    From: Daniel Wieszczycki <d...@N...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ochrona danych osobowych
    Date: Wed, 12 Jan 2005 21:24:49 +0100

    Renata Gołębiowska wrote:

    > Małgorzata Kałużyńska-Jasak, rzecznik prasowy Głównego Inspektora
    > Ochrony Danych Osobowych: - Kościół jest poza naszą jurysdykcją.
    > Ustawa o ochronie danych osobowych nie dotyczy zbieranych przez niego
    > informacji. Nie możemy nawet przyjmować skarg na działania księży."
    >
    > Czy pani rzecznik ma rację?

    Jakoś dziwnie mi się zawątkował Twój post i ledwie go znalazłem :)
    No ale do rzeczy.
    W ustawie znajduje się taki oto przepis:

    Art. 43
    1. Z obowiązku rejestracji zbioru danych zwolnieni są administratorzy
    danych:
    (...)
    3) dotyczących osób należących do kościoła lub innego związku
    wyznaniowego, o uregulowanej sytuacji prawnej, przetwarzanych na
    potrzeby tego kościoła lub związku wyznaniowego.

    A dalej czytamy:

    2. W odniesieniu do zbiorów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i *3*, oraz
    zbiorów, o których mowa w ust. 1 pkt 1a, przetwarzanych przez Agencję
    Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencję Wywiadu oraz Wojskowe Służby
    Informacyjne, Generalnemu Inspektorowi nie przysługują uprawnienia
    określone w art. 12 pkt 2, art. 14 pkt 1, 3-5 oraz w art. 15-18.

    Czyli większość uprawnień GIODO została wyłączona.
    Mogą jedynie w ramach "kontroli zgodności przetwarzania danych z
    przepisami o ochronie danych osobowych" "żądać złożenia pisemnych lub
    ustnych wyjaśnień oraz wzywać i przesłuchiwać osoby w zakresie
    niezbędnym do ustalenia stanu faktycznego" - ale w praktyce to nic nie
    da. Nie mogą bowiem wydać żadnej decyzji administracyjnej zobowiązującej
    do zaprzestania naruszeń itp.

    Pani Jasak czasami nie do końca wie co mówi, albo może odwrotnie :)
    Czyli, jursydykcja GIODO jest mocno ograniczona, ale nie do końca
    wyłączona. Gdyby chcieli, mogli by wezwać księdza do złożenia wyjaśnień,
    może postraszyć trochę Kurią. Parafianie mają prawo złożyć skargę do
    GIODO. Chętnie bym zobaczył postanowienie stwierdzające brak
    właściwości, albo coś takiego. Następna sprawa przed NSA przeciwko GIODO
    wygrana :)

    --
    Daniel Wieszczycki
    DataSec Consulting - Bezpieczenstwo Informacji