  • 1. Data: 2004-05-19 19:13:21
    Temat: Orzeczenie TK ???
    Od: "Lookasik" <l...@o...wytnijto.pl>

    Czy ma ktos pojecie od kiedy obowiazuje WYROK z dnia 7 lipca 2003 r. Sygn.
    akt SK 38/01 w sprawie konstytucyjność zmiany wprowadzonej obwieszczeniem
    Prezesa Rady Ministrów o sprostowaniu błędów w art. 156 § 1 Kodeksu Karnego
    ???

    Czy standartowo od momentu ogłoszenia czy TK inaczej to okreslil /glownie
    chodzi mi o to czy wstecznie/ ???

    pozdr
    Łukasz

  • 2. Data: 2004-05-19 19:16:15
    Temat: Re: Orzeczenie TK ???
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Lookasik wrote:
    > Czy standartowo od momentu ogłoszenia czy TK inaczej to okreslil /glownie
    > chodzi mi o to czy wstecznie/ ???

    A jakie to ma znaczenie?

    KG

  • 3. Data: 2004-05-20 05:57:53
    Od: "Lookasik" <l...@o...wytnijto.pl>

    > A jakie to ma znaczenie?

    bylbym wdzieczny gdybys odpowiadal na pytania :)

    pozdrawiam
    Lukasz

  • 4. Data: 2004-05-20 06:07:07
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Lookasik wrote:
    > bylbym wdzieczny gdybys odpowiadal na pytania :)

    A tak trudno znaleźć?
    Z dniem ogłoszenia 11.07.2003 r. Wstecznie wejść w życie nie może, bo na
    jakiej podstawie?

    KG

  • 5. Data: 2004-05-20 09:22:46
    Temat: Odp: Orzeczenie TK ???
    Od: "brett" <b...@i...com.pl>

    No to jest ważny spór doktrynalny, z jaką datą obowiązują orzeczenia TK.

    Bo niby, jak coś jest niezgodne z Konstytucją w dniu wyrokowania, to
    przecież wcześniej też było niezgodne.
    ( niewiadomo, czy orzeczenia są konstytutywne cze deklaratoryjne )

    brett

  • 6. Data: 2004-05-20 11:05:14
    Temat: Re: Odp: Orzeczenie TK ???
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    brett wrote:
    > No to jest ważny spór doktrynalny, z jaką datą obowiązują orzeczenia TK.

    Stąd też na początku napisałem, że wielu by chciało poznać odpowiedź na
    pytanie "od kiedy" :)

    KG

  • 7. Data: 2004-05-20 12:58:21
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@N...e-wro.pl>

    > Stąd też na początku napisałem, że wielu by chciało poznać odpowiedź na
    > pytanie "od kiedy" :)

    Hmm... dobrze, jezeli zalozymy, ze orzeczenie TK nie dziala wstecz, ze tak
    powiem, to po co w takim razie w KPK, KPC i KPA jest uregulowana
    instytucja wznowienia postepowania ze wzgledu na orzeczenie TK?

    Wydaje sie, ze przynajmniej decyzje i wyroki wydane na podstawie
    niekonstytucyjnych przepisow przed orzeczeniem TK moga byc
    wzruszone...czyli w jakis sposob te orzeczenia TK dzialaja wstecz.
    Tak mi sie wydaje. Nie wiem jedynie jak z tym w praktyce.
    Ktos slyszal o takich przypadkach?

    Konrad

  • 8. Data: 2004-05-21 08:23:16
    Od: "Lookasik" <l...@o...wytnijto.pl>

    wszytsko ok.. ale w takim razie jak przyjac powyzsza sytuacje

    art. 156§1 p 2
    1.w momencie wydania KK przecinka nie ma

    2.pozniej obwieszczeniem zostaje przecinek wprowadzony

    3.wyrok TK likwiduje przecinek

    4.ustawa wprowadza przecinek

    i teraz pytanie:
    w czasie od obwieszczenia do wyroku TK nalezy uznac, ze przecinek byl czy
    nie/chodzi mi o rozpatrzenie tej sytuacji w swietle 4§1 kk/??? pozostale
    okresy sa jasne

    z jednej strony biorac pod uwage art 190 konstytucji nalezaloby uznac, ze
    przecinek znika dopiero od ogloszenia wyroku TK ale.... co w przypadku gdyby
    pkt 3 i 4 byly w jednym czasie.... wtedy nie istnialaby sytuacja "bez
    przecinka"... a to troszki glupie skoro orzeczenie TK go "usunelo".. wiec
    moze jednak wyroki TK wiadomo od ogloszenia /chyba ,ze TK postanowi inaczej/
    ... ale moze jednak wplyw na przepisy karne ma wstecznie

    pozdrawiam
    Łukasz

  • 9. Data: 2004-05-21 13:07:44
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@N...e-wro.pl>

> [...]
    > moze jednak wyroki TK wiadomo od ogloszenia /chyba ,ze TK postanowi inaczej/
    > ... ale moze jednak wplyw na przepisy karne ma wstecznie

    Wedlug mnie jezeli ktos zostal skazany na podstawie "ustawy z przecinkiem", to
    po orzeczeniu TK moze zadac wznowienia postepowania, bo przepis ustawy
    na podstawie ktorej zostal skazany zostal zmieniony w sposob niezgodny
    z Konstytucja.

    Dla mnie tresc art. 540 par. 2 KPK jest jednoznaczna:
    " Postępowanie wznawia się na korzyść oskarżonego, jeżeli w wyniku orzeczenia
    Trybunału Konstytucyjnego stracił moc lub uległ zmianie przepis prawny będący
    podstawą skazania lub warunkowego umorzenia."

    Konrad

  • 10. Data: 2004-05-21 15:10:24
    Od: "bd" <b...@o...pl>

    > art. 156§1 p 2
    > 1.w momencie wydania KK przecinka nie ma
    >
    > 2.pozniej obwieszczeniem zostaje przecinek wprowadzony
    >
    > 3.wyrok TK likwiduje przecinek

    owszem likwiduje. a czytales tekst wyroku? wyraznie jest w nim napisane,
    ze TK orzeka, iz to pkt 3 owego obwieszczenia prezesa rady ministrow jest
    niezgodny z konstytucja, a nie brak lub obecnosc nieszczesnego przecinka
    w art. 156 § 1 pkt 2 k.k.. dlatego, ze zgodnie z art. 87 Konstytucji,
    zrodlem prawa nie moze byc obwieszczenie. mowiac inaczej, nie mozna zmienic
    tekstu ustawy inaczej niz ustawa. nie mozna tego zrobic obwieszczeniem.

    > 4.ustawa wprowadza przecinek

    no wlasnie, ustawa poprawiona zostala inna ustawa.

    reasumujac TK nie usunal przecinka jako przecinka lecz orzekl, ze przecinek
    ten nie moze byc wprowadzony obwieszczeniem.

    pozdr.
    marcin