  • 1. Data: 2002-10-10 13:43:22
    Temat: Nietypowa sprawa
    Od: "Sarna" <m...@b...gnet.pl>

    Witam ,
    Nie wiem od czego zaczac,zeby najkrocej to opisac...
    Moze to ma jakis zwiazek z nowym prawem spoldzielczym,przynajmniej tak mi
    powiedziano...
    Po pierwsze nie jestem w tej chwili u siebie(czyli w Polsce) ,dlatego chce
    sie dowiedziec najpierw na odleglosc,jakie mam szanse ....
    Ok,zaczynam....Jakies 7 lat temu zakupilam mieszkanie wlasnosciowe od
    spoldzielni na terenie Gdanska.Nowe budownictwo.Duzo pracy na
    poczatku,poprawek,usterek ze strony budowlanej..itd..
    Spoldzielnia w ramach poprawek zobowiazala sie wykonac wiele uslug i bylo
    tez wiele kompromisow...tak np.zostala zburzona sciana miedzy kuchnia a
    pokojem .W wymiku takiego rozwiazania zostal usuniety jeden grzejnik,ktory
    okazal sie wtedy zbedny..na grzejnikach sa podzielniki ciepla...W zwiazku z
    usunieciem jednego kaloryfera w kuchni,zostal zdemontowany rowniez jedem
    podzielnik.(zaznaczam,ze usluge ta wykonywala ekipa spoldzielcza.)..wszystko
    bylo w porzadku przez kilka lat,az do tego roku...Tym razem naliczono mi
    niewiarygodna kwote do zaplacenia ...na pytanie skad sie tyle
    wzielo,odpowiedzieli,ze wyliczyli z tego nieobecnego grzejnika srednia
    ,pomnozona jeszcze przez trzy,bo takie nowe prawo..czy cos w tym
    rodzaju..Jestem kompletnym laikiem w tej dziedzinie,ale nie moge sie z tym
    pogodzic,co chyba jest zrozumiale...Jak do tej pory o wszystkim dowiadywalam
    sie na odleglosc.Ktos z rodziny w tej sprawie rozmawial ze
    spoldzielnia.Wyglada na to,ze nie obedzie sie bez mojej obecnosci
    tam,dlatego zanim sie tam wybiore chce sie jakos przygotowac do
    zapowiadajacej sie walki chyba...Jestem przygotowana na poswiecenie danej
    kwoty na prawnika,jesli zajdzie taka potrzeba aniezli spoldzielni,ktora
    wyjatkowo bezczelnie traktuje swoich czlonkow.Jesli ktos bylby w stanie cos
    doradzic ewent.podjac sie tej walki(prawniczej)uprzejmie prosze o kontakt
    Kazde inne sugestie mile widziane.
    pozdr,

    mfoster

  • 2. Data: 2002-10-14 12:17:03
    Temat: Re: Nietypowa sprawa
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    Sarna wrote:
    > Ok,zaczynam....Jakies 7 lat temu zakupilam mieszkanie wlasnosciowe od
    > spoldzielni na terenie Gdanska.

    Raczej nie zakupiłaś. Skoro masz nadal kontakty (o których piszesz) ze
    spółdzielnią, to masz własnościowe prawo do lokalu, którego właścicielem
    jest spółdzielnia, a ty - tylko członkiem.

> [...]
    > usunieciem jednego kaloryfera w kuchni,zostal zdemontowany rowniez jedem

    Jak zdjęli, to zmieniło się "opomiarowanie" lokalu i system rozliczeń z
    podzielnikami powinien być skorygowany.

    > (zaznaczam,ze usluge ta wykonywala ekipa spoldzielcza.)..wszystko
    > bylo w porzadku przez kilka lat,az do tego roku...

    Rozliczenia (bilans z ciepłownią) za co i cw są co roku - jak zatem
    wyglądały przez 5 lat? Dodatkowo, jak są podzielniki, to lokator dostaje
    rozliczenie indywidualne z systemu. Był tam ten grzejnik, czy nie?

> [...]
    > wzielo,odpowiedzieli,ze wyliczyli z tego nieobecnego grzejnika srednia
    > ,pomnozona jeszcze przez trzy,bo takie nowe prawo..czy cos w tym

    Nie ma takiego prawa o ile mi wiadomo... Trzeba zapytać o konkrety.
    Pewnie jest regulamin rozliczeń, a w nim naisane, że jak lokator
    zniszczy lub zdejmie podzielnik, to wyliczają wg. średniej i za karę razy 3.

