  • 11. Data: 2015-03-07 05:59:15
    Temat: Re: Odkurzacz ze śmietnika
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Jacek k...@a...com ...

    > Była u nas niedawno zbiórka "elektrośmieci". Ktoś wyrzucił odkurzacz,
    > który chciałem zabrać (mam taki sam i chciałem jako dawcę części).
    > Niestety były właściciel (jak sądzę) napadł na mnie słownie, żebym nie
    > kradł z kontenera, co nie moje.
    > Zastanawia mnie, czy zabranie np. odkurzacza, albo czegokolwiek innego
    > ze śmietnika podpada pod jakiś paragraf?

    Z tego co mgliscie kojarze - smieci stają się w momencie wyrzucenia
    własnościa gminy czy miasta.

  • 12. Data: 2015-03-07 08:23:12
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2015-03-07 o 03:02, rageofhonor pisze:
    > Nie wiem dokładnie ale były właściciel popełnił moim zdaniem wykroczenie
    > bo powinien był przekazać odkurzacz do firmy zajmującej się utylizacją
    > sprzętu elektrycznego.
    Napisałem, że była zbiórka elektrośmieci. Podstawiono kontener.
    Jacek

  • 13. Data: 2015-03-07 14:10:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 6 Mar 2015, Jacek wrote:

> [...]
    > co nie moje.
    > Zastanawia mnie, czy zabranie np. odkurzacza, albo czegokolwiek innego ze

    Budzik napisał.
    Formalnie tak jest.
    Po prostu śmieci komunalne z mocy przepisu stają się własnością gminy,
    która zobowiązana jest do ich zbierania.
    Nie jest to aż takie niedorzeczne - bo np. zbieranie "odpadów
    biologicznych" (w tym opadłych liści) może być opłacalne (do
    produkcji kompostu), metale mogą być opłacalne nawet w małej
    skali.
    Mając na względzie stronę formalną, trzeba jednak jeszcze
    uwzględnić WARTOŚĆ o której mowa :>

    IMHO merytorycznie gość "czepia się" i tyle :>
    (żeby wprost nie napisać że pieniacz ;))

    IMO trzeba wyraźnie rozdzielić dwie rzeczy:
    - tak jak napisano, były właściciel już NIE jest właścicielem,
    temu zaprzeczyć nie sposób
    - ale w sumie "interweniować słownie" jak ktoś będzie zabierał
    coś Twojego może. No to jak ktoś zabiera cos "gminnego" też
    może.

    Acz IMVHO istotne jest, co dalej działo się z tymi "elektrośmieciami",
    bo dopuszczenie żeby zostały zniszczone IMO rozmija się z celem.
    Powinny właśnie "iść na części" (legalnie, poprzez "uprawnionego"
    do rozbierania).

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2015-03-07 14:16:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 6 Mar 2015, m wrote:

    > Wg mnie właściciel odkurzacza "porzucił z zamiarem wyzbycia się" (czy jakoś
    > tak to jest w KC) więc już przestał być właścicielem

    Przestał.

    > i każdy sobie to mógł wziąć.

    No właśnie... niekoniecznie.
    Wraz ze zmianą sposobu zbierania śmieci postanowiono, że właścicielem
    "odpadów" jest gmina.
    IMO skutek uboczny jest taki, że w momencie jak coś staje się "odpadem",
    już nie jesteś właścicielem tego odpadu, tylko wisi na Tobie obowiązek
    wrzucenia go do stosownego kubełka.
    Dotyczy to również np. odpadów "domowych" ktore *jeszcze* leżą
    we własnym kubełku w domu (dopiero przeznaczone do wyniesienia).
    Niewątpliwie zamierzonym skutkiem ubocznym jest, żebyś przestał
    być uprawniony do zrobienia z nimi (odpadami) "czegokolwiek" :>,
    ale drugim jest właśnie pojawienie się "kradzieży śmieci".
    Zwracam jak w poście obok uwagę na jeszcze jeden aspekt: wartość.
    Tak że "słowne ściganie" "kradzieży śmieci" IMVHO jest przerostem
    formy nad treścią ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 15. Data: 2015-03-07 14:20:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 6 Mar 2015, Jacek wrote:

    > Wywozem zajmuje się spółka komunalna. Zanim coś trafi na wysypisko jest
    > wożone, segregowane itp. itd. Elektrośmieci można sprzedać do firm
    > recyklingowych, które płacą nawet 50 gr/kg. Na jakiej podstawie twierdzisz,
    > że śmieci należą do państwa?

    IMO nijak, o ile pamiętam z czasu wprowadzania "przepisów śmieciowych"
    śmieci należą do *gminy*.
    "Spółka śmieciowa" działać może na własny rachunek, ale w imieniu gminy
    (coś tak jak komisant).

    Natomiast widzę pułapkę w którą wpadłem - bo założyłem, że to "śmieci
    komunalne", a skoro to "elektrośmieci" to teraz sam zwątpiłem, czy
    fakt prowadzenia zbiór "przez gminę" coś zmieni :)
    (że to jednak nie gminne, a "firmy zbierającej").
    Hm....

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2015-03-07 14:22:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 7 Mar 2015, Budzik wrote:

    > Z tego co mgliscie kojarze - smieci stają się w momencie wyrzucenia
    > własnościa gminy czy miasta.

    Przeczytałem cały wątek, razem z Twoim postem, i a priori przyjąłem
    że to jedynie słuszna wersja (już wałkowana za czasów wprowadzania
    ustawy).
    Ale ona chyba dotyczy wyłącznie śmieci komunalnych...
    A to były "elektrośmieci".
    Hm...

    pzdr, Gotfryd

  • 17. Data: 2015-03-07 14:43:37
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "rageofhonor"

> [...]

    powinien był przekazać odkurzacz do firmy zajmującej się utylizacją sprzętu
    elektrycznego. Wyrzucenie odkurzacza na śmietnik jest równoznaczne z utratą
    praw do tego odkurzacza i były właściciel nie ma tu już nic do gadania co
    się z nim dalej stanie. Takie jest przynajmniej moje zdanie. Były właściciel
    przestał być właścicielem tego odkurzacza w momencie gdy go dał na śmietnik.
    ---
    Jeśli to jego śmietnik (a wszystko wskazuje, że jego) to nie ma powodu
    sądzić, że przestał być właścicielem tego, co sobie w nim trzyma.

  • 18. Data: 2015-03-07 19:29:45
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "re" <r...@r...invalid> napisał

    > Jeśli to jego śmietnik (a wszystko wskazuje, że jego) to nie ma
    > powodu sądzić, że przestał być właścicielem tego, co sobie w nim
    > trzyma.

    A jak przyjadą śmieciarze i będą chcieli go ograbić to ma wezwać
    policję?

  • 19. Data: 2015-03-07 19:32:23
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał

    > zgodnie z ustawą śmieci należą do państwa, więc jest to
    > także zabór mienia państwowego.

    Dlaczego więc nie ściga się osób wybierających ze śmietników np.
    puszki aluminiowe?

  • 20. Data: 2015-03-07 19:43:52
    Od: animka <a...@t...wp.pl>

    W dniu 2015-03-07 05:59, Budzik pisze:
    > Użytkownik Jacek k...@a...com ...

    > Z tego co mgliscie kojarze - smieci stają się w momencie wyrzucenia
    > własnościa gminy czy miasta.

    To dlaczego nurki chodzą i grzebią w śmieciach? Dlaczego nikt ich nie
    aresztuje?

    --
    animka