  • 1. Data: 2023-09-06 09:36:17
    Temat: Odrzucenie spadku przez dziecko poczęte po śmierci rodzica
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    Rodzic zmarł 02.2022.
    Ja i żona odrzuciliśmy spadek 05.2022.
    Za syna wtedy 4 letniego odrzuciliśmy (za zgodą sądu rodzinnego) w 06.2022.

    Sprawa spadkowa nie została jeszcze zakończona. Czy za dziecko poczęte
    po śmierci i narodzone 3 tygodnie temu (08.2023), także należy odrzucić
    spadek?

    Pytam, bo (dla mnie) taki absurd usłyszałem w UM odbierając akt
    urodzenia :-/ To jak sprawa spadkowa trwa latami, to tak "polują" kogo
    złapać? W głowie mi się nie mieści.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 2. Data: 2023-09-06 10:53:51
    Od: Animka <a...@t...ja.wp.pl>

> [...]
    >
    > Pytam, bo (dla mnie) taki absurd usłyszałem w UM odbierając akt
    > urodzenia :-/ To jak sprawa spadkowa trwa latami, to tak "polują" kogo

    https://prawo-spadkowe.pl/nie-odrzucono-spadku-dziec
    ko-poczete-brzuchu-ciazy-nienarodzone

    --
    animka

  • 3. Data: 2023-09-06 11:42:26
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 6 Sep 2023 09:36:17 +0200, Mateusz Bogusz wrote:
> [...]
    >
    > Pytam, bo (dla mnie) taki absurd usłyszałem w UM odbierając akt
    > urodzenia :-/ To jak sprawa spadkowa trwa latami, to tak "polują" kogo

    Do skutku :-)
    Choc jak dzieci dorosną, i bedą mialy swoje dzieci, to juz ich chyba
    nie dotyczy :-)

    Rozumiem, ze same długi do odziedziczenia.
    Dawniej było to polowanie na frajera, co bedzie spłacał,
    ale teraz to co najwyzej niuanse "dobrodziejstwa inwentarza".

    Wiec moze powinienes chwalic, ze władza szuka spadkobierców, zamiast
    szybko zagarnąc spadek dla siebie? :-)

    J,

  • 4. Data: 2023-09-06 12:13:56
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 06.09.2023 o 11:42, J.F pisze:
    > Do skutku ?
    > Choc jak dzieci dorosną, i bedą mialy swoje dzieci, to juz ich chyba
    > nie dotyczy ?

    Jestem odmiennego zdania, ale zamiast na grupie, to bym podpytał
    adwokata specjalizującego się w takich rzeczach. Dziecko poczęte
    dziedziczy, o ile urodzi się żywe. Ciąża trwa 9 miesięcy (przeważnie).
    Skoro rodzice spadek odrzucili w połowie zeszłego roku, no to poczęte
    nie było, by spadek nabyć. Zatem nie ma co odrzucać.

    Zresztą dziedziczy "z dobrodziejstwem inwentarza". Ewentualny wierzyciel
    mógłby co najwyżej od dziecka zażądać wykazania, co odziedziczyło, a
    pewnie nic. A jak będzie pełnoletnie, to raczej wszystko się przedawni.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 5. Data: 2023-09-06 12:42:03
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 06.09.2023 12:13, Robert Tomasik wrote:
    > Zresztą dziedziczy "z dobrodziejstwem inwentarza".

    Tak, ale jak mi wytłumaczono to z tym dobrodziejstwem nie jest też tak
    różowo. Bo odziedziczysz 1/3 mieszkania, a komornik nie będzie się bawił
    w jego sprzedaż tylko sięgnie do łatwiejszej (Twojej) gotówki na koncie.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 6. Data: 2023-09-06 12:47:58
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 6 września 2023 o 09:36:20 UTC+2 Mateusz Bogusz napisał(a):
> [...]
    >
    > Pytam, bo (dla mnie) taki absurd usłyszałem w UM odbierając akt
    > urodzenia :-/ To jak sprawa spadkowa trwa latami, to tak "polują" kogo

    Bzdurę powiedzieli.
    Tylko idź im to powiedz z małym OPR (małym, bo może "chcieli dobrze"),
    żeby innych nie straszyli.
    Żeby dziedziczyć, dziecko musi być poczęte w chwili otwarcia spadku - czyli śmierci
    spadkodawcy - oraz urodzić się żywe.
    No chyba że ciąża trwała 18 miesięcy - tak to tylko przy bliźniakach ;>

  • 7. Data: 2023-09-06 13:34:41
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 6 Sep 2023 12:42:03 +0200, Mateusz Bogusz wrote:

    > Tak, ale jak mi wytłumaczono to z tym dobrodziejstwem nie jest też tak
    > różowo. Bo odziedziczysz 1/3 mieszkania, a komornik nie będzie się bawił
    > w jego sprzedaż tylko sięgnie do łatwiejszej (Twojej) gotówki na koncie.

    Czy, jak mi to tłumaczono tu na grupie - zostawi ci odziedziczoną
    rudere na prowincji, czy tam kamienicę z lokatorami, a zlicytuje nowe
    mieszkanie w Warszawie, albo samochód :-)

    Co w pewnych warunkach moze być nawet pożądane - wszak to "ojcowizna",
    o której sie mówi z nostalgią :-)

    J.

  • 8. Data: 2023-09-06 15:21:29
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Tak, ale jak mi wytłumaczono to z tym dobrodziejstwem nie jest też tak
    > różowo. Bo odziedziczysz 1/3 mieszkania, a komornik nie będzie się bawił
    > w jego sprzedaż tylko sięgnie do łatwiejszej (Twojej) gotówki na koncie.
    Zgadza się, ale tylko do wartości 1/3 mieszkania.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 9. Data: 2023-09-06 18:09:20
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 6 Sep 2023 15:21:29 +0200, Robert Tomasik wrote:
    > Zgadza się, ale tylko do wartości 1/3 mieszkania.

    A kto oszacuje wartosć mieszkania?

    Bo zakładam że w spadku jest wymierne zadłuzenie z odsetkami,
    np 600 tys zl, i mieszkanie. I przykładowo 3 spadkobierców po 1/3.

    A co bedzie, jak jeden spadkobierca ma na koncie 250 tys, a pozostali
    nie?

    J.

  • 10. Data: 2023-09-06 19:46:16
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 06.09.2023 o 18:09, J.F pisze:
    > A kto oszacuje wartosć mieszkania?

    Co do zasady biegły, którego powołuje sąd, ale płaci za to - o ile
    pamiętam - wierzyciel (art. 6 kc)

> [...]
    > np 600 tys zl, i mieszkanie. I przykładowo 3 spadkobierców po 1/3.
    > A co bedzie, jak jeden spadkobierca ma na koncie 250 tys, a pozostali

    To ten konkretny spadkobierca podpowiada do 1/3 wartości mieszkania.
    Powiedzmy, że mieszkanie jest warte też 600.000 złotych. możesz sobie
    ściągnąć 200.000 od jednego spadkobiercy, ale strzelisz sobie ty "gola".
    Pozostali spadkobiercy nie mają kasy, a Ty nie możesz egzekwować z
    mieszkania, bo kto na przetargu kupi 2/3 mieszkania? Łatwiej egzekwować
    całe mieszkanie.

    --
    (~) Robert Tomasik