  • 1. Data: 2015-03-06 17:42:49
    Temat: Odkurzacz ze śmietnika
    Od: Jacek <k...@a...com>

    Była u nas niedawno zbiórka "elektrośmieci". Ktoś wyrzucił odkurzacz,
    który chciałem zabrać (mam taki sam i chciałem jako dawcę części).
    Niestety były właściciel (jak sądzę) napadł na mnie słownie, żebym nie
    kradł z kontenera, co nie moje.
    Zastanawia mnie, czy zabranie np. odkurzacza, albo czegokolwiek innego
    ze śmietnika podpada pod jakiś paragraf?
    Jacek

  • 2. Data: 2015-03-06 17:47:29
    Temat: Re: Odkurzacz ze śmietnika
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 06.03.2015 o 17:42, Jacek pisze:
> [...]
    > który chciałem zabrać (mam taki sam i chciałem jako dawcę części).
    > Niestety były właściciel (jak sądzę) napadł na mnie słownie, żebym nie

    Wg mnie właściciel odkurzacza "porzucił z zamiarem wyzbycia się" (czy
    jakoś tak to jest w KC) więc już przestał być właścicielem i każdy sobie
    to mógł wziąć.

    p. m.

  • 3. Data: 2015-03-06 18:25:42
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2015-03-06 o 17:47, m pisze:

    > Wg mnie właściciel odkurzacza "porzucił z zamiarem wyzbycia się" (czy
    > jakoś tak to jest w KC) więc już przestał być właścicielem i każdy sobie
    > to mógł wziąć.

    A wedle byłego właściciela nie wyrzucił tylko przekazał wybranej
    firmie do utylizacji. W stanach to była by kradzież, u nas nie wiem
    i chętnie poznam podstawę prawną zwolenników obu wersji.

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2015-03-06 18:41:11
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 06.03.2015 o 18:25, RadoslawF pisze:

    > A wedle byłego właściciela nie wyrzucił tylko przekazał wybranej
    > firmie do utylizacji. W stanach to była by kradzież, u nas nie wiem
    > i chętnie poznam podstawę prawną zwolenników obu wersji.

    Wg
    http://prawo.money.pl/kodeks/cywilny/dzial-iii-nabyc
    ie-i-utrata-wlasnosci/rozdzial-iii-inne-wypadki-naby
    cia-i-utraty-wlasnosci/art-180
    - decydujący jest zamiar właściciela. Więc jeżeli chciał dac konkretniej
    firmie, to nie wyzbył się i poniekąd słusznie miał pretensje.

    Poniekąd, bo ważne jest, jak ten właściciel to manifestował i czy może
    mieć pretensje o to że nikt nie czytał w jego myślach.

    p. m.

  • 5. Data: 2015-03-06 19:31:21
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2015-03-06 o 18:41, m pisze:
    > Poniekąd, bo ważne jest, jak ten właściciel to manifestował i czy może
    > mieć pretensje o to że nikt nie czytał w jego myślach.
    Tak myślę, że w naszym pięknym i bogatym kraju powinno być zabronione
    grzebanie w śmietnikach, bo przecież każdego obywatela stać na nowy
    odkurzacz, a wyciąganie ze śmietnika przynosi wstyd. Niechby jakiś
    obcokrajowiec zrobił zdjęcie i opublikował ;-)
    Jacek

  • 6. Data: 2015-03-06 19:36:49
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-03-06 o 19:31, Jacek pisze:
> [...]
    > odkurzacz, a wyciąganie ze śmietnika przynosi wstyd. Niechby jakiś
    > obcokrajowiec zrobił zdjęcie i opublikował ;-)

    Przede wszystkim przynosi to straty budżetowi państwa. I to z dwóch
    powodów - wygrzebany odkurzacz powoduje, że nie kupi się nowego (mniej
    VATu), po drugie zgodnie z ustawą śmieci należą do państwa, więc jest to
    także zabór mienia państwowego.

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2015-03-06 21:08:48
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2015-03-06 o 19:36, Liwiusz pisze:
    > Przede wszystkim przynosi to straty budżetowi państwa.
    Małe sprostowanie: nie "przynosi straty" ale może powodować, że nie
    przyniesie dochodu. Polityka tzw. postarzania wyrobu IMO do spore
    draństwo jest.

    > po drugie zgodnie z ustawą śmieci należą do państwa, więc jest to
    > także zabór mienia państwowego.
    Wywozem zajmuje się spółka komunalna. Zanim coś trafi na wysypisko jest
    wożone, segregowane itp. itd. Elektrośmieci można sprzedać do firm
    recyklingowych, które płacą nawet 50 gr/kg. Na jakiej podstawie
    twierdzisz, że śmieci należą do państwa?
    Jacek

  • 8. Data: 2015-03-06 21:58:43
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-03-06 o 21:08, Jacek pisze:
> [...]
    > recyklingowych, które płacą nawet 50 gr/kg. Na jakiej podstawie
    > twierdzisz, że śmieci należą do państwa?

    Trzeba by poszukać w tych "nowych" ustawach śmieciowych.

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2015-03-07 01:59:57
    Od: animka <a...@t...wp.pl>

    W dniu 2015-03-06 19:31, Jacek pisze:
> [...]
    > odkurzacz, a wyciąganie ze śmietnika przynosi wstyd. Niechby jakiś
    > obcokrajowiec zrobił zdjęcie i opublikował ;-)

    W lecie tamtego roku wywalalam stara kanapę obok śmietnika za domem.
    Panowie wynoszący wyjęli sobie z niej automat. Jeden powiedział, że
    akurat zamontuje go siostrze, bo u niej się zepsuł. Nawet byłam
    zadowolona, bo taki żul i złodziej, którego wyeksmitowali z mojego bloku
    zaraz by sobie ta kanapę wziął. Tyle mi szkód ten menel już narobił
    (zalania, kradzieże piwnicy, kradzieże rowerów etc), że nie zyczyłabym
    sobie, żeby nawet coś co wyrzuciłam trafiło w jego lapy. Kazałam jeszcze
    pociąć tę kanapę.

    --
    animka

  • 10. Data: 2015-03-07 03:02:43
    Od: "rageofhonor" <w...@w...pl>

    Użytkownik "Jacek" <k...@a...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > kradł z kontenera, co nie moje.
    > Zastanawia mnie, czy zabranie np. odkurzacza, albo czegokolwiek innego ze

    Nie wiem dokładnie ale były właściciel popełnił moim zdaniem wykroczenie bo
    powinien był przekazać odkurzacz do firmy zajmującej się utylizacją sprzętu
    elektrycznego. Wyrzucenie odkurzacza na śmietnik jest równoznaczne z utratą
    praw do tego odkurzacza i były właściciel nie ma tu już nic do gadania co
    się z nim dalej stanie. Takie jest przynajmniej moje zdanie. Były właściciel
    przestał być właścicielem tego odkurzacza w momencie gdy go dał na śmietnik.