  • 1. Data: 2007-08-21 07:11:07
    Temat: OC - zmiana wlasciciela samochodu
    Od: "Sonix" <s...@g...com>

    Witam,

    Sprawa wyglada tak :

    W marcu ktos kupil samochod z komisu, swistek z OC swiadczyl, ze OC bylo
    wazne do konca czerwca. Zgodnie z prawem nabywca samochodu przed uplywem 30
    dni zrzekl sie ubezpieczenia u starego ubezpieczyciela i podpisal nowa umowe
    z innym ubezpieczycielem.
    Teraz mamy sierpien i nowy wlasciciel auta dostaje monit od bylego
    ubezpieczyciela do zaplaty za 4 miesiace OC, gdyz poprzedni wlasciciel auta
    mial zaplacona tylko polowe skladki.

    Czy byly ubezpieczyciel moze zadac takiej zaplaty ?
    Czy nowy wlasciciel auta musi zaplacic ta skladke mimo, ze nie mial zadnej
    umowy z bylym ubezpieczycyielem, jesli nie musi to jaka jest tego podstawa
    prawna ?

    http://tiny.pl/g29
    Sonix

  • 2. Data: 2007-08-21 07:38:53
    Temat: Re: OC - zmiana wlasciciela samochodu
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Sonix" <s...@g...com> napisał w
    wiadomości news:fae38l$26i$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > umowy z bylym ubezpieczycyielem, jesli nie musi to jaka jest tego podstawa

    witam!

    na twoim miejscu skserowałbym umowe OC z nowym ubezpieczycielem nabytego
    auta i im podeslal z informacja, że w zwiazku z nabyciem auta i przejsciem
    do innego ubezpieczyciela, umowa z poprzednim nie obowiazuje już od tego a
    tego dnia; skoro zaś żądają zaległych składek za miesiące, w których
    samochód nalezał do zbywcy i u nich był ubezpieczony, to niech od niego
    żądają zapłaty;
    zgodnie z art.823kc - jeżeli prawa z umowu ubezpieczenia OC auta nabywanego
    nie zostały przeniesione na jego nabywce (tak jak w twoim przypadku),
    wówczas ubezpieczenie (ze starym zakładem ubezpieczen) wygasa z chwila
    przejscia przedmiotu ubezpieczenia na nabywcę;

    oczywiście warto też sprawdzić OWU OC starego ubezpieczyciela, ale w mojej
    ocenie podany art.823kc ma pierwszeństwo przed postanowienia OWU OC z nim
    sprzecznymi

    pzdr

  • 3. Data: 2007-08-21 08:19:38
    Od: badzio <b...@n...epf.pl>

    Patrze, patrze a tu Krzysiek porozsypywal nastepujace haczki:
> [...]
    > do innego ubezpieczyciela, umowa z poprzednim nie obowiazuje już od tego a

    Mylisz sie. OC przechodzi wraz z samochodem na nowego wlasciciela.

    --
    badzio

  • 4. Data: 2007-08-21 08:21:06
    Od: badzio <b...@n...epf.pl>

    Patrze, patrze a tu Sonix porozsypywal nastepujace haczki:
> [...]
    > ubezpieczyciela do zaplaty za 4 miesiace OC, gdyz poprzedni wlasciciel
    > auta mial zaplacona tylko polowe skladki.

    IMHO jesli sie zrezygnowal z tego ubezpieczenia w ciagu 30 dni od daty
    zakupu to nie musi placic zaleglej skladki. Jest szansa ze
    ubezpieczycielowi sie po prostu cos pomerdalo, zgubil papierek
    swiadczacy o wczesniejszym wypowiedzeniu polisy.
    --
    badzio

  • 5. Data: 2007-08-21 09:47:10
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "badzio" <b...@n...epf.pl> napisał w
    wiadomości news:fae7ac$jak$2@inews.gazeta.pl...
    > Patrze, patrze a tu Krzysiek porozsypywal nastepujace haczki:
    >
    > Mylisz sie. OC przechodzi wraz z samochodem na nowego wlasciciela.
    >
    > --
    > badzio

    masz rację badzio, ale oczywiście w przypadku pytającego nie ma to zadnego
    znaczenia i moja odpowiedz tez jest w pozostalej czesci trafna;

