  • 1. Data: 2004-03-01 22:53:45
    Temat: Niewiedza a nielegalne oprogramowanie! Jak to jest?
    Od: "radek" <i...@d...com>

    Witajcie,

    Niedawno miałem styczność z takim przypadkiem. Pewien człowiek, właściciel
    firmy sprowadził z Hong Kongu kilkanaście kart komputerowych z dołączonym
    oprogramowaniem. Transakcja była jak najbardziej legalna wszystkie procedury
    celne, VAT etc. Człowiek ów sprzedał zakupiony towar i nagle okazało się, że
    oprogramowanie, (bez którego to urządzenie jest właściwie bezużyteczne) to
    nielegalna kopia programu amerykańskiej firmy. Mając taką świadomość, co
    może zrobić ów nieszczęśnik i jakie jest jego odpowiedzialność. Od kiedy
    jest dystrybutorem nielegalnego oprogramowania? Czy od momentu uzyskania
    "świadomości" czy od momentu sprzedaży? Jednym słowem, co mu grozi?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2004-03-01 23:40:31
    Od: "vlo" <v...@t...pl>

    > Od kiedy
    > jest dystrybutorem nielegalnego oprogramowania? Czy od momentu uzyskania
    > "świadomości" czy od momentu sprzedaży? Jednym słowem, co mu grozi?

    to nieswiadome paserstwo - wyrok w zawieszeniu + kara pieniezna

  • 3. Data: 2004-03-02 06:52:04
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

    Użytkownik "vlo" <v...@t...pl> napisał w wiadomości

    > to nieswiadome paserstwo - wyrok w zawieszeniu + kara pieniezna

    Kolejne paranoidalne rozwiazanie prawne...
    Kowal zawinil, Cygana powiesili.

    W jaki sposob mozna zabezpieczyc sie przed "nieswiadomym
    paserstwem"? Dotyczy nie tylko tego zakupu.
    Jak moge sprawdzic, czy kupowany chleb nie pochodzi
    z kradzionej maki?
    Jak moge sprawdzic, czy kupowany w sklepie garnitur
    nie pochodzi z kradziezy? Mam przed kupnem przejrzec
    faktury sklepu? (ale to i tak za malo) Czy mam zawiadomic
    prokurature o podejrzeniu przestepstwa i niech prokuratura
    wraz sadem wykaze czy garnitur pochodzi z kradziezy czy nie?

    Przeciez, az sie prosi by, w takiej sytuacji wszczac sledztwo
    i ukarac pierwszego winnego - osobe, ktora nie potrafi sie
    wylegitymowac nabyciem produktu zgodnie z prawem (kupno
    nie jest przestepstwem poki co). Oczywiscie mowie o ewnetulanych
    rozwiazaniach prawnych.

    WOJSAL

  • 4. Data: 2004-03-02 10:37:43
    Od: "Andrzej" <a...@u...pl>

    > to nieswiadome paserstwo - wyrok w zawieszeniu + kara pieniezna

    Tak tylko trochę delikatnie zapytam, od kiedy naruszenie praw autorskich
    jest równe kradzieży? Chyba wszyscy dali się ponieść reklamie
    antypirackiej gdzie wmawia się nam wiele rzeczy, ale sa to często
    manipulacje nami i pobożne życzenia mediów zarabiających na nas. Jeśli
    mnie by ktoś nazwał złodziejem z powodu posiadania nielegalnej kopi
    programu to chyba było by to oszczerstwo bo posiadanie nawet nielegalnej
    kopii jeszcze nie kwalifikuje sie do takiego czynu. Ale to takie luźne
    dywagacje laika i sorry jeśli sie zbłaźniłem ale taki jest stan mojej
    wiedzy i wydaje mi się, że bliższy prawdy niż nazywanie mnie złodziejem.
    Tu jest odrobinę inny przypadek bo teoretycznie występuje jeszcze
    osiąganie dochodu ale chyba paserstwem bym tego nie nazwał, jest ustawa i
    to ona dokładnie definiuje pewne rzeczy, a paserstwo z KK nie jest chyba
    zbyt fortunne.
    Pozdrowienia A.