> [...]
    > spoldzielnia.Wyglada na to,ze nie obedzie sie bez mojej obecnosci
    > tam,dlatego zanim sie tam wybiore chce sie jakos przygotowac do

    Nie radzę chodzić. Można wysłać listem poleconym zapytanie i czekać na
    odpowiedź. Wtedy muszą napisać, a to już jest dowód. Można zawsze
    rozliczenie zaskarżyć jako wadliwe, ale to w drugim podejściu.

> [...]
    > doradzic ewent.podjac sie tej walki(prawniczej)uprzejmie prosze o kontakt

    Po zgromadzeniu danych - napisz do Rzecznika Praw Obywatelskich.
    Krytykował on rozliczenia z podzielników, bo powszechnie wiadomo, że to
    lipa. Będzie miał jeszcze jeden materiał.
    Piotr

  • 3. Data: 2002-10-16 12:18:20
    Od: "Sarna" <m...@b...gnet.pl>

    Dziekuje Piotrze za zainteresowanie ta sprawa...Juz zrezygnowalam z tego ze
    ktokolwiek odpisze i przez kilka dni nie zagladalam tutaj..
    A wiec sprawy na dzien dzisiejszy wygladaja troche inaczej,czego
    dowiedzialam sie od siostry,ktora rozmawiala ze spoldzielnia...Okazalo
    sie,ze rada nadzorcza spoldzielni ustalila zeszlego roku ,ze Ci ktorzy sobie
    zdemontowali jakis grzejnik (podobno bylo takich osob wiecej),musza
    spowrotem go zamontowac wraz z nowym podzielnikiem ciepla..( powodu nie
    obecnosci na spotkaniach,informacja ta nie byla mi przekazana wczesniej)
    Tylko w takim przypadku wycofaja wczesniej naliczona plate ... Na twoje
    pytanie czy grzejnik byl przez te ostatnie lata-nie bylo,ale nie bylo tez
    problemu jak dotychczas.
    Dopiero zeszlego roku zaczelo im to przeszkadzac i zarzadali ponownej
    instalacji przynajmniej kilku zeberek na ktorym zainstaluja ten nieszczesny
    podzielnik...
    Pytanie teraz,czy spoldzielnia ma takie prawo narazac mnie na dodatkowe
    koszta,stawiac takie wymagania(jesli przez ostatnich kilka lat
    akceptowali taki uklad) a teraz naliczaja jakby kare,bo wyliczyli srednia
    nieobecnego grzejnika i pomnozyli przez trzy,czyli z tego co powiedzieli to
    trzy oznacza ostatnie trzy lata..! ! ?
    I kolejne pytanie;
    Nie rozumiem tylko po co im grzejnik,ktory jesli nawet zdecyduje sie dla
    swietego spokoju zamontowac wraz z podzielnikiem i tak nie bedzie w uzytku
    ...inaczej bedzie caly czas zakrecony....
    czyzby bylo prawda,ze podzielniki reaguja na temperature pokojawa??

    "Piotr Fonon" <f...@p...onet.pl> wrote in message
    >Raczej nie zakupiłaś. Skoro masz nadal kontakty (o których piszesz) ze
    >spółdzielnią, to masz własnościowe prawo do lokalu, którego właścicielem
    >jest spółdzielnia, a ty - tylko członkiem.

    Zgadza sie

    >Jak zdjęli, to zmieniło się "opomiarowanie" lokalu i system rozliczeń z
    >podzielnikami powinien być skorygowany.

    Nie znam sie na tym,prawdopodomnie tez nie ma nic na pismie ,maja sie teraz
    czego przyczepic.

    >Rozliczenia (bilans z ciepłownią) za co i cw są co roku - jak zatem
    >wyglądały przez 5 lat? Dodatkowo, jak są podzielniki, to lokator dostaje
    >rozliczenie indywidualne z systemu. Był tam ten grzejnik, czy nie?

    nie bylo

    >po zgromadzeniu danych - napisz do Rzecznika Praw Obywatelskich.
    >Krytykował on rozliczenia z podzielników, bo powszechnie wiadomo, że to
    >lipa. Będzie miał jeszcze jeden materiał.
    >Piotr

    Nie wiem jeszcze po ktorej stronie przemawiaja argumenty...:-(

    popzdr,
    mfoster

  • 4. Data: 2002-10-16 12:43:38
    Od: "Juzek72" <j...@p...fm>

    Użytkownik "Sarna" <m...@b...gnet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >..inaczej bedzie caly czas zakrecony....
    >czyzby bylo prawda,ze podzielniki reaguja na temperature pokojawa??