    tak na marginesie - sprawdzilem ustawe o ubezpieczeniach obowiazkowych (...)
    dotyczącą OC i tam jest dosc dziwnie napisane - wg tej ustawy prawa i
    obowiazki z umowy OC przechodza na nabywce samochodu, na ktory to OC bylo
    wykupione; jest termin 30 dni na rezygnacje; z drugiej strony jest
    znowelizowany art.823kc o ktorym pisalem, a ktory mowi, ze te prawa i
    obowiazki MOGĄ przejsc na nabywce, a zatem nie ma tu jak to jest w ww.
    ustawie automatyzmu; na dodatek przejscie tych praw jest uzaleznione od
    zgody ubezpieczyciela, chyba ze umowa ubezpieczenia lub OWU stanowia
    inaczej;

    na pierwszy rzut oka zachodzi sprzecznosc; prawnik by powiedzial - ze ustawa
    szczegółowsza uchyla przepisy ustawy ogolnej - czyli ustawa o ubezpieczniach
    obowiazkowych (...) uchyla postanowienia kodeksu cywilnego; pytanie
    zasadnicze - czy nie mozna bylo troche inaczej znowelizowac KC aby
    dostosowac do przepisow ustawy o obowiazk. ubezp. - nie lepiej bylo napisac
    w art.823kc ze prawa moga przejsc na nabywce rzeczy ubezpieczonej, chyba że
    przepisy szczególne stanowią inaczej

    troche dziwna ta obecna konstrukcja prawna

    pzdr

  • 6. Data: 2007-08-21 14:02:15
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Krzysiek wrote:

> [...]
    > do innego ubezpieczyciela, umowa z poprzednim nie obowiazuje już od tego a

    serio?
    a może obowiązują obie?

    > zgodnie z art.823kc - jeżeli prawa z umowu ubezpieczenia OC auta nabywanego
    > nie zostały przeniesione na jego nabywce (tak jak w twoim przypadku),

    niestety zostały przeniesione, wystarczyłoby doczytać ustawę o
    ubezpieczeniach obowiązkowych

  • 7. Data: 2007-08-21 14:20:24
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:fae38l$26i$1@inews.gazeta.pl Sonix
    <s...@g...com> pisze:

> [...]
    > auta mial zaplacona tylko polowe skladki.
    > Czy byly ubezpieczyciel moze zadac takiej zaplaty ?
    Tak, proporcjonalnie. Tzn. za okres faktycznego korzystania z ochrony
    ubezpieczeniowej.

    > Czy nowy wlasciciel auta musi zaplacic ta skladke mimo, ze nie mial
    > zadnej umowy z bylym ubezpieczycyielem,
    Miał. Przejął prawa i obowiązki wynikające z umowy poprzedniego właściciela
    bo nie rozwiązał jej przed upłuwem 30 dni od nabycia jeździdła.

    > jesli nie musi to jaka jest tego podstawa prawna ?
    USTAWA z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych,
    Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli
    Komunikacyjnych
    http://www.ufg.pl/ustawa_o_ubezp_obowiazkowych.html

    --
    Jotte

  • 8. Data: 2007-08-22 07:15:36
    Od: "Sonix" <s...@g...com>

    Użytkownik "Jotte" napisał :

> [...]

    <ciach>

    > Przejął prawa i obowiązki wynikające z umowy poprzedniego właściciela bo
    > nie rozwiązał jej przed upłuwem 30 dni od nabycia jeździdła.

    Dziekuje za wyjasnienia, ale nie pasuje mi moj cytat do Twojego, czy w
    takiej sytuacji, nowy wlascieciel tez przejmuje prawa i obowiazki z
    naciskiem na obowiazki ?

    http://tiny.pl/g29
    Sonix

  • 9. Data: 2007-08-22 18:25:55
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:fagnt4$m98$1@inews.gazeta.pl Sonix
    <s...@g...com> pisze:

    > Dziekuje za wyjasnienia, ale nie pasuje mi moj cytat do Twojego, czy w
    > takiej sytuacji, nowy wlascieciel tez przejmuje prawa i obowiazki z
    > naciskiem na obowiazki ?
    OK, moje przeoczenie. Skoro nabywca nie korzystał z ochrony
    ubezpieczeniowej gdyż rozwiązał umowę w ciągu 30 dni od nabycia pojazdu, to
    nie ma zobowiązań wobec ubezpieczyciela.

    --
    Jotte