  • 1. Data: 2005-07-08 09:51:35
    Temat: Notatka urzedowa a protokol z przesluchania
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    Witam!
    Jaką wartość dowodową w postępowaniu prokuratorskim ma notatka urzędowa
    sporządzona z rozmowy z osobą będącą... no właśnie kim? świadkiem?
    Relacji rozmówcy do sprawy nie sprecyzowano. Czy taka forma jest
    dopuszczalna w świetle Art. 143.1.2 kpk? Jakie informacje nt. miejsca i
    czasu "rozmowy" powinna taka notatka zawierać?
    Fonon

  • 2. Data: 2005-07-08 11:07:02
    Temat: Re: Notatka urzedowa a protokol z przesluchania
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    Użytkownik "Piotr Fonon" <f...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
[...]

    Art. 393 par 1 KPK pozwala na odczytanie notatki urzedowej, ale pod
    warunkiem, ze nie zawiera informacji, z ktorych wymagane jest sporzadzenie
    protokolu. Wiec imho w przypadku, ktory podales nie mozna.

  • 4. Data: 2005-07-08 22:54:02
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Heming" <h...@w...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    sporzadzenie
    > protokolu. Wiec imho w przypadku, ktory podales nie mozna.

    W niektórych sytuacjach notatka urzędowa jest jedynym wyjściem. Załóżmy
    czynności sprawdzające są dokumentowane notatkami, bo przesłuchiwać
    świadków nie wolno. Przyjeżdżasz na miejsce zdarzenia, a tam kilkunastu
    świadków. Trudno ich wszystkich "na kolanie słuchać", więc się sporządza
    notatkę. Z zasady, jeśli sprawa ma trafić do sądu, to powinno się
    później takie osoby przesłuchać. No ale czasem może się okazać
    niemożliwe z jakiegoś powodu. Wówczas w znanych mi przypadkach
    prokurator, a czasem sąd stosuje taki wybieg, że przesłuchuje w
    charakterze świadka osobę sporządzającą notatkę na okoliczności w niej
    zawarte.

  • 5. Data: 2005-07-09 10:39:14
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    [cut]

    Wiem, wiem to sa tzw. notatki sluzbowe zawierajace informacje uzyskane w
    ramach np. postepowania sprawdzajacego, czyli przed wczeciem postepowania i
    nie jest to forma dokumentowania czynnosci procesowych.

  • 6. Data: 2005-07-09 11:06:05
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    postepowania i
    > nie jest to forma dokumentowania czynnosci procesowych.

    Notatki urzędowe! Służbowe do czego innego służą. Notatka oczywiście nie
    może dokumentować czynności procesowej, bowiem prawo tego zabrania. Ale
    proces wykrywczy składa się nie tylko z czynności procesowych, ale
    również innych. I te inne można dokumentować notatkami. W przeważającej
    większości wypadków taka notatka stanowi podstawę do wykonana takiej lub
    innej czynności procesowej, ale nie musi tak być. Czasem stanowi ona
    surogat takiej czynności wyjaśniający, czemu nie wykonano właściwej
    czynności.

    Przykładowo udajesz się na miejsce kradzieży pojazdu i stwierdzasz, że
    nie ma tam żadnych śladów związanych ze zdarzeniem. Jaki więc sens robić
    oględziny? Wystarczy notatka. Niby nie będzie dowodem w sprawie, ale
    wyjaśni czemu nie ma oględzin. Tak, czy inaczej notatki są bardzo często
    źródłem wiedzy procesowej.

  • 7. Data: 2005-07-09 20:26:22
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    Robert Tomasik wrote:
    > Czasem stanowi ona
    > surogat takiej czynności wyjaśniający, czemu nie wykonano właściwej
    > czynności.
    No właśnie, ale jeśli w postępowaniu sprawdzającym - zamiast składania
    zeznań "rozmówca" opowiada różne rzeczy - nie zawsze prawdziwe i bez
    konsekwencji, to czy może to być uzasadnienie dla niewykonania właściwej
    czynności?

    > Przykładowo udajesz się na miejsce kradzieży pojazdu i stwierdzasz, że
    > nie ma tam żadnych śladów związanych ze zdarzeniem. Jaki więc sens robić
    > oględziny? Wystarczy notatka.
    Mowa tu o zupełnie innej sytuacji - przypominam - chodzi o rozmowę
    zamiast przesłuchania. Na podstawie rozmowy powstaje notatka. Jakie może
    być uzasadnienie przyjęcia takiej właśnie formy?

    Fonon

  • 8. Data: 2005-07-09 20:37:04
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > zeznań "rozmówca" opowiada różne rzeczy - nie zawsze prawdziwe i bez
    > konsekwencji, to czy może to być uzasadnienie dla niewykonania

    Tak, o ile nie da sie ujewmnei zweryfikować tych opowieści.

> [...]
    może
    > być uzasadnienie przyjęcia takiej właśnie formy?

    Bardzo wiele. Przede wszystkim "świadek" twierdzi, ze mu nic nie wiadomo
    na temat sprawy. Po co zatem go przesłuchiwać?

  • 9. Data: 2005-07-09 22:00:45
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    Robert Tomasik wrote:

    > Tak, o ile nie da sie ujewmnei zweryfikować tych opowieści.

    A, gdy celem "rozmowy" jest zweryfikowanie okoliczności dotyczących
    domniemanego przestępstwa?

    > Bardzo wiele. Przede wszystkim "świadek" twierdzi, ze mu nic nie wiadomo
    > na temat sprawy. Po co zatem go przesłuchiwać?

    Po pierwsze - czy "rozmówca" jest świadkiem?
    Po drugie - jest chyba oczywiste, że w wielu przypadkach świadek lub
    domniemany przestępca mogą być zainteresowani w nieujawnianiu swej
    wiedzy o sprawie, jeśli mogą to zrobić bez konsekwencji.
    W niniejszym wątku chodzi rzecz jasna o rozmowę z osobą, która ma wiedzę
    w sprawie i mogłaby złożyć wyjaśnienia. Czy w takim przypadku rozmowa
    może zastąpić przesłuchanie?
    Fonon

  • 10. Data: 2005-07-09 22:23:08
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Piotr Fonon" <f...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Rozumiem o co Ci chodzi. Tym nie mniej prawda jest taka, że jak świadek
    ma zamiar łgać, to łgać będzie. Udowodnić komuś fałszywe zeznania jest
    trudno. Samo zagrożenie kara tutaj niewiele zmienia. Co prawda
    nieprzesłuchanie w charakterze świadka wyklucza odpowiedzialność z art.
    233 kk, ale nie wyklucza odpowiedzialności z innych artykułów. W tym
    wypadku może być mowa o art. 234-236 kk, 238-240 kk które nie są
    związane z przesłuchaniem w charakterze świadka.