    Grzejniki reaguja na temperature otoczenia. Nawet jesli zakrecisz kaloryfer,
    to i tak plyn w podzielniku wyparuje zgodnie z temperatura pomieszczenia -
    to tak jakbys sama ogrzewala kaloryfer dzieki temu, ze w mieszkaniu jest
    cieplo. Trzeba sie tak nauczyc manewrowac zaworem kaloryfera, aby jego
    temperatura byla jak najblizsza temperaturze otoczenia (wzwyz, tak zeby
    troche jednak grzal), wtedy podzielnik wykaze prawie rzeczywiste zuzycie
    dostarczanej energii cieplnej. Nawet jesliby w ogole pozakrecac wszystkie
    kaloryfery w domu, to i tak ogrzewasz mieszkanie wlasnym cialem i rurkami
    doprowadzajacymi energie, poza tym ogrzewaja Cie pozostali sasiedzi (chyba
    ze stosuja podobny manewr); w rezultacie plyn w podzielniku i tak wyparowuje
    wykazujac zuzycie energii, choc kaloryfery byly zakrecone. Wszystko byloby
    jeszcze w miare dobrze, gdyby oplaty byly w 100% zalezne od podzielnikow,
    ktos jednak musi placic za "cieplo" uciekajace po drodze z nieszczelnych
    instalacji. Zadanie zalozenia kaloryfera i co za tym idzie podzielnika jest
    dla mnie proba wyludzenia kasy :-(

    Powodzenia w bojach,
    Pozdrawiam

    Juzek

  • 5. Data: 2002-10-16 12:57:54
    Od: "Sarna" <m...@b...gnet.pl>

    "Juzek72" <j...@p...fm> wrote in message

    > Grzejniki reaguja na temperature otoczenia. Nawet jesli zakrecisz
    kaloryfer,
    > to i tak plyn w podzielniku wyparuje zgodnie z temperatura pomieszczenia -

    Ciekawa jestem jak sie ma ta teoria do otwartych okien...
    czy wietrzenie przy otwartym oknie,przyspiesza prace podzielnika?

    >Zadanie zalozenia kaloryfera i co za tym idzie podzielnika jest
    > dla mnie proba wyludzenia kasy :-(

    To sie domyslam,ale co dalej? Jak sie bronic?
    Moze jakies sugestie?
    pozdr,
    mfoster

  • 6. Data: 2002-10-17 06:22:14
    Od: "Juzek72" <j...@p...fm>

    > Ciekawa jestem jak sie ma ta teoria do otwartych okien...
    > czy wietrzenie przy otwartym oknie,przyspiesza prace podzielnika?

    Nie nazwalbym tego przyspieszaniem, ale:

    Powietrze wypelniajace pomieszczenie jest dla kaloryfera radiatorem, czyli
    powietrze absorbuje energie kaloryfera. Jesli schlodzisz powietrze
    (wietrzac, otwierajac okno) kaloryfer bedzie sprawniej oddawal wlasne
    cieplo, wydzieli wiecej energii aby ogrzac chlodniejsze otoczenie, a
    podzielnik odparuje wiecej plynu. Wniosek: chcesz wietrzyc pomieszczenie -
    wczesniej skrec kaloryfer na minimum. W praktyce mozna to zauwazyc
    nastepujaco: ustawic kaloryfer, tak by byl lekko cieply, ale nie goracy, a
    nastepnie rozpoczac wietrzenie, pootwierac okna, drzwi - czyli obnizyc
    radykalnie temperature powietrza w pomieszczeniu. Temperatura kaloryfera
    zwiekszy sie wtedy przy tych samych nastawach zaworu, podzielnik bardziej
    sie nagrzeje i odparuje wiecej plynu.

    Juzek

  • 7. Data: 2002-10-17 11:29:38
    Od: Karol Marks <K...@k...net.pl>

    On Thu, 17 Oct 2002 08:22:14 +0200, "Juzek72" <j...@p...fm>
    wrote:
    >radykalnie temperature powietrza w pomieszczeniu. Temperatura kaloryfera
    