  • 11. Data: 2023-09-06 20:36:26
    Temat: Re: Odrzucenie spadku przez dziecko poczęte po śmierci rodzica
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 6 Sep 2023 19:46:16 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Co do zasady biegły, którego powołuje sąd, ale płaci za to - o ile
    > pamiętam - wierzyciel (art. 6 kc)

    a jak dojdzie to licytacji i cena wyjdzie niższa?

    > To ten konkretny spadkobierca podpowiada do 1/3 wartości mieszkania.
    > Powiedzmy, że mieszkanie jest warte też 600.000 złotych. możesz sobie
    > ściągnąć 200.000 od jednego spadkobiercy, ale strzelisz sobie ty "gola".
    > Pozostali spadkobiercy nie mają kasy, a Ty nie możesz egzekwować z
    > mieszkania, bo kto na przetargu kupi 2/3 mieszkania? Łatwiej egzekwować
    > całe mieszkanie.

    Ale co to komornika obchodzi? No dobra, prowizja od 600 tys jest
    wieksza niz od 200 tys :-)

    Jeszcze moze byc werjsja, ze np zona-wdowa tam mieszka, ma prawo do
    1/3, wyeksmitowac ją trudno - dobre i 200 tys od jednego dziecka:-)

    Hm, a nie mozna jej częsci przejąc po jej smierci ? :-)

    J.

  • 12. Data: 2023-09-06 20:58:49
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 06.09.2023 o 20:36, J.F pisze:

    > a jak dojdzie to licytacji i cena wyjdzie niższa?

    Nie wiem, ale chyba bez znaczenia.

    > Ale co to komornika obchodzi? No dobra, prowizja od 600 tys jest
    > wieksza niz od 200 tys :-)

    Komornik robi to, o co wierzyciel wnioskuje, a nie co jemu wygodniej.

    > Jeszcze moze byc werjsja, ze np zona-wdowa tam mieszka, ma prawo do
    > 1/3, wyeksmitowac ją trudno - dobre i 200 tys od jednego dziecka:-)
    >
    > Hm, a nie mozna jej częsci przejąc po jej smierci ? :-)

    Może można.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 13. Data: 2023-09-07 08:35:11
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 06.09.2023 19:46, Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > Pozostali spadkobiercy nie mają kasy, a Ty nie możesz egzekwować z
    > mieszkania, bo kto na przetargu kupi 2/3 mieszkania? Łatwiej egzekwować

    Chyba że jednym z trzech właścicieli nie jest spadkobierca (np. mąż po
    rozwodzie), a tylko pozostałych dwóch jest spadkobiercami.

    Jeżeli spadkobiercy (wszyscy) odrzucą spadek, to kto stanie się
    właścicielem tych 2/3 mieszkania?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 14. Data: 2023-09-07 08:55:24
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Chyba że jednym z trzech właścicieli nie jest spadkobierca (np. mąż po
    > rozwodzie), a tylko pozostałych dwóch jest spadkobiercami.

    Trochę sobie w sytuacji spadkowej tego nie wyobrażam, chyba, ze
    wcześniej dłużnik był właścicielem ułamkowej części.

    > Jeżeli spadkobiercy (wszyscy) odrzucą spadek, to kto stanie się
    > właścicielem tych 2/3 mieszkania?

    Pewnie ich spadkobiercy, a potem spadkobiercy tych spadkobierców. Ale
    zakładając, że wszyscy spadek odrzucą, to Gmina, która odpowiada do
    wartości "inwentarza", czyli w praktyce sprzedadzą mieszkanie i
    wierzyciel dostanie to, co dostanie.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 15. Data: 2023-09-07 09:03:08
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 07.09.2023 08:55, Robert Tomasik wrote:
    > Ale zakładając, że wszyscy spadek odrzucą, to Gmina, która odpowiada do
    > wartości "inwentarza", czyli w praktyce sprzedadzą mieszkanie i
    > wierzyciel dostanie to, co dostanie.

