  • 11. Data: 2009-03-18 23:07:49
    Temat: Re: Odsetki ustawowe
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Emka" <e...@o...eu> napisał w wiadomości
    news:gpqi5v$92r$1@news.onet.pl...

    Zacznijmy od tego - o czym inni nie wspominają - że pokwitowanie zapłaty
    należności głównej automatycznie de facto pozbawia możliwości dochodzenia
    kwot ubocznych. Jeśli te należności wpływały przelewem bez pokwitowań z
    Twojej strony to będzie mieć zastosowanie art. 451§3 kc. Należy wpłacane
    przez kontrahenta należności w pierwszej kolejności zaliczać na
    przysługujące już odsetki, a jedynie pozostałą część na dług zasadniczy. W
    ten sposób każda wpłata przerywa bieg przedawnienia. Jeśli z przelewów
    wynika, za które faktury płaci, to możesz też zastosować podobny wybieg,
    ale już nie możesz zapłatą za jedno zobowiązanie zaspokoić odsetek innej
    faktury.

    I zauważ, że nie ma czegoś takiego, jak zaległe odsetki. Jeśli gość Ci jest
    winien 100 zł, a odsetki w chwili wpłaty wynoszą 10 zł, to gdy wpłaci 100
    zł, 10 zł z tego zaliczasz na odsetki, a 90 zł na dług. facetowi pozostaje
    do spłaty 10 zł z odsetkami od ostatniej wpłaty.

  • 12. Data: 2009-03-19 09:09:54
    Od: Andrzej 'The Undefined' Dopierała <u...@p...org>

    Zawartość nagłówka ["Followup-To:" pl.soc.prawo.]
    Dnia 18.03.2009 Robert Tomasik <r...@g...pl> napisał/a:
> [...]
    > należności głównej automatycznie de facto pozbawia możliwości dochodzenia
    hm... z ciekawości - kontrahent (po terminie) spłaca zaległość podając
    jako tytuł przelewu:
    - "należność główna, faktura numer ileś tam.

    Czy mimo takiego tytułu można to zaliczyć wpierw na spłatę odsetek a
    później właściwej faktury?

    Tytuł przelewu ma w ogóle jakiekolwiek znacznie?

    (sytuacja hipotetyczna ;))

    --
    Andrzej 'The Undefined' Dopierała
    Linux && Unix && Network administrator

  • 13. Data: 2009-03-19 09:41:10
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

> [...]

    > należności głównej automatycznie de facto pozbawia możliwości dochodzenia

    Ciekawe, czyli dostawcy gazu i prądu, licząc sobie odsetki za nieterminową
    wpłatę na następnej fakturze, działają niezgodnie z prawem?

  • 14. Data: 2009-03-19 10:10:50
    Od: "Emka" <e...@o...eu>

> [...]

    > wynika, za które faktury płaci, to możesz też zastosować podobny wybieg,
    > ale już nie możesz zapłatą za jedno zobowiązanie zaspokoić odsetek innej

    Nie do końca rozumiem to, co napisałeś, więc opiszę jak to u nas wygląda :)
    Klient kupuje u nas towar od dobrych paru lat. Praktycznie zawsze
    przekraczane były przez niego terminy płatności za faktury i to przekraczane
    dość solidnie (nawet do parunastu miesięcy). Nigdy jednak nie wystawialiśmy
    mu not odsetkowych po zapłaceniu faktur (przelewem) ani nie naliczaliśmy
    odsetek w trakcie trwania zobowiązania, ponieważ taką przyjęliśmy zasadę.
    Natomiast teraz, w wyniku pewnych niekorzystnych działań klienta,
    ponieśliśmy stratę, której nie będziemy w stanie w żaden sposób
    zrekompensować. Stąd pomysł, by wystawić mu noty odsetkowe do starych, choć
    już zapłaconych faktur. Myślę, że nie jest to w żaden sposób zabronione
    prawem, problemem tylko okazał się "wiek" tychże not.

    > I zauważ, że nie ma czegoś takiego, jak zaległe odsetki.

    No właśnie tego nie byłam pewna. Spotkałam się z opinią, jakoby wystawienie
    noty odsetkowej do faktury sprzed iluś lat, nie miało podstaw prawnych i że
    takie noty są nieważne.

    Pozdrawiam
    Emka

  • 15. Data: 2009-03-19 10:13:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 19 Mar 2009, Andrzej 'The Undefined' Dopierała wrote:

> [...]
    > - "należność główna, faktura numer ileś tam.
    >
    > Czy mimo takiego tytułu można to zaliczyć wpierw na spłatę odsetek

    Oczywiście - liczy się to co napisał Robert, czyli treść akceptacji
    dokonana przez otrzymującego.
    Nie było treści wyrażonej przez otrzymującego - nie ma "pokwitowania".

    > Tytuł przelewu ma w ogóle jakiekolwiek znacznie?

    Ma, o ile istnieją jednocześnie różne "tytuły" wierzytelności.
    Wierzyciel ma prawo zaliczyć spłaty na pokrycie wybranego
    przez siebie długu "po uważaniu", o ile nie został wskazany
    inny dług.
    Poczytaj art.451 KC:
    _117.html

    pzdr, Gotfryd