bebenek (news.onet.pl) wrote:

    > I tak i nie: stojący samotnie, bez żadnej tabliczki znak STOP pełni
    > dokładnie te same funkcje, co na całym świecie. Dopiero znak STOP z
    > tabliczką np. "STOP ALL WAYS" pełni te funkcje, co napisałeś.

    Nie.
    Jak jest jeden stop to wiadomo, że nikogo więcej "chętnego" do
    zatrzymania nie będzie i pozostałe drogi są z pierwszenstwem.

    Jak jest więcej niż jeden stop to wówczas kierowcy na stopach jadą w
    kolejności kto pierwszy ten lepszy.
    jakiekolwiek dodatkowe tabliczki nie mają żadnego znaczenia po za
    informacyjną, bo czy znak stop na innych drogach na skrzyzowaniu jest
    czy go nie ma można tylko dowiedziec się probując te znaki na tych
    pozostałych drogach wypatrzeć.

    Pod centrami handlowymi można spotkać skrzyżowania gdzie droga wjazdowa
    jest bez stopu a trzy pozostałe ze stop. Tabliczka ile jest stopów
    bardzo ułatwia zorientowanie się, że trzeba uważać bo któraś droga stopu
    nie ma.

    Chyba w większości stanów jest tak to "zaimplementowane"
    Nie soptkałem ngdzie zapisu, że dopiero stop all ways wprowadza zasadę
    kto pierwszy ten lepszy.
    Zebyś się kiedyś na skrzyżowaniu z dwoma stopami, nie zdziwił, że mimo,
    że skręcasz w prawo, to ten na przeciwko skręcający w lewo miał
    pierwszenstwo bo pierwszy przy stopie się znalazł.

  • 53. Data: 2010-08-18 07:46:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 14 Aug 2010, Jotte wrote:

    > W wiadomości news:Pine.WNT.4.64.1008131011540.1192@quad Gotfryd Smolik

    > Czy to wg ciebie znaczy, że np. obowiązek wystawienia świadectwa pracy przez
    > pracodawcę nie daje pracownikowi prawa do żądania jego wystawienia?

    Dobra, nie udawaj Greka :]
    "Prawo do doprowadzenia do stanu zgodnego z prawem" całkiem często
    ma "każdy" (z wyjątkiem spraw przyjmowanych wyłącznie z oskarżenia
    prywatnego itd).
    Ale idąc tym rozumowaniem zaraz dojdziemy do wersji "w zasadzie
    to można i nieuzasadniony pozew złożyć, przecież się da".

    Przekładając Twojego pracownika na dyskutowany przypadek kierowcy,
    brak świadectwa nie uprawnia pracownika do żądania czegoś co by mu
    przysługiwało *jakby* to świadectwo miał, zaś jeśli w ramach takiego
    żądania złamie prawo - np. "udzielając sobie urlopu" :P który by mu
    przysługiwał to on złamie prawo.

    Niemniej, niech będzie:
    "czyjś obowiązek, nakaz albo zakaz nie daje mi żadnego innego prawa
    niż co najwyżej wysunięcie żądania, aby zobowiązany ów obowiązek
    - nakaz wypełnił lub do zakazu się dostosował".
    Teraz jesteś zadowolony?
    (i już mamy jasność, dlaczego przeciętna umowa "o nic" liczy 15 stron ;))

    pzdr, Gotfryd

  • 54. Data: 2010-08-18 07:49:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 14 Aug 2010, mvoicem wrote:

    > Zasada ograniczonego zaufania chyba jest o czymś innym.

    Ale to chyba nie było o prawie, lecz o usiłowaniu wyjścia cało.

    pzdr, Gotfryd

  • 55. Data: 2010-08-18 08:13:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 14 Aug 2010, witek wrote:

> [...]
    [...]
    > Nie.
    > Jak jest jeden stop to wiadomo, że nikogo więcej "chętnego" do zatrzymania
    > nie będzie i pozostałe drogi są z pierwszenstwem.

    Witku, muszę stanowczo zaprotestować wobec literalnego opisu który
    przedstawiłeś.
    Nie wiem jakie jest w omawianym zakresie prawo w USA, poczytałem co
    najwyżej opisy paru wypadków z udziałem rowerów (z czego wynikło mi
    że owo prawo się różni między stanami!) więc nie jestem w stanie
    odnieść się do meritum.
    Do tego dochodzi ichni system precedensów, z którego mogą wynikać
    pewne co dziwniejsze konstrukcje.

    Ale to co napisałeś jest mocno wbrew zasadzie którą akcentowałem
    w poprzednich postach - bo właśnie akcentowałem coś takiego:
    "z tego, że tamten ma obowiązek się *zatrzymać*, nie mogę
    wywodzić że ma obowiązek *ustąpić mi pierwszeństwa*"!
    NIE MOGĘ.
    Chyba, że jakiś przepis jasno mi to pierszeństwo udziela (np.
    odbierając je jemu).

    Jak on się nie zatrzyma, to nieustąpienia pierwszeństwa winien
    będę ja. On będzie winien "tylko" niezatrzymania.

    Przemyślałem to sobie dawno temu z okazji "pojazdu który nie
    miał prawa jechać" (znak "zakaz ruchu" nie ustanawia nakazu
    ustąpienia pierwszeństwa, w odróżnieniu od STOP :P)
    A sądząc z wyrażanego czasem (tu!) zdziwienia "a sąd mimo to
    uznał winnego kierowcę mimo że pieszy wlazł na pasy" owo
    zrozumienie nie jest powszechne (i stawia pytanie dlaczego pojawia
    się pytanie o kartę rowerową a rzadkie jest pytanie o kompetencje
    posiadaczy praw jazdy).

