  • 1. Data: 2011-01-05 22:11:39
    Temat: Ochrona pomyslu
    Od: "Anstan" <a...@W...gazeta.pl>

    Powszechnie wiadomo, ze wynalazki mozna opatentowac. Co jednak zrobic jezeli
    ma sie tyko sam pomysl? Przykladowo, mam pomsyl na interesujaca ksiazke, ktora
    rozeszlaby sie jak przyslowio we swieze bulki. Nie mam jednak zdrowia ani
    cierpliwosci do grzebania w bibliotekach, archiwach, ani talentow w
    poslugiwaniu sie piorem. Chcialbym ten moj pomysl komus odstapic, ale pod
    warunkiem, ze otrzymam za to jakies wynagrodzenie, albowiem ten pomysl
    traktuje jako moja wlasnosc intelektualna. Chcac wiec ten pomysl sprzdac,
    musze "towar wylozyc na lade", a to oznacza jego ujawnienie przed otrzymaniem
    pieniedzy. Z kolei nikt mi nie zaplaci grosza za kota w worku, czyli zanim mu
    tego pomyslu nie przedsta wie. Dobrym rozwiazaniem byloby prawo patentowe
    chroniace pomysl. Mam pomysl, opatentowuje go i moge spac spokojnie, ze nikt
    bez porozumienia sie ze mna go nie wykorzysta. Czy takie prawo istnieje? Dokad
    siega prawo autorskie? Czy dotyczy ono tylko gowoego, finalnego produkutu w
    postaci ksiazki, czy tez dziala ono wczesniej, np. od momentu, gdy zjawie sie
    rekopisem ksiazki u wydawcy? Wydawca moze moja ksiazke odrzucic podajc tysiac
    powodow, a za kilka miesiecy zobacze w ksiegarni ksiazek napisana z
    wykorzystaniem mojego pomyslu, ktorej autorem bedzie np. szwagier dyrektowa
    wydawnictwa.
    Pozdrawiam Anstan
    Pozdrawiam Anstan

  • 2. Data: 2011-01-05 22:27:37
    Temat: Re: Ochrona pomyslu
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Patentować można tylko rozwiązania i to w dodatku techniczne, pomysłów się
    nie patentuje.

    Swoją wiedzę możesz traktować jako know-how - tajemnicę i ujawniać tylko za
    podpisaniem stosownej wstępnej umowy. Tyle, że mało kto na to pójdzie, no
    chyba, że ten pomysł jest aż tak rewelacyjny już po ogólnym przedstawieniu.

  • 3. Data: 2011-01-06 01:08:25
    Od: Maciek <m...@e...one.nospam.pl>

    begin o nicku Anstan napisał(a) na pl.soc.prawo następujące bzdety:

> [...]
    > ani talentow w poslugiwaniu sie piorem. Chcialbym ten moj pomysl komus
    > odstapic, ale pod warunkiem, ze otrzymam za to jakies wynagrodzenie,
    Ja mam pomysł, żeby było cały rok ciepło. Ci z Seszeli powinni mi za ten
    pomysł zapłacić. :D

    --
    Maciek
    I spend my time wasting yours.

  • 4. Data: 2011-01-06 10:30:58
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Maciek napisal:
    > Ja mam pomysł, żeby było cały rok ciepło. Ci z Seszeli powinni mi za ten
    > pomysł zapłacić. :D

    Takie zagrania już było. Rosjanie od wielu dziesięcioleci stosują
    za kołem podbiegunowym, szczególnie wobec dzieci, terapię intensywnym
    doświetlaniem światłem o temperaturze barwowej i widmie zbliżonym
    do słonecznego. Jakiś cwaniak z USA dowiedział się o tym, opatentował,
    a następnie przyjechał do Rosji z żądaniem płacenia tantiemów. Kasy
    żadnej oczywiście nie uzyskał, ale czy ograniczono się do deportacji,
    czy też zapoznano go z technikami ścinania drzew na Kołymie to już
    nie dociekałem.

