  • 1. Data: 2003-06-01 19:42:59
    Temat: Obowiazek notariusza przy kupnie mieszkania
    Od: "Antoni" <a...@g...pl>

    Chce kupic mieszkanie i chcę umowę przedwstępną spisac w formie aktu
    notarialnego z nadzieją, że notariusz dokona sprawdzenia wszystkich
    dokumentów dostarczonych przez sprzedającego, aby ustrzec się przed kupnem
    mieszkania o wątpliwym statusie.

    Czy przy zawieraniu takiej umowy notariusz ma obowiazek sprawdzenia
    wiarygodności dostarczonych dokumentów, czy też opiera sie tylko na
    dostarczonych dokumentach i na tej podstawie spisuje akt noatrialny?

    I gdyby po kupnie mieszkania wyniknęły jakies problemy np. z roszczeniami
    osób trzecich to jaką odpowiedzialność za taki stan ponosi notariusz?

    Pytania są na razie hipotetyczne, ale chciałbym wiedzieć jaka jest
    odpowiedzialność notariusza przy spisywaniu aktu noatrialnego kupna
    sprzedazy mieszkania.

    Antoni

  • 2. Data: 2003-06-01 19:55:11
    Temat: Re: Obowiazek notariusza przy kupnie mieszkania
    Od: "Krzysztof Kujawski" <k...@i...pl>

    Użytkownik "Antoni" <a...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > notarialnego z nadzieją, że notariusz dokona sprawdzenia wszystkich
    > dokumentów dostarczonych przez sprzedającego, aby ustrzec się przed kupnem

    To chyba Ty powinienes sprawdzic stan prawny nieruchomosci. Popros o odpis
    ksiegi wieczystej i udaj sie na inspekcje do wydzialu ksiag. Wtedy bedziesz
    wiedzial na 100 %.
    Warto tez poprosic sprzedajacego o informacje na temat braku zaleglosci w
    spoldzielni- raczej nie zaszkodzi.
    Pozdrawiam
    kk

  • 3. Data: 2003-06-01 20:11:58
    Od: "Michoo" <k...@w...pl>

> [...]
    > sprzedazy mieszkania.
    >
    > Antoni
    >
    > Notariusz ponosi odpowiedzialność za ważność dokumentu sygnowanego swoim
    podpisem ( dlatego takie wysokie jest obowiązkowe ubezpieczenie notariuszy
    :-))) Jeśli ma podpisać umowę przedwstępną to na pewno sprawdzi wszelkią
    dokumentację
    pozdr...

  • 4. Data: 2003-06-01 22:41:02
    Od: "mSet" <m...@w...pl>

    "Michoo" napisał(a) tekścik:

> [...]
    > podpisem ( dlatego takie wysokie jest obowiązkowe ubezpieczenie
    > notariuszy :-))) Jeśli ma podpisać umowę przedwstępną to na pewno

    Kompletna nieprawda. Notariusz opiera się na dokumentach mu
    dostarczonych i na pewno nie będzie sprawdzał czy są one zgodne z prawdą
    czy nie, jeżeli nie budzą jego wątpliwości. Ma rację Krzysztof. Cała
    odpowiedzialność spoczywa na tobie. To Ty masz się zatroszczyć o to by
    wszystko było OK, notariusz nic Ci tu nie pomoże.

    --
    mSet

  • 5. Data: 2003-06-02 05:59:40
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    In article <bbdvdj$ipe$1@korweta.task.gda.pl>, mSet wrote:

> [...]
    > odpowiedzialność spoczywa na tobie. To Ty masz się zatroszczyć o to by
    > wszystko było OK, notariusz nic Ci tu nie pomoże.

    To chyba zależy od tego, jak uczciwy i profesjonalny jest notariusz.
    Gdy ja kupowałam swoje mieszkanie, to spotkałam się swoim notariuszem
    w sądzie, w dziale ksiąg wieczystych i właśnie oddawał księgę, kt. ja
    chciałam wziąć:)
    Nie wiem jakie są prawne konsekwencje, gdyby notariusz podpisał się
    pod aktem niezgodnym z prawdą. Nawet gdyby notariusz miał obowiązek
    sprawdzić i potem można by żądać od niego odszkodowania, to i tak
    warto samemu wszystko sprawdzić, tym bardziej, że nie jest to
    skomplikowane i jakoś szczególnie praco-/czaso- chłonne.

    Renata