  • 1. Data: 2004-03-01 21:00:52
    Temat: prokura samoistna???
    Od: "alex" <t...@k...zigzag.pl>

    Jaka to jest prokura???

  • 2. Data: 2004-03-01 21:44:24
    Temat: Re: prokura samoistna???
    Od: Dan <l...@p...fm>

    In article <c208em$i7u$1@nemesis.news.tpi.pl>, t...@k...zigzag.pl
    says...
    > Jaka to jest prokura???

    taka ktora upowaznia prokurenta do samodzielnego (jednoosobowego)
    dokonywania czynnosci prawnych w imieniu przedsiebiorcy (inaczej
    oddzielna)
    Dan.

  • 3. Data: 2004-03-03 21:58:54
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 3/1/2004 10:44 PM, Dan wrote:

> [...]
    >>

    > taka ktora upowaznia prokurenta do samodzielnego (jednoosobowego)
    > dokonywania czynnosci prawnych w imieniu przedsiebiorcy (inaczej

    Zdaniem Sądu w Gdańsku z siedzibą w Gdyni taka prokura nie może być
    udzielona. Dokładniej, prokurent nie może niczego sam, musi z członkiem
    zarządu.
    Miodne, nie?

    Pzdr: Catbert

  • 5. Data: 2004-03-04 07:45:13
    Od: w...@p...onet.pl

    > Zdaniem Sądu w Gdańsku z siedzibą w Gdyni taka prokura nie może być
    > udzielona. Dokładniej, prokurent nie może niczego sam, musi z członkiem
    > zarządu.
    > Miodne, nie?

    oczywiście, nie znam sprawy jednak powątpiewam. Na mój nos sprawa dotyczyła
    udzielenia prokury łącznej ! jednej osobie (dokonuje ona wówczas czynności
    łącznie z członkiem zarządu) i pewnie ten sąd uznał że jest to niedopuszczalne.
    Bo i dyskusja w tej sprawie jest dość duża, chociaż istnieje uchwała SN
    dopuszczająca taką zabawę.

    Paweł

  • 4. Data: 2004-03-04 07:45:13
    Od: w...@p...onet.pl

  • 6. Data: 2004-03-04 08:03:44
    Od: g...@p...onet.pl

    > taka ktora upowaznia prokurenta do samodzielnego (jednoosobowego)
    > dokonywania czynnosci prawnych w imieniu przedsiebiorcy (inaczej
    > oddzielna)
    > Dan.

    Najlepiej sprawdzić w KRS-ie, z kim dodatkowo prokurent musi dokonywać
    czynności prawnych

  • 7. Data: 2004-03-04 09:59:05
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 3/4/2004 8:45 AM, w...@p...onet.pl wrote:

> [...]
    > Bo i dyskusja w tej sprawie jest dość duża, chociaż istnieje uchwała SN

    Dotyczyło udzielenia prokury jednoosobowej.

    W oparciu o ksh:
    Art. 205. [Forma oświadczeń składanych w imieniu spółki]
    [...]
    § 3. Przepisy § 1 i § 2 nie wyłączają ustanowienia <<prokury>>
    jednoosobowej lub łącznej i nie ograniczają praw prokurentów
    wynikających z przepisów o prokurze.

    Kodeksowo można więc udzielić prokury jednoosobowej - natomiast zdanie
    sądu: "prokurent może reprezentowac spółkę łącznie z członkiem zarządu
    ponieważ nie jest członkiem jej władz (zarządem) upoważnionym do
    samodzielnego reprezentowania spółki".
    Kwestionowany zapis w umowie spółki:
    "Prokurent jest upoważniony do składania oświadczeń woli jednoosobowo"

    Pytanie, co w takim razie może prokurent "jednoosobowy"? Przyjmować
    korespondencję?
    O ile wiem, to prokurent nie może dokonać szeregu czynności, właściwych
    jedynie dla zarządu, ale ich lista jest ograniczona i konkretna.

    Pzdr: Catbert

  • 8. Data: 2004-03-04 13:25:16
    Od: Dan <l...@p...fm>

    In article <c26ul5$776$1@korweta.task.gda.pl>, v...@w...pl
    says...

    Nie wydaje mi sie zeby jakikolwiek sad prezentowal takie stanowisko. Ale
    skoro tak mowisz, to jestem... w szoku:)

    Dan.

  • 9. Data: 2004-03-04 13:26:38
    Od: Dan <l...@p...fm>

    In article <0...@n...onet.pl>,
    g...@p...onet.pl says...

    > Najlepiej sprawdzi? w KRS-ie, z kim dodatkowo prokurent musi dokonywa?
    > czynno?ci prawnych

    Z istoty prokury samoistnej (oddzielnej) wynika ze nie musi z nikim, bo
    moze sam.

    Dan.

  • 10. Data: 2004-03-04 15:58:45
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 3/4/2004 2:25 PM, Dan wrote:

    > In article <c26ul5$776$1@korweta.task.gda.pl>, v...@w...pl
    > says...

    > Nie wydaje mi sie zeby jakikolwiek sad prezentowal takie stanowisko. Ale
    > skoro tak mowisz, to jestem... w szoku:)

    Mój mecenas też był zszokowany.
    Na odpowiedź czekałem 2 miesiące - wbrew radzie mecenasa nie poszedłem w
    tryb odwoławczy, bo być może bym wygrał, ale firmy by nie było.
    Przeprowadziłem kilka eksperymentów na praktykujących prawnikach i w
    zależności od tego w jakiej kolejności pokazywałem papiery otrzymywałem
    inne uzasadnienie.
    Jednakże generalne wyjaśnienie jest proste.
    Prokurent nie odpowiada tak "mocno" jak członek zarządu - więc sądy
    starają się, jak mogą nie dopuścic do sytuacji, gdy np. jedyny wspólnik
    ma prezesa słupa, a sam ma jedynie prokurę. Starają sie tak bardzo, że
    czasem nawet za bardzo.
    Oczywiście wszystko mam na piśmie, z sygnaturami, etc.

    Pzdr: Catbert