    Wracając do tematu: *NIE WIEM* czy w USA znak STOP oznacza nakaz
    ustąpienia pierwszeństwa. W .pl oznacza, poprzednio pisałeś że w .us
    nie oznacza - i jeśli nie oznacza, to właśnie wpadłeś w sidła
    "przypisywania sobie prawa z czyjegoś obowiązku".
    Jest jeszcze taka możliwość, że w .us "stop" jest uważany za czynność
    szczególną wobec ustąpienia pierwszeństwa, znaczy że istniałby prawny
    zapis "zobowiązany do zatrzymania ma ustąpić pierwszeństwa" albo coś
    co działa pośrednio, co również by uchylało pierwszeństwo kogoś kto ma
    "stop".
    W .pl AFAIK takiego zapisu nie ma.
    Jeśli obie Twoje tezy są prawdziwe (że STOP nie uchyla pierwszeństwa
    oraz że zgodnie z prawem można jechać, jeśli jadący kolizyjnie ma
    STOP) to musiałaby istnieć właśnie taka zasada (że pierwszeństwo
    uchyla nie znak STOP, lecz obowiązek zatrzymania - z czegokolwiek
    by nie wynikał).

> [...]
    > nie ma można tylko dowiedziec się probując te znaki na tych pozostałych

    Mam rozumieć, że tak jak w .pl ze znakami "ustąp pierwszeństwa" oraz
    STOP (tyle że z inną funkcją dodatkową)?
    No to coś w stylu "nagrody za refleks" :D (zauważysz znak za załomem
    to masz bonus, nie zauważysz ... trudno).

    > Zebyś się kiedyś na skrzyżowaniu z dwoma stopami, nie zdziwił, że mimo, że
    > skręcasz w prawo, to ten na przeciwko skręcający w lewo miał pierwszenstwo bo
    > pierwszy przy stopie się znalazł.

    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 56. Data: 2010-08-18 09:21:59
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (18.08.2010 09:49), Gotfryd Smolik news wrote:

    > Ale to chyba nie było o prawie, lecz o usiłowaniu wyjścia cało.

    Mimo wszystko jedna część zdania nie zgadza się z drugą. No chyba że
    Miki miał na myśli "na przyszłość polecam: zasadę ograniczonego zaufania
    (w domyśle - zignorować ją), nie zakładaj że ten drugi zna ...."

    Bo zasada ograniczonego zaufania oznacza właśnie założenie że ten drugi
    zna....

    p. m.

  • 57. Data: 2010-08-18 15:33:00
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:Pine.WNT.4.64.1008180917400.3336@quad Gotfryd Smolik
    news <s...@s...com.pl> pisze:

    > Dobra, nie udawaj Greka :]
    A Eskimosa mogę?

> [...]
    > Ale idąc tym rozumowaniem zaraz dojdziemy do wersji "w zasadzie
    > to można i nieuzasadniony pozew złożyć, przecież się da".
    Prosta logika się kłania. Skoro się da to znaczy, że można.
    Można też walić 120 na 40-tce (chodzi o przekroczenie prędkości, żeby
    niejasności nie było).
    Konsekwencje ew. złamania prawa w razie ujęcia to osobna kwestia.

> [...]
    > przysługiwało *jakby* to świadectwo miał, zaś jeśli w ramach takiego
    > żądania złamie prawo - np. "udzielając sobie urlopu" :P który by mu
    Nie ma tak. Urlopu udziela pracodawca, to jasny zapis.
    Natomiast żądanie wystawienia świadectwa pracy (a o tym mówimy i nie ma co
    usiłować kluczyć) w żadnym wypadku złamaniem prawa nie jest i być nie może.

    > Niemniej, niech będzie:
    > "czyjś obowiązek, nakaz albo zakaz nie daje mi żadnego innego prawa
    > niż co najwyżej wysunięcie żądania, aby zobowiązany ów obowiązek
    > - nakaz wypełnił lub do zakazu się dostosował".
    A co ja napisałem?

    > Teraz jesteś zadowolony?
    A niech tam będzie...

    --
    Jotte

  • 58. Data: 2010-08-20 00:02:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Aug 2010, Jotte wrote:

    [...do mnie...]
    > A Eskimosa mogę?

    Nie mam prawa, aby Ci zabronić ;)
    Dobra, zapis jest uproszczony, ale miałem nadzieję że jasny.
    Chyba muszę sobie gdzieś linka do tej dyskusji zachować :|

    > A co ja napisałem?

    Ano przyczepiłeś się do tekstu bez formułki o prawie do żądania
    zaniechania naruszania prawa. A potrzebny jest krótki tekst
    do przypadków które nie dotyczą takiego zdarzenia (lecz usiłowania
    wywiedzenia dla siebie *innych* praw).

    > A niech tam będzie...

    Ufff....

    pzdr, Gotfryd

  • 59. Data: 2010-08-20 16:02:04
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:Pine.WNT.4.64.1008200157480.2740@quad Gotfryd Smolik
    news <s...@s...com.pl> pisze:

    > Nie mam prawa, aby Ci zabronić ;)
    Wiem.

    > Dobra, zapis jest uproszczony, ale miałem nadzieję że jasny.
    Hmm, nadzieję, nadzieję...
    A znasz to powiedzenie o nadziei, matce itd. ?

    > Chyba muszę sobie gdzieś linka do tej dyskusji zachować :|
    Nie mam prawa ci zabronić.
    Ale to pewnie wiesz...

    > Ano przyczepiłeś się do tekstu bez formułki o prawie do żądania
    > zaniechania naruszania prawa.
    No to jeszcze raz przeczytaj.

    > Ufff....
    Jakże łatwo ulżyć bliźniemu i jak miło to uczynić...

    --
    Jotte