  • 1. Data: 2002-08-06 11:14:42
    Temat: Odpowiedzialność komandytariusza
    Od: "Julia" <n...@n...no-spam.pl>

    Zgodnie z art.111 KSH "Komandytariusz odpowiada za zobowiązania spółki wobec
    jej wierzycieli tylko do wysokości sumy komandytowej."

    Dotychczas uwazalam, iz komandytariusz (nie będacy pelnomocnikiem)
    odpowiada tylko raz do kwoty którą wniosl, a umowa spolki okresliła dla
    niego sumą komandytową.
    Ostatnio jednak uslyszałam, ze w przypadku gdy zobowiazania spolki
    przewyzsza majatek spolki komandytariusz moze być pociągniety "po raz drugi"
    do odpowiedzialnosci do wysokości sumy komandytowej.
    Czy to prawda???
    Szukalam informacji na ten temat w KSH, ale niestety bez rezultatu.
    Proszę o podanie podstawy prawnej.
    Z gory dziekuje.

    --
    Julia

  • 2. Data: 2002-08-06 11:20:17
    Temat: Re: Odpowiedzialność komandytariusza
    Od: Marcin <s...@f...id.pl_to_nie>

    Julia oznajmił::
> [...]
    >
    > Dotychczas uwazalam, iz komandytariusz (nie będacy pelnomocnikiem)
    > odpowiada tylko raz do kwoty którą wniosl, a umowa spolki okresliła dla

    to zdanie jest nieprecyzyjne,
    komandytariusz odpowiada do wysokości sumy komandytowej,
    jeżeli kwota, jaką wniósł do spółki odpowiada sumie komandytowej to
    komandytariusz nie odpowiada ponad to co wniósł.

    Jezeli jednak suma komandytowa jest niższa niż środki wniesione wtedy
    komandytariusz odpowiada do wysokości różnicy.

    > Proszę o podanie podstawy prawnej.

    art. 111 ksh :)

    --
    Zdelegalizować delimitery!

    fanatic OE user

  • 3. Data: 2002-08-06 13:52:18
    Od: "Julia" <n...@n...no-spam.pl>

    > to zdanie jest nieprecyzyjne,
    Mialam na mysli sytuacje, gdy obie kwoty (wkład i suma komandytowa) są
    rowne.

    Przyklad 1:
    Kapitał spolki XYZ - 100.000 PLN.
    Wklad komandytariusza X do społki XYZ wyniosl 10.000 PLN.
    Kwota 10.000 PLN została dla niego określona jako suma komandytowa.
    Ile moze maksymalnie stracic komandytariusz X, jesli zobowiazania spolki
    wyniosa 500.000 PLN?

    > Jezeli jednak suma komandytowa jest niższa niż środki wniesione wtedy
    > komandytariusz odpowiada do wysokości różnicy.

    Przyklad 2:
    Kapitał spolki XYZ - 100.000 PLN.
    Wklad komandytariusza X do społki XYZ wyniosl 10.000 PLN.
    Kwota 6.000 PLN została dla niego określona jako suma komandytowa.
    Ile moze maksymalnie stracic komandytariusz X, jesli zobowiazania spolki
    wyniosa 500.000 PLN?

    Zalezy mi na podstawach prawnych, które w sposob bardziej szczegolowy
    okreslaja omawiane sytuacje.

    Julia

  • 4. Data: 2002-08-06 14:10:27
    Od: Marcin <s...@f...id.pl_to_nie>

    Julia oznajmił::

> [...]
    > Kwota 10.000 PLN została dla niego określona jako suma komandytowa.
    > Ile moze maksymalnie stracic komandytariusz X, jesli zobowiazania spolki

    10.000 pln

> [...]
    > Kwota 6.000 PLN została dla niego określona jako suma komandytowa.
    > Ile moze maksymalnie stracic komandytariusz X, jesli zobowiazania spolki

    nie rozumiem tym bardziej,
    tzn spółka nie ma żadnego majątku,
    komplementariusze nie mają żadnego majątku
    a długi wynoszą 500.000 zł, tak?

    więc komandytariusz straci wszystko, co wniósł do spółki.
    Lecz osoby trzecie nie mogą egzekwować swoich należności z jego majątku.

    Chyba, ze źle rozumiem pytanie.

    > Zalezy mi na podstawach prawnych, które w sposob bardziej szczegolowy
    > okreslaja omawiane sytuacje.

    przecież je znasz :)

    przepisy o spółce komnadytowej i jawnej.