  • 121. Data: 2012-02-18 17:14:30
    Temat: Re: Nieuprawnione przechowywanie danych karty kredytowej - do jakiej instytucji iść ze skargą?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 18 Feb 2012, Krzysztof Halasa wrote:

    > Jak to nie ma jak? Informujemy kolegę (lub koleżankę, czy kto to tam
    > jest) że ma już więcej nie obciążać naszej karty swoimi zakupami
    > i tyle.

    Ale "prawo do używania karty" nie zostało złożone do rąk
    kolegi, lecz do rąk sklepu.

    > Przecież to się niczym nie różni od innego pełnomocnictwa.

    Różni się tym, że "pełnomocnik" nie ma w ręku narzędzia
    do jego wykonywania, tym który ma "coś bardzo przypominającego
    pełnomocnictwo" jest SPRZEDAWCA!

    > No to trzeba się na coś zdecydować.

    On nie chce.
    Nie jest w niczym związany z posiadaczem karty ;)

    > Oczywiście że jest co zgłaszać, zakupy na czyjeś konto bez zgody tego
    > kogoś to jest, zdaje się, przestępstwo?

    Dopiero zakupy.

    > Czym to się różni od wpisania w internetowym zamówieniu danych karty
    > podpatrzonych np. w portfelu kolegi z pracy?

    Tym, że zapisanie podpatrzonych numerów stanowi przestępstwo.
    SAMO ZAPISANIE. Bez "wykorzystania".

    Art.269b KK, koniecznie sprawdź :D
    Chodzi właśnie o ten element: bez popełniania dalszych
    przestępstw w postaci fraudu.

    Wejście "legalnie" w ich posiadanie można uznać za formę
    pełnomocnictwa, które może być odwołane.
    Ale tu kupujący NIE WCHODZI w posiadanie tych danych,
    taki kwiatek.

    Tak jest piszesz - jeśli nastąpi przestępstwo, to nie ma sprawy
    (nie licząc trudności dowodowych).
    Ale dopóki ono nie nastąpi, jest pewna różnica w zakresie
    środkow prewencyjnych.

    Żeby nie było: OCZYWIŚCIE, że dający dane SPRZEDAWCY mógł
    i powinien był zapoznać się z regulaminem nim je dał.
    Ale... mimo to, przypadek IMO *jest* ciekawy :D
    (tylko dlatego ciągnąłem flejm)

    pzdr, Gotfryd

  • 122. Data: 2012-02-18 21:18:01
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

    > Ale "prawo do używania karty" nie zostało złożone do rąk
    > kolegi, lecz do rąk sklepu.

    A sklep o tym wiedział i zgodził się na ten układ?
    Ja to widzę zupełnie inaczej.

    > Różni się tym, że "pełnomocnik" nie ma w ręku narzędzia
    > do jego wykonywania, tym który ma "coś bardzo przypominającego
    > pełnomocnictwo" jest SPRZEDAWCA!

    Przeciez kolega nie ma obowiązku kupowania czegokolwiek. Kupując
    (aktywnie lub pasywnie) kolega upoważnia sklep (domyślnie) do obciążenia
    karty, a nie ma do tego prawa. Sprzedawca chyba nie wie, że upoważnienie
    do obciążenia karty jest de facto fraudem?

    > On nie chce.
    > Nie jest w niczym związany z posiadaczem karty ;)

    No to pozostają inne rozwiązania, tak jak pisałem - prokurator, bank.

    > Tym, że zapisanie podpatrzonych numerów stanowi przestępstwo.
    > SAMO ZAPISANIE. Bez "wykorzystania".

    Nie jestem przekonany, ale to oczywiście bez znaczenia, gdyż w obu
    przypadkach mamy do czynienia z _płaceniem_ czyjąś kartą (jej numerem)
    bez upoważnienia jej posiadacza.

    > Art.269b KK, koniecznie sprawdź :D

    § 1. Kto wytwarza, pozyskuje, zbywa lub udostępnia innym osobom urządzenia lub
    programy komputerowe przystosowane do popełnienia przestępstwa określonego
    w art. 165 § 1 pkt 4, art. 267 § 3, art. 268a § 1 albo § 2 w związku
    z § 1, art. 269 § 2 albo art. 269a, a także hasła komputerowe, kody
    dostępu lub inne dane umożliwiające dostęp do informacji przechowywanych
    w systemie komputerowym lub sieci teleinformatycznej, podlega karze
    pozbawienia wolnoci do lat 3.

    Innymi słowy, zupełnie nie na temat.

    Szczerze mówiąc nie widzę w tym nic ciekawego, sprawa jest prosta.
    Jedyny problem jaki widzę jest taki, że rozwiązanie jest inne niż sobie
    tego życzysz.
    --
    Krzysztof Halasa