  • 1. Data: 2021-03-20 20:55:34
    Temat: Obowiązek testowania pracowników przez pracodawcę
    Od: Henryk Hajdan <h...@g...com>

    USTAWA z dnia 5 grudnia 2008 r.
    o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi
    Opracowano na podstawie: t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1845, 2112, 2401, z
    2021 r. poz. 159, 180, 255.

    Art. 2. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
    17) nosiciel - osobę bez objawów choroby zakaźnej, w której organizmie
    bytują biologiczne czynniki chorobotwórcze, stanowiącą potencjalne
    źródło zakażenia innych osób;
    19) ozdrowieniec - osobę, u której ustąpiły objawy choroby zakaźnej;
    20) podejrzany o chorobę zakaźną - osobę, u której występują objawy
    kliniczne lub odchylenia od stanu prawidłowego w badaniach dodatkowych,
    mogące wskazywać na chorobę zakaźną;
    21) podejrzany o zakażenie - osobę, u której nie występują objawy
    zakażenia ani choroby zakaźnej, która miała styczność ze źródłem
    zakażenia, a charakter czynnika zakaźnego i okoliczności styczności
    uzasadniają podejrzenie zakażenia;
    22) stan epidemii - sytuację prawną wprowadzoną na danym obszarze w
    związku z wystąpieniem epidemii w celu podjęcia określonych w ustawie
    działań przeciwepidemicznych i zapobiegawczych dla zminimalizowania
    skutków epidemii;
    23) stan zagrożenia epidemicznego - sytuację prawną wprowadzoną na danym
    obszarze w związku z ryzykiem wystąpienia epidemii w celu podjęcia
    określonych w ustawie działań zapobiegawczych;

    Art. 5. 1. Osoby przebywające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej są
    obowiązane na zasadach określonych w ustawie do:
    2) zaniechania wykonywania prac, przy wykonywaniu których istnieje
    możliwość przeniesienia zakażenia lub choroby zakaźnej na inne osoby -
    jeżeli są osobami zakażonymi, chorymi na chorobę zakaźną lub nosicielami;
    3) stosowania się do nakazów i zakazów organów Państwowej Inspekcji
    Sanitarnej służących zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób
    zakaźnych;

    i idąc dalej:

    Art. 6 ustawy okresla kto podlega obowiązkowym badaniom
    sanitarno-epidemiologicznym.

    Art.6.
    1. Obowiązkowym badaniom sanitarno-epidemiologicznym, określonym na
    podstawie art.10 ust.2 pkt2, podlegają:
    1)podejrzani ozakażenie lub chorobę zakaźną;

    5)osoby podejmujące lub wykonujące prace, przy wykonywaniu których
    istnieje możliwość przeniesienia zakażenia lub choroby zakaźnej na
    inne osoby, nieposiadające aktualnego orzeczenia lekarskiego
    ozdolności do wykonywania prac, przy wykonywaniu których istnieje
    możliwość przeniesienia zakażenia lub choroby zakaźnej na inne osoby.

    Art. 8 ustawy okresla, że badania pracowników finansuje pracodawca.

    W art. 10 określono,
    2. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia:
    1) zakażenia i choroby zakaźne, w przypadku wystąpienia których lub
    podejrzenia wystąpienia przeprowadza się obowiązkowe badania
    sanitarno--epidemiologiczne,

    https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20
    200001845/U/D20201845Lj.pdf

    Czy ja dobrze rozumiem, że pracodawca ma na własny koszt testować
    pracowników ?
    Przykładowo w biurze, odległości są zachowane, ale pracownicy chcąc nie
    chcąc kontaktują się ze sobą więc mogą się zakazić od siebie, jesli są
    nosicielami.

  • 2. Data: 2021-03-22 16:34:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Henryk Hajdan" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]

    >Przykładowo w biurze, odległości są zachowane, ale pracownicy chcąc
    >nie chcąc kontaktują się ze sobą więc mogą się zakazić od siebie,

    Czy w tych przepisach nie chodzilo raczej o pracownikow branzy
    zywnosciowej i gastronomicznej ? ("ksiazeczka sanepidu")

    Skasowales najwazniejsze ?

    "Art.10.1. Osoby, uktórych orzeczono czasowe lub trwałe
    przeciwwskazania do wykonywania prac, określonych na podstawie ust.2
    pkt5, nie mogą wykonywać tych prac.
    Pracodawca lub zlecający wykonanie prac jest obowiązany, zzachowaniem
    poufności, niezwłocznie odsunąć pracownika lub wykonującego
    prace od wykonywania tych prac."

    [...]
    2.Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia:
    [...]
    5) rodzaje prac, przy wykonywaniu których istnieje możliwość
    przeniesienia zakażenia lub choroby zakaźnej na inne osoby"

    A Covid ... minister pewnie nie rozszerzyl na wszystkie rodzaje prac,
    bo by mu sie ministerstwo zawalilo :-)

    J.

  • 3. Data: 2021-03-22 22:12:43
    Od: Krzysztof kw1618 <k...@g...pl>

    W dniu 2021.03.22 o 16:34, J.F. pisze:

    > Czy w tych przepisach nie chodzilo raczej o pracownikow branzy
    > zywnosciowej i gastronomicznej ? ("ksiazeczka sanepidu")

    chyba mu chodziło o to że nowelizacja zrobiona na kolanie i obowiązki
    testowania się ustawodawcy przypadkowo rozszerzyły