    From: "Anstan" <a...@W...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Ochrona pomyslu
    Date: Wed, 5 Jan 2011 22:11:39 +0000 (UTC)

    Powszechnie wiadomo, ze wynalazki mozna opatentowac. Co jednak zrobic jezeli
    ma sie tyko sam pomysl? Przykladowo, mam pomsyl na interesujaca ksiazke, ktora
    rozeszlaby sie jak przyslowio we swieze bulki. Nie mam jednak zdrowia ani
    cierpliwosci do grzebania w bibliotekach, archiwach, ani talentow w
    poslugiwaniu sie piorem. Chcialbym ten moj pomysl komus odstapic, ale pod
    warunkiem, ze otrzymam za to jakies wynagrodzenie, albowiem ten pomysl
    traktuje jako moja wlasnosc intelektualna. Chcac wiec ten pomysl sprzdac,
    musze "towar wylozyc na lade", a to oznacza jego ujawnienie przed otrzymaniem
    pieniedzy. Z kolei nikt mi nie zaplaci grosza za kota w worku, czyli zanim mu
    tego pomyslu nie przedsta wie. Dobrym rozwiazaniem byloby prawo patentowe
    chroniace pomysl. Mam pomysl, opatentowuje go i moge spac spokojnie, ze nikt
    bez porozumienia sie ze mna go nie wykorzysta. Czy takie prawo istnieje? Dokad
    siega prawo autorskie? Czy dotyczy ono tylko gowoego, finalnego produkutu w
    postaci ksiazki, czy tez dziala ono wczesniej, np. od momentu, gdy zjawie sie
    rekopisem ksiazki u wydawcy? Wydawca moze moja ksiazke odrzucic podajc tysiac
    powodow, a za kilka miesiecy zobacze w ksiegarni ksiazek napisana z
    wykorzystaniem mojego pomyslu, ktorej autorem bedzie np. szwagier dyrektowa
    wydawnictwa.
    Pozdrawiam Anstan
    Pozdrawiam Anstan