    Niemniej takie amerykańskie piractwo patentowe jest bardzo częstym zagraniem.
    Obecnie najczęściej na gruncie biotechnologicznym vide indonezyjskie lecznicze
    stosowanie kurkumy.

    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 5. Data: 2011-01-06 11:05:28
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Piotr [trzykoty] napisal:
    > Gdzie opatentowal w USA czy Rosji...?

    W USA i przyjechał szantażować firmy rosyjskie, które to produkowały
    na rynek wewnętrzny oraz eksportowały.

    > No i kto mu to opatentowal skoro to byl znane juz i w uzyciu...?
    > A nawet jesli to taki patent w kazdej chwili da sie uniewaznic.

    A wiesz jakie są koszty unieważnienia? To typowe zagranie trolli
    patentowych wobec małych firm, których na taką kontrę po prostu
    nie stać.

    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 6. Data: 2011-01-06 11:14:51
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "Jacek_P" <L...@c...edu.pl> wrote

  • 7. Data: 2011-01-06 11:26:49
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 05-01-2011 23:11, Anstan pisze:
    > Powszechnie wiadomo, ze wynalazki mozna opatentowac. Co jednak zrobic jezeli
    > ma sie tyko sam pomysl?

    Urzeczywistnić go.

> [...]
    > bez porozumienia sie ze mna go nie wykorzysta. Czy takie prawo istnieje?

    Nie. Można co prawda próbować się zabezpieczać umową z tzw. klauzulą
    poufności, ale to w gruncie rzeczy pic na wodę. Nie udowodnisz potem, że
    jakaś osoba trzecia (choćby krewna albo znajoma osoby, której zdradziłeś
    pomysł) otrzymała informację od Twego kontrahenta.

    > Dokad siega prawo autorskie? Czy dotyczy ono tylko gowoego, finalnego produkutu w
    > postaci ksiazki, czy tez dziala ono wczesniej, np. od momentu, gdy zjawie sie
    > rekopisem ksiazki u wydawcy?

    Musisz mieć utwór w rozumieniu prawa autorskiego, czyli mówiąc skrótowo
    - musisz ten pomysł zrealizować i nadać mu fizyczną postać, np. książka
    (rękopis przygotowany do druku).

> [...]
    > powodow, a za kilka miesiecy zobacze w ksiegarni ksiazek napisana z
    > wykorzystaniem mojego pomyslu, ktorej autorem bedzie np. szwagier dyrektowa

    Dlatego umowy wydawnicze należy podpisywać przed przekazaniem utworu
    wydawcy.

    --
    .B:artek.

  • 8. Data: 2011-01-06 11:30:01
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 05.01.2011 23:11, Anstan wrote:

    > Dobrym rozwiazaniem byloby prawo patentowe chroniace pomysl. Mam
    > pomysl, opatentowuje go i moge spac spokojnie, ze nikt bez
    > porozumienia sie ze mna go nie wykorzysta. Czy takie prawo istnieje?

    http://www.newscientist.com/article/dn965-wheel-pate
    nted-in-australia.html

    Wheel patented in Australia

    (...)

    John Keogh was issued the innovation patent for a "circular
    transportation facilitation device" under a patent system introduced in
    May 2001.

    (...)

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 9. Data: 2011-01-06 11:35:28
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "Jacek_P" <L...@c...edu.pl> wrote

    > W USA i przyjechal szantazowac firmy rosyjskie, które to produkowaly
    > na rynek wewnetrzny oraz eksportowaly.

    Patent jest terytorialny. Jesli otrzymal ochrone tylko w USA, to w Rosji
    mozna bylo to swobodnie produkowac.

  • 10. Data: 2011-01-06 11:49:59
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On 06.01.2011 12:35, Piotr [trzykoty] wrote:
    > "Jacek_P"<L...@c...edu.pl> wrote

    > Patent jest terytorialny. Jesli otrzymal ochrone tylko w USA, to w Rosji
    > mozna bylo to swobodnie produkowac.

    Ale juz sprzedawac do US&A - niekoniecznie.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org