  • 1. Data: 2009-03-18 10:25:02
    Temat: Odsetki ustawowe
    Od: "Emka" <e...@o...eu>

    Witam!

    Po jakim czasie przedawniają się odsetki ustawowe z tytułu faktur
    zapłaconych po terminie?
    Noszę się z zamiarem wystawienia not odsetkowych za lata ubiegłe do
    kontrahenta, który w ostatnim czasie dość poważnie zrobił nas w ciula
    (zawsze robił, ale teraz już przegiął tak, że ponieśliśmy poważne straty) i
    chciałabym wiedzieć, jakie lata mogłabym w to jeszcze wliczyć. Kwota do
    odzyskania jest znaczna, więc choć w taki sposób chciałabym zrekomensować
    sobie straty, jakie przyniosła nasza "współpraca".
    Dziękuję za pomoc i informacje.

    Pozdrawiam
    Emka

  • 2. Data: 2009-03-18 10:47:14
    Temat: Re: Odsetki ustawowe
    Od: spp <s...@o...pl>

    Emka pisze:
    > Witam!
    >
    > Po jakim czasie przedawniają się odsetki ustawowe z tytułu faktur
    > zapłaconych po terminie?

    Nie przejmuj się żadnymi terminami - wczoraj TPSA przysłała nam notę
    odsetkową za płatności z ... 2004 r. :)

    Oczywiście wliczyła je do bieżących płatności. :)

    Co do meritum:

    http://animatek.w.interia.pl/odsetki.html

    --
    spp

  • 3. Data: 2009-03-18 10:55:59
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    spp pisze:

> [...]
    > odsetkową za płatności z ... 2004 r. :)
    >
    > Oczywiście wliczyła je do bieżących płatności. :)

    Cytat ze strony:

    "W listopadzie 2004 roku jednak Sąd najwyższy uznał, że skoro odsetki
    maja charakter okresowy to bez względu na to, że termin przedawnienia
    należności głównej wynosi dwa lata to odsetki od nieterminowych
    płatności przedawniają się po trzech latach.

    Jednak ten sam sąd w dalszej części uznał, że od chwili, kiedy
    przedawnia się należność główna przedawniają się również odsetki. W
    związku z powyższym wierzyciel musi pamiętać, aby nie dopuścić do
    przedawnienia roszczenia głównego, gdyż wówczas może mieć również
    problem z odzyskaniem chociaż części świadczenia w postaci odsetek."

    Czy ktoś wie, jak rozumieć tę sprzeczność?

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2009-03-18 11:00:00
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    Liwiusz pisze:

> [...]
    > problem z odzyskaniem chociaż części świadczenia w postaci odsetek."
    >

    > Czy ktoś wie, jak rozumieć tę sprzeczność?

    Najstarsi górale nie wiedzą dokładnie, natomiast należy liczyc sie z
    interpretacja sadu, ze odetki przedawniają sie nie później niz po 3
    latach ( nawet jeżeli samo zobowiązanie przedawnia sie po 10), ale mogą
    przedawnić sie wcześniej, niż po trzech latach, jeżeli samo zobowiązanie
    ma krótszy termin przedawnienia.

    --
    Szukam nowej sygnaturki, a skończył mi się żeń szeń.

    Roman Rumpel skype: rumpel.roman
    www.rumpel.pl

  • 5. Data: 2009-03-18 11:00:59
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

> [...]
    > chociaż części świadczenia w postaci odsetek."
    >

    > Czy ktoś wie, jak rozumieć tę sprzeczność?

    Jasne.
    Jeśli nie zażądasz odsetek od należności, to przedawnią się one po trzech
    latach, zakładając że np. należność została uregulowana (lub w jakiś inny
    sposób został przerwany bieg jej przedawnienia).
    Gdyby jednak należność NIE ZOSTAŁA uregulowana i przedawniła się po dwóch
    latach, to odsetki również przedawniają się po dwóch latach.

  • 6. Data: 2009-03-18 11:13:21
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    spp napisał(a):

    > Nie przejmuj się żadnymi terminami - wczoraj TPSA przysłała nam notę
    > odsetkową za płatności z ... 2004 r. :)

    Bo TPSA interpretuje, ze okres przedawnienia liczy sie od rozwiazania
    Umowy ;)

    j.

    --
    "Można wysnuć wniosek, że przyszłością gier są małe opalizujące krążki -
    płyty kompaktowe. Głównym tego powodem jest nieopłacalność skopiowania

  • 7. Data: 2009-03-18 11:22:46
    Od: spp <s...@o...pl>

    januszek pisze:

    > Bo TPSA interpretuje, ze okres przedawnienia liczy sie od rozwiazania
    > Umowy ;)

    Muszę więc się poważnie zastanowić nad jej rozwiązaniem. :)

    --
    spp

  • 8. Data: 2009-03-18 11:31:59
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    To postęp.
    Bo kiedyś nie mogłeś rozwiązac umowy, dokąd nie zapłaciłeś całych rzekomych
    należności ;-)
    JaC

    -----

  • 9. Data: 2009-03-18 13:37:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Mar 2009, Emka wrote:

    > Witam!
    >
    > Po jakim czasie przedawniają się odsetki ustawowe z tytułu faktur
    > zapłaconych po terminie?
    > Noszę się z zamiarem wystawienia not odsetkowych za lata ubiegłe

    wKF: nic nie stoi na przeszkodzie żądania odsetek za całe okresy,
    również przedawnionych.
    Jak kontrahent zechce podnieść zarzut przedawnienia, to niech
    się sam użera z wykazaniem jaka część odsetek jest przedawniona,
    przedawnienie działa tylko "on request" - i jak na .prawo
    wiele razy było, nie ma zakazu aby upominać się o przedawnione
    (lecz NALEŻNE, tyle że już nieskutecznie należne :)) długi.

    > chciałabym wiedzieć, jakie lata mogłabym w to jeszcze wliczyć. Kwota do
    > odzyskania jest znaczna, więc choć w taki sposób chciałabym zrekomensować
    > sobie straty, jakie przyniosła nasza "współpraca".

    J.w.
    IMHO - podnieść więcej, niż z samych nieprzedawnionych wychodzi.
    A przynajmnie "trochę ponad to co jest egzekwowalne".
    Oczywiście oznaczać to może pewien koszt z własnej strony - bo
    jak sąd uzna "roszczenie zasadne w 85%" to 15% kosztów sądowych
    (również drugiej strony!) trzeba zapłacić samemu, żeby nie było,
    za wygodę (że "tamten musi policzyć") trzeba płacić :]
    Dlatego IMVHO nie należy przesadzać, ale tak z 5% przedawnionych
    odsetek można doliczyć, niech kombinują :>

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2009-03-18 13:51:33
    Od: "Emka" <e...@o...eu>

    "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Dlatego IMVHO nie należy przesadzać, ale tak z 5% przedawnionych
    > odsetek można doliczyć, niech kombinują :>

    Bardzo dziękuję wszystkim za pomoc :)
    W sumie i tak nie chciałam się zagłębiać dalej niż poza 2005 rok, więc chyba
    nie będzie problemów.
    Co do kosztów sądowych - tak czy owak planuję sprzedać te wierzytelności
    (czyli wystawione noty) do firmy windykacyjnej, więc jakieś koszty samej
    odsprzedaży poniosę na tym etapie. A potem niech już oni się dalej sami
    użerają, ja chcę tylko swoją część kasy i święty spokój ;-)

    Pozdrawiam
    Emka