  • 5. Data: 2004-03-02 16:45:26
    Od: kam <X#k...@p...onet.pl.#X>

    WOJSAL wrote:
    > Kolejne paranoidalne rozwiazanie prawne...

    nawet przy "nieswiadomym" paserstwie trzeba przypisać winę, a więc zakup
    w takich okolicznościach, w których kupujący powinien sobie zdawać
    sprawę z tego że kupuje rzecz pochodzącą z przestepstwa

    KG

  • 6. Data: 2004-03-02 16:57:11
    Od: "Marek" <a...@e...pl>

    Użytkownik "Andrzej" <a...@u...pl> napisał w wiadomości

    > uzyskania

    > Tak tylko trochę delikatnie zapytam, od kiedy naruszenie praw autorskich
    > jest równe kradzieży?

    Art. 291 § 1. Kto rzecz uzyskaną za pomocą czynu zabronionego nabywa lub
    pomaga do jej zbycia albo tę rzecz przyjmuje lub pomaga
    do jej ukrycia, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
    § 2. W przypadku mniejszej wagi, sprawca podlega grzywnie karze ograniczenia
    wolności albo pozbawienia wolności do roku.
    Art. 292 § 1. Kto rzecz, o której na podstawie towarzyszących okoliczności
    powinien i może przypuszczać, że została uzyskana za
    pomocą czynu zabronionego, nabywa lub pomaga do jej zbycia albo tę rzecz
    przyjmuje lub pomaga do jej ukrycia, podlega grzywnie ,
    karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
    § 2. W wypadku znacznej wartości rzeczy, o której mowa w § 1, sprawca
    Art. 293 § 1. Przepisy Art. 291 i 292 stosuje się odpowiednio do programu
    komputerowego.

    Marek

  • 7. Data: 2004-03-02 16:58:40
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

    Użytkownik "kam" <X#k...@p...onet.pl.#X> napisał w wiadomości

    > nawet przy "nieswiadomym" paserstwie trzeba przypisać winę, a więc zakup
    > w takich okolicznościach, w których kupujący powinien sobie zdawać
    > sprawę z tego że kupuje rzecz pochodzącą z przestepstwa

    Czyli w omawianym tu przypadku kupujacy nie jest
    "nieswiadomym paserem"?

    Mimo wszystko czy nie byloby lepiej, by karac tego, kto
    nie ma udokumentowanego kupna? Czyli jesli ja cos
    kupilem, mam na to dowod, to jestem niewinny. Sciga
    sie wtedy sprzedawce. Jesli ma papiery na legalny zakup,
    to jest ok sciga sie nastepnego itd az do goscia,
    ktory nie ma dowodu na kupno (zlodziej NIGDY nie
    ma dowodu kupna).

    Oczywiscie obowiazek przechowywania faktur powinien
    dotyczyc jakiegos rozsadnego okresu czasu.

    WOJSAL

  • 8. Data: 2004-03-02 20:51:45
    Od: s...@g...pl

    On Tue, 2 Mar 2004 17:58:40 +0100, "WOJSAL" <w...@g...pl> wrote:

    >Czyli w omawianym tu przypadku kupujacy nie jest
    >"nieswiadomym paserem"?

    Nie można być nieświadomym paserem. Przestępstwo paserstwa można
    popełnić tylko umyślnie. Można jednak przypisać kupującemu zamiar
    ewentualny - godzi się na piracenie - i wtedy staje się on paserem
    (świadomym konsekwencji swoich czynów).

    >Mimo wszystko czy nie byloby lepiej, by karac tego, kto
    >nie ma udokumentowanego kupna? Czyli jesli ja cos

    Niestety faktura nie jest dowodem legalności oprogramowania, tak samo
    jak oryginalny CD, dokumentacja...
    Tylko i wyłącznie umowa licencyjna, w niektórych przypadkach
    (Microsoft) również certyfikat.

    >to jest ok sciga sie nastepnego itd az do goscia,
    >ktory nie ma dowodu na kupno (zlodziej NIGDY nie
    >ma dowodu kupna).

    Jw.

    silvermane

  • 9. Data: 2004-03-02 21:16:52
    Od: kam <X#k...@p...onet.pl.#X>

    s...@g...pl wrote:
    > Nie można być nieświadomym paserem. Przestępstwo paserstwa można
    > popełnić tylko umyślnie.

    uważasz że przestępstwo z art.292 kk jest przestępstwem umyślnym?

    Bo?

    KG

  • 10. Data: 2004-03-02 22:03:20
    Od: s...@g...pl

    On Tue, 02 Mar 2004 22:16:52 +0100, kam <X#k...@p...onet.pl.#X>
    wrote:

    >uważasz że przestępstwo z art.292 kk jest przestępstwem umyślnym?

    Tak mnie uczyli na studiach, sorry :)

    >Bo?

    http://www.cezar-plus.pl/licfaq.htm

    silvermane