  • 1. Data: 2004-08-29 11:22:06
    Temat: Obrona przed niesluszna windykacja
    Od: Adam Dwojnowski <a...@w...pl>

    Do konca czerwca 2003 bylem abonentem TP S.A. Pod
    koniec czerwca dokonalem cesji praw z umowy na
    osobe prawna (stowarzyszenie). Do umowy sporzadzono
    stosowny aneks.

    W lecie 2003 otrzymalem od TP S.A. fakture (jedna
    albo dwie). Wraz z prezesem stowarzyszenia udalem
    sie do biura obslugi klienta TP. Poinformowano nas,
    ze reklamacja zostanie oczywiscie uwzgledniona
    (tym bardziej, ze w tym samym czasie TP przysylala
    juz faktury wystawione na stowarzyszenie).

    Na tym sprawa przycichla. Po roku, w lecie 2004
    otrzymalem pismo od firmy Intrum Justitia AG
    informujace, ze stala sie moim wierzycielem
    odkupiwszy naleznosci za niezaplacone rachunki
    telefoniczne.

    Nie mialem absolutnie ochoty tlumaczyc sie przed
    firma, z ktora nigdy wczesniej nie zawieralem
    zadnej umowy. Sprawdzilem jeszcze raz dokumenty
    (umowy, faktury) i pomyslalem, ze moge spokojnie
    poczekac na final w sadzie (za ktory zaplaci
    scigajaca mnie bezpodstawnie firma).

    Od znajomych dowiaduje sie jednak, ze
    - zostane wpisany do BIK-u (biura informacji
    kredytowej) jako niewiarygodny dluznik i nie
    bede mogl otrzymac kredytu
    - Intrium uda sie do sadu i dostanie nakaz
    - przekaze nakaz komornikowi a ten przeprowadzi
    sciaganie naleznosci (na przyklad zabierze mi
    telewizor i sprzeda go za 300 zl)

    Do przeprowadzenia powyzszej procedury nie jest
    potrzebne postepowanie procesowe. Czyli wyglada
    na to, ze jesli nie wytlumacze sie przed firma
    krzak - to bede mial na glowie komornika.

    Jak zachowac sie w tej sytuacji? Zaznaczam, ze
    interesuje mnie nie tylko obrona, ale rowniez
    kontratak. Jakim prawem TP S.A. przekazala moje
    dane osobowe i falszywe informacje o nieoplaconych
    rachunkach?!

    Adam D.

  • 2. Data: 2004-08-29 12:23:03
    Temat: Re: Obrona przed niesluszna windykacja
    Od: "AdamF" <n...@n...com>

    Jesli jestes pewien ze w niczym nie zawaliles mozesz pokusic sie o mala
    gierke, nie próbiwalem ale zastanawialem sie czy nie przypadkiem
    skuteczna...

    Zakladasz firme i zawierasz kontrakt z jakims znajomym który tez ma firme na
    calkiem korzystnych dla Ciebie warunkach i wprowadzasz kare umowna która
    musisz zaplacic znajomemu za niewywiazanie sie z umowy. Udajesz sie do
    róznych banków po kredyt i zalózmy ze go nie dostajesz z powodu nieslusznego
    wpisania Cie na ta liste. Skarzysz TPSA o zwrot kary umownej i/lub utracone
    korzysci (to ostatnie raczej malo realne).

    Ciekawe czy tez mozesz skarzyc TPSA z ochrony danych osobowych - jesli
    przestales byc ich klientem a oni przekazali twoje dane obcej firmie ?

    ADamF

  • 3. Data: 2004-08-29 14:45:47
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Adam Dwojnowski wrote:
    > Od znajomych dowiaduje sie jednak, ze
    > - zostane wpisany do BIK-u (biura informacji
    > kredytowej) jako niewiarygodny dluznik i nie
    > bede mogl otrzymac kredytu

    Nie do Biura Informacji Kredytowej (bo to współpracuje tylko z bankami),
    a do któregoś z biur informacji gospodarczej. Ale zdaje się, ze TP
    jeszcze z żadnym nie współpracuje. Firma windykacyjna nie ma natomiast
    prawa przekazać takich danych (zresztą wcale ich nie odkupiła od TP). A
    nawet jeśli już dostaniesz zawiadomienie o zamiarze przekazania (listem
    poleconym) to wtedy udasz się do prokuratora, bo "Kto przekazuje do
    biura nieprawdziwą informację gospodarczą, podlega grzywnie do 30 000
    złotych." Polecam ustawę o udostępnianiu informacji gospodarczych.

    > - Intrium uda sie do sadu i dostanie nakaz
    > - przekaze nakaz komornikowi a ten przeprowadzi
    > sciaganie naleznosci (na przyklad zabierze mi
    > telewizor i sprzeda go za 300 zl)

    Raczej nie pójdzie. Nie ta firma. Zresztą po otrzymaniu nakazu masz 14
    dni na wniesienie sprzeciwu.

    > Do przeprowadzenia powyzszej procedury nie jest
    > potrzebne postepowanie procesowe. Czyli wyglada
    > na to, ze jesli nie wytlumacze sie przed firma
    > krzak - to bede mial na glowie komornika.

    Zmień znajomych ;)

> [...]
    > interesuje mnie nie tylko obrona, ale rowniez
    > kontratak. Jakim prawem TP S.A. przekazala moje
    > dane osobowe i falszywe informacje o nieoplaconych

    Zacznij od skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych
    (www.giodo.gov.pl). Ostatnio nie lubi przekazywania danych osobowych
    firmom windykacyjnym. A resztę wyrzucaj do kosza, czekaj na ewentualny
    nakaz z sądu (tylko go odbierz).

    KG

  • 4. Data: 2004-08-29 17:10:52
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Adam Dwojnowski" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

    Informacja uzyskana od Twojego znajomego nie jest do końca słuszna. Opisany
    przez Ciebie scenariusz byłby możliwy w praktyce, ale w wypadku banku. Rzecz
    w tym, że do wpisania do rejestru osób niewypłacalnych konieczne jest
    posiadanie tytułu wykonawczego. O ile bank może go sam wystawić (BTE) i
    później faktycznie bez Twojej wiedzy spowodować nadanie mu klauzuli
    wykonalności przez sąd, o tyle w wypadku innych firm bez zaniedbania przez
    Ciebie jakiś tam obowiązków w praktyce jest to mało prawdopodobne. Mało,
    bowiem co prawda nakaz zapłaty są w stanie otrzymać, ale klauzuli już nie.
    Chyba, że nie złożysz w terminie 14 dni sprzeciwu.

    Co do przekazania twoich danych osobowym, to wielokrotnie tutaj
    dyskutowaliśmy na ten temat. Ostatnio zapadło nawet orzeczenie sądowe
    mówiące, że wierzyciel nie może tych danych nikomu przekazywać, ale ono jest
    nieprawomocne. Prawda jest taka, że karnie za takie udostępnienie nikogo
    ścigać nie można, bowiem będzie się tłumaczył, że działał w przeświadczeniu,
    iż podaje dane dłużnika. Co do odpowiedzialności cywilnej. to gdybyś zdołał
    faktycznie dowieść jakiś strat, to uważam, że w tym wypadku roszczenie
    powinieneś przede wszystkim kierować w stosunku do TP SA.

  • 5. Data: 2004-08-29 18:24:28
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > w tym, że do wpisania do rejestru osób niewypłacalnych konieczne jest

    O jakim rejestrze mowa? Bo w przypadku biur informacji gospodarczej
    takiego wymogu nie ma.

    KG

  • 6. Data: 2004-08-29 19:12:46
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Opisany
    Rzecz

    > O jakim rejestrze mowa? Bo w przypadku biur informacji gospodarczej
    > takiego wymogu nie ma.

    W sumie masz rację. Zapomniałem, że to taka zakręcona instytucja. No ale
    tak, czy inaczej bez powiadomienia listem poleconym naszego pytającego tego
    nie zrobią. No i później można im zrobić niespodziankę. Sprawdzić w danym
    biurze, czy już jest rejestracja i złożyć zawiadomienie o przestępstwie, bo
    ustawodawca przynajmniej nie zapomniał o uznaniu fałszywej rejestracji za
    przestępstwo.

    Po za tym zastanawiam się, czy groźba takiej rejestracji wobec faktu, że
    zobowiązania nie ma nie jest czasami groźbą karalną w rozumieniu kodeksu
    karnego. W sumie uważam, że na pewno tak jest i gdyby uprzedzenie o tym
    przyszło listem poleconym zgodnie z ustawą, to spokojnie jeszcze przed reje
    można złożyć zawiadomienie o groźbach karalnych. Przecież w tej sytuacji nie
    trudno dowieść, że groźba taka wzbudziła u zainteresowanego obawę przed
    popełnieniem na jego szkodę przestępstwa, a w konsekwencji zachowanie
    pracownika firmy windykacyjnej spełnia przesłanki art. 190 kk.

  • 7. Data: 2004-08-29 20:10:56
    Od: futszaK <f...@p...pl>

    On Sun, 29 Aug 2004 13:22:06 +0200, Adam Dwojnowski
    <a...@w...pl> wrote:

    >Na tym sprawa przycichla. Po roku, w lecie 2004
    >otrzymalem pismo od firmy Intrum Justitia AG
    >informujace, ze stala sie moim wierzycielem
    >odkupiwszy naleznosci za niezaplacone rachunki
    >telefoniczne.

    mnie też swego czasu długo i namiętnie straszyli (Intrum w sprawie
    komórki na abonament, później PRESCOn się zajęło tymsamym
    zadłużeniem) mam nawet pół szuflady przedądowych wezwań, jakieś
    pseudokancelarie prawne nawet się pojawiły, informacji że sprawa jest
    przeznaczona do egzekucji komorniczej, w końcu się wkurzyłem i
    napisałem do nich (do Centertela) maila, tak dokładnie MAILA z
    żadaniem natychmiastowego zaprzestania PROCEDERU przekazywania moich
    danych osobowych i od tego momentu zrobiła się ciiiisza jak makiem
    zasiał

    --
    futszaK
    598339018 887233199

  • 8. Data: 2004-08-29 20:16:47
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > ustawodawca przynajmniej nie zapomniał o uznaniu fałszywej rejestracji za

    A co do tego przestępstwa. Kogo chciałbys karać? Bo wprowadzenie tu
    umyślnego przestępstwa w sytuacji gdy wierzycielem i przekazującym jest
    zazwyczaj osoba prawna to takie sobie rozwiązanie.

    KG

  • 9. Data: 2004-08-29 21:11:15
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Adam Dwojnowski wrote:
    > Ale zaraz, o jakim sprzeciwie mowa? Czyje
    > pismo/postanowienie mialbym ewentualnie
    > oprotestowac?

    Po wnisieniu takiego pozwu sąd zazwyczaj wydaje "nakaz zapłaty w
    postępowaniu upominawczym", który doręczany jest pozwanemu. Ten ma 14
    dni na wniesienie sprzeciwu od tego nakazu (na odpowiednim formularzu).
    Jeśli to zrobi - sprawa rozpoznawana jest na rozprawie.

    KG

  • 10. Data: 2004-08-29 21:14:57
    Od: Adam Dwojnowski <a...@w...pl>

    [...]