  • 1. Data: 2007-08-08 17:34:06
    Temat: Odrzucenie spadku
    Od: "WitekB" <w...@p...onet.pl>

    Zmarła teściowa która zaciągnęła kredyt.

    Dzieci czyli, żona i szwagier odrzucili spadek, również rodzeństwo zmarłej.

    Moje pytanie dotycz niepełnoletnich wnuczków (moich dzieci), jak wygląda ich
    sytuacja prawna?

    Czy one przejmują spadek?

  • 2. Data: 2007-08-08 18:13:15
    Temat: Re: Odrzucenie spadku
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    Użytkownik "WitekB" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zmarłej.
    >
    > Moje pytanie dotycz niepełnoletnich wnuczków (moich dzieci), jak wygląda

    W ich imieniu spadek musza odrzucic przedstawiciele ustawowi.

  • 3. Data: 2007-08-08 18:14:48
    Od: "Łukasz N" <l...@s...net>

> [...]
    > zmarłej.
    >
    > Moje pytanie dotycz niepełnoletnich wnuczków (moich dzieci), jak wygląda

    Tak - wchodzą na miejsce matki, która odrzuciał spadek. Dziecki z mocy prawa
    dziedziczą spadek z dobrodziejstwem inwentarza. Jeśli i taki sposób
    dziedziczenia was nie interesuje - rodzice muszą wystąpić w imieniu dzieci
    do sądu rodzinnego o wyrażenie zgody na odrzucenie spadku.

    ----------
    Forum Prawników - bezpłatne porady prawne - www.advokat.com.pl

  • 4. Data: 2007-08-08 20:10:15
    Od: "krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Łukasz N" <l...@s...net> napisał w wiadomości

> [...]
    > dziedziczenia was nie interesuje - rodzice muszą wystąpić w imieniu dzieci
    > do sądu rodzinnego o wyrażenie zgody na odrzucenie spadku.

    witam!

    nie można jednak zapomnieć o treści przepisu art.1024kc który daje
    wierzycielom spadkodawcy prawo wystąpienia przeciwko spadobiercom, którzy
    odrzucili spadek, ze skargą pauliańską, czyli powództwem o uznanie czynności
    odrzucenia spadku za beskuteczną w stosunku do nich; wówczas znajdą
    zastosowanie przepisy art.527kc i nast.; warunkiem koniecznym wystąpienia z
    powyższym powództwem jest istnienie wierzytelności w chwili odrzucenia
    spadku (czyli później niż chwila otwarcia spadku która następuje w momencie
    śmierci spadkodawcy); uznania odrzucenia spadku za bezskuteczne można żądać
    w ciągu 6 miesięcy od chwili pozwięcia wiadomości o odrzuceniu spadku, lecz
    nie później niż przed upływem 3 lat od odrzucenia spadku; takie powództwo
    można wytoczyć przeciwko wszystkim spadkobiercom którzy odrzucili spadek,
    zwłaszcza że w opisanej przez ciebie sytuacji wszyscy potencjalni
    spadkobiercy z ustawy wiedzieli o zadłużeniu teściowej w banku; zatem trzeba
    się liczyć z tym, że bank z takim powództwem przeciwko wam wszystkim, także
    małoletnim wnukom, może wystąpić, skoro jego wierzytelność istniała (moment
    powstania jej nie ma tu znaczenia) w chwili odrzucenia spadku, a na dodatek
    wszyscy z rodziny najbliższej odrzucili spadek;
    sprawa zatem nie przedstawia się tak różowo, że teraz po odrzuceniu spadku
    bank nie może was już, że tak ujmę, ścigać za długi teściowej, bo
    odrzuciliście spadek i w waszej ocenie sprawa załatwiona; jak widać przepis
    art.1024kc nie pozwoli wam spać spokojnie przez wskazany przeze mnie okres
    czasu.

    pzdr

  • 5. Data: 2007-08-09 01:14:11
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "WitekB" <w...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    > zmarłej.
    >
    > Moje pytanie dotycz niepełnoletnich wnuczków (moich dzieci), jak wygląda

    Aleś wtopił.
    Teraz dzieci mają dług.

  • 6. Data: 2007-08-09 07:45:17
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 08 Aug 2007 22:10:15 +0200, krzysiek napisał(a):

    > nie można jednak zapomnieć o treści przepisu art.1024kc który daje
    > wierzycielom spadkodawcy prawo wystąpienia przeciwko spadobiercom, którzy

    We wszystkich komentarzah do KC, które dotąd widziałem podkreśla się,
    że artykuł ten dotyczy wyłącznie wierzycieli spadkobiercy a nie spdkodawcy.

    A nazwa "skarga pauliańska" akurat dotyczy czegoś nieco innego.

  • 7. Data: 2007-08-09 09:51:17
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    witam!

    nazwa "skarga pauliańska" to nazwa wzięta z doktryny, a nie z ustawy czy
    orzecznictwa - a kwestię tej skargi regulują przepisy art.527kc i nast. -
    chodzi inaczej o ochronę wierzyciela w razie niewypłacalności dłużnika - jak
    przeczytasz uważnie przepis art.1024kc, to tam właśnie jest odesłanie do ww.
    instytucji - (...) ażeby odrzucenie spadku zostało uznane za bezskuteczne w
    stosunku do niego według przepisów o ochronie wierzycieli w razie
    niewypłacalności dłużnika (cytat z art.1024kc in fine);

    a co do tego czy przepis ten odnosi sie do wierzycieli spadkobiercy czy
    spadkodawcy - to rzeczywiście masz rację - dotyczy on wierzycieli
    spadkobiercy :) pomyłka w druku :)

    ale podaje inne przepisy pośrednio chroniące interesy wierzycieli
    spadkodawcy - art.836 zd.2 kpc i art.779 paragraf 1 kpc (to z komentarza K.
    Pietrzykowskiego do KC)

    dzięki za zwrócenie uwagi na błąd - miłego dnia

    pzdr

  • 8. Data: 2007-08-09 23:43:55
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    witek wrote:

    > Aleś wtopił.
    > Teraz dzieci mają dług.

    Ale tylko do wartości odziedziczonego spadku (nieletni domyślnie
    dziedziczą z dobrodziejstwem inwentarza).