    A gmina też może odrzucić? Wiem, takie akademickie pytanie :-P

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 16. Data: 2023-09-07 09:38:43
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > A gmina też może odrzucić? Wiem, takie akademickie pytanie ?

    Nie może. Dlatego od zawsze odpowiadała tylko "z dobrodziejstwem
    inwentarza, a do niedawna pozostałe osoby musiały złożyć takie
    oświadczenie.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 17. Data: 2023-09-07 10:26:42
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 7 Sep 2023 09:38:43 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Nie może. Dlatego od zawsze odpowiadała tylko "z dobrodziejstwem
    > inwentarza, a do niedawna pozostałe osoby musiały złożyć takie
    > oświadczenie.

    A kto jej wycenial inwentarz?
    Bo jak rozumiem zasada ta sama - dlugĂłw np 600tys, nieruchomosc
    warta w/g wyceny 500 tys - gmina bierze nieruchomosc i splaca 500 tys
    przelewem.
    A potem sprzedaje nieruchomosc i sie okazuje, ze warta 400k ... albo
    650 ..

    Na szczescie banki cwane, zazwyczaj maja hipoteke na nieruchomosci.

  • 18. Data: 2023-09-07 10:47:09
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 07.09.2023 o 10:26, J.F pisze:

> [...]
    > nieruchomosc i splaca 500 tys przelewem. A potem sprzedaje
    > nieruchomosc i sie okazuje, ze warta 400k ... albo 650 ..

    Już w tym wątku pytano o to - biegły powołany przez sąd.

    > Na szczescie banki cwane, zazwyczaj maja hipoteke na nieruchomosci.

    I co to w Twojej ocenie zmienia w omawianym tu temacie? Przypadki
    zabezpieczenia wyższego kredytu na nieruchomości o wiele mniej wartej
    nie są jakieś szczególnie rzadkie. Dlatego też banki raczej nie dają
    kredytu dokąłdnie do wartości wyceny nieruchomości.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 19. Data: 2023-09-07 14:27:20
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 7 Sep 2023 10:47:09 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Już w tym wątku pytano o to - biegły powołany przez sąd.

    > I co to w Twojej ocenie zmienia w omawianym tu temacie?

    Bedzie pewien nacisk, aby to tę konkretną nieruchomosc sprzedać.

> [...]
    > nie są jakieś szczególnie rzadkie. Dlatego też banki raczej nie dają
    > kredytu dokąłdnie do wartości wyceny nieruchomości.

    Nie uważał bank, jak kredyt dawał, to teraz niech robi jak uważa.

    Mnie chodzi o spadkobiercę, który nic nie zawinił, a jak widac -
    na "z dobrodziejstwem inwentarza" można sie przejechac.

    A propos - da sie w jakis sposób uzgodnić z sądem/bankiem/komornikiem,
    żeby tę nieruchomość sprzedali, a potem dzielic sie pieniędzmi?

    I co wtedy z podatkiem?

    J.

  • 20. Data: 2023-09-07 15:22:07
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 07.09.2023 o 14:27, J.F pisze:

    > Bedzie pewien nacisk, aby to tę konkretną nieruchomosc sprzedać.

    Wiesz, jak działa hipoteka? Bo to nie jest jakaś gwarancja, że sprzedać
    nie można. I nie ogranicza banku w egzekucji do tej nieruchomości -
    zwłaszcza, gdy jej wartość jest mniejsza od długu.

    > Nie uważał bank, jak kredyt dawał, to teraz niech robi jak uważa. > Mnie chodzi o
    spadkobiercę, który nic nie zawinił, a jak widac - na
    > "z dobrodziejstwem inwentarza" można sie przejechac.

    Może. Dlatego czasem warto odrzucić.

    > A propos - da sie w jakis sposób uzgodnić z
    > sądem/bankiem/komornikiem, żeby tę nieruchomość sprzedali, a potem
    > dzielic sie pieniędzmi?

    Bank zrobi to, co będzie dla niego korzystniejsze.

    > I co wtedy z podatkiem?

    Dług odliczasz.

    --
    (~) Robert Tomasik