  • 1. Data: 2006-04-15 04:57:44
    Temat: Nostryfikacja zagranicznego ukonczenia szkoly sredniej
    Od: "Kosciuszko" <k...@N...gazeta.pl>

    Witam wszystkich;
    Poniewaz jest to moj pierwszy post chcialem wszystkich serdecznie przywitac
    i poprsic o pomoc jesli macie jakiekolwiek informacje ktore moglyby mi pomoc.

    Po ukonczeniu drugiej klasy liceum wyjechalem na moj rok maturalny na
    wymiane Rotarianska do USA. Obecnie ucze sie w szkole sredniej w Mitchell, w
    stanie Indiana. Nie ukrywam,ze bardzo chcialbym ukonczyc szkole tu,aby tego
    lata moc studiowac w Polsce zamiast "marnowac" czas koljeny rok w liceum.
    Zastanawialem sie nad studiami w USA,ale nie podoba mi sie tu na tyle aby
    chciec tu studiowac.
    Wiem,ze jesli dostalbym ukonczenie szkoly (tgzw. Diploma) od mojego
    Amerykanskiego liceum to moglbym je w Polsce nostryfikowac i wkrotce
    rozpaczac studia na Uniwersytecie Slaskim. Jednakze pomimo, iz mam wszystkie
    niezbedne dokumenty przetlumaczone przez przysieglych tlumaczy, ucze sie
    bardzo dobrze i spelniam stanowe wymagania, dyrektor mojej szkoly (znany z
    faktu iz czesto nie lubi uczniow) nie chce dac mi "diploma" czyli
    amerykanskiego ukonczenia szkoly sredniej (ukonczenie to daje wstep na
    studia w USA). Odwolywalem sie od tej decyzji wiele razy to wyzszych
    instancji, co niestety nie pomoglo poniewaz w swietle prawa decyzja nalezy
    do dyrektora. Na marginesie dodam tylko,ze wielu "exchange students"
    otrzymuje kazdego roku "diploma" w innych amerykanskich liceach.
    Po negatywnej i niezrozumialej decyzji dyrektora nie poddalem sie.
    Postanowilem przygotowac sie, i jak tylko skonczy sie szkola (prawo zabrania
    mi zdawania tego egzaminu jesli jestem uczniem w szkole) zdac egzamin GED
    ktory daje w USA wejscie na studia. Egzamin ten zdaja czesto osoby ktore z
    roznych przyczyn przerwaly edukacji w liceum, a takze osoby ktore byly
    uczone w domu.

    Moj uniwersytet, jesli chodzi o uczniow w mojej sytuacji mowi:

    "2. Kandydaci (obywatele polscy), którzy uko&ntilde;czyli szko&sup3;&ecirc;
    &#339;redni&sup1; za
    granic&sup1;, mog&sup1; ubiega&aelig; si&ecirc; o przyj&ecirc;cie na I rok studiów,
    je&iquest;eli posiadane
    przez nich &#339;wiadectwo dojrza&sup3;o&#339;ci uprawnia do ubiegania si&ecirc; o
    przyj&ecirc;cie na
    wy&iquest;sze studia w kraju, w którym uko&ntilde;czyli szko&sup3;&ecirc;
    &#339;redni&sup1;. Niezb&ecirc;dna jest
    nostryfikacja &#339;wiadectwa dojrza&sup3;o&#339;ci, uko&ntilde;czenia szko&sup3;y
    &#339;redniej
    ogólnokszta&sup3;c&sup1;cej lub &#339;redniej zawodowej za granic&sup1;, której
    dokonuje
    w&sup3;a&#339;ciwy, ze wzgl&ecirc;du na miejsce zamieszkania osoby ubiegaj&sup1;cej
    si&ecirc; o
    nostryfikacj&ecirc;, kurator o&#339;wiaty. Za&#339;wiadczenie wydane przez kuratorium

    o&#339;wiaty wa&iquest;ne jest &sup3;&sup1;cznie z orygina&sup3;em lub duplikatem
    dyplomu uzyskanego za
    granic&sup1;. "

    Po przeczytaniu tej informacji przeszukalem troche internet i znalazlem ten
    link:

    http://www.buwiwm.edu.pl/bwm/index-faq.htm , jest w nim napisane:

    "Zagraniczne matury

    Czy świadectwa uzyskane za granicą mogą dawać prawo ubiegania się o
    przyjęcie na studia wyższe w Polsce?

    Zagraniczne świadectwo może być uznane za równoważne z polskim świadectwem
    dojrzałości na podstawie odpowiedniej umowy międzynarodowej lub - w
    przypadku braku umowy - w trybie nostryfikacji. Zgodnie z odpowiednim
    zarządzeniem MEN zagraniczne świadectwo maturalne lub świadectwo ukończenia
    szkoły średniej uznaje się za równoważne z polskim świadectwem dojrzałości,
    o ile spełnia następujące warunki:

    1) zostało zalegalizowane przed przywiezieniem do Polski przez odpowiednie
    władze oświatowe państwa wydania lub w polskiej placówce dyplomatycznej w
    kraju wydania dokumentu;

    2) przewidziany w tym kraju programem okres nauki niezbędny do uzyskania
    tego świadectwa wynosi co najmniej 11 lat;

    3) zawiera klauzulę mówiącą, iż daje ono w danym kraju możliwość ubiegania
    się o przyjęcie na studia wyższe. W przypadku braku tego zapisu na
    świadectwie może je zastąpić dokument o podobnej treści wydany przez władze
    szkoły, która wydała świadectwo, odpowiednie władze oświatowe lub polskie
    przedstawicielstwo dyplomatyczne w kraju wydania świadectwa.

    Jeśli dane świadectwo jest objęte umową, uznanie następuje automatycznie;
    przy ubieganiu się o przyjęcie na studia wyższe uczelnia powinna je
    honorować na równi ze świadectwami polskimi.

    Nostryfikacji świadectw dokonuje się w kuratorium odpowiednim do miejsca
    zamieszkania. Adresy kuratoriów dostępne są na stronie MEN
    (http://www.menis.gov.pl/kuro-p.htm).

    "

    moje pytanie brzmi: czy egzamin GED ktory w USA daje wejscie na studia moze
    byc w Polsce nostryfikowany ??
    Moja obawa dotyczy punktu

    "2) przewidziany w tym kraju programem okres nauki niezbędny do uzyskania
    tego świadectwa wynosi co najmniej 11 lat;
    "

    Obawiam sie,ze przez to ten egzamin moze nie byc nostryfikowany.
    Informacje o GED-> http://en.wikipedia.org/wiki/GED ;
    http://www.acenet.edu/clll/ged/index.cfm (niestety oba po angielsku)

    z gory dziekuje za wszelka pomoc i pozdrawiam!

  • 2. Data: 2006-04-15 05:10:51
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Kosciuszko wrote:

> [...]
    >
    > "2) przewidziany w tym kraju programem okres nauki niezbędny do uzyskania
    > tego świadectwa wynosi co najmniej 11 lat;

    przedzwon do jakiegokolwiek kuratorium i się dowiedz.

    Ale raczej nie, bo egzamin to nie szkoła.
    Zmień po prostu szkołę w USA.

  • 3. Data: 2006-04-15 10:31:55
    Od: "kjvirtual" <k...@g...com>

> [...]
    > http://www.acenet.edu/clll/ged/index.cfm (niestety oba po angielsku)
    >
    > z gory dziekuje za wszelka pomoc i pozdrawiam!

    Odpowiedz brzmi TAK. Moja siostra zdala GED w sierpniu ubieglego roku w NYS.
    Dostaniesz z tym transkrypt z 5 ocenami. Do tego list z univerku, gdzie
    przeprowadzany jest GED, ze te swiadectwo umozliwia wjazd na studia w USA,
    apostille dyplomu&transkryptu, czyli legalizacja dokumentu, wniosek, kopia
    dowodu lub paszportu, tlumaczenie przysiegle i czekanie okolo miesiaca czasu.
    Wydali w Warszawie zaswiadczenie, teraz studiuje w Warszawie.

  • 4. Data: 2006-04-15 12:50:04
    Od: "Heming" <heming@wytnij_to.gazeta.pl>

    Użytkownik "kjvirtual" <k...@g...com> napisał w wiadomości

    [cut]

    > Odpowiedz brzmi TAK.

    To fajnie, ale czy musiałeś zacytować _cały_ post?

  • 5. Data: 2006-04-15 14:49:02
    Od: "arturo" <d...@c...pl>

    W artykule news:e1pug7$6ls$1@inews.gazeta.pl,
    niejaki(a): Kosciuszko z adresu <k...@N...gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Po ukonczeniu drugiej klasy liceum wyjechalem na moj rok maturalny na
    > wymiane Rotarianska do USA. Obecnie ucze sie w szkole sredniej w

    jesli to rotarianie to dadza ci w zamian za cyrograf ...
    chyba, ze dyrektor jest pedziem i ma dodatkowe wymagania ...

  • 6. Data: 2006-04-15 15:04:22
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    arturo wrote:
    > W artykule news:e1pug7$6ls$1@inews.gazeta.pl,

    > jesli to rotarianie to dadza ci w zamian za cyrograf ...
    > chyba, ze dyrektor jest pedziem i ma dodatkowe wymagania ...

    powiedział co wiedział i poszedł.

  • 7. Data: 2006-04-16 06:00:04
    Od: "Kosciuszko Kosciuszkowski" <k...@g...pl>

> [...]
    czasu.
    > Wydali w Warszawie zaswiadczenie, teraz studiuje w Warszawie.

    bardzo dziekuje za ta informacje, bardzo mi pomogles!

    >jesli to rotarianie to dadza ci w zamian za cyrograf ...
    >chyba, ze dyrektor jest pedziem i ma dodatkowe wymagania ...

    Rotarianie akurat (mimo moich apeli) nawet nie kiwneli palcem zeby mi pomoc
    w mojej sprawie, do tak kijowego klubu Rotary trafilem tutaj.

    Cyrograf?? chodzi Ci o podpisanie czegos,ze nie bede studiowac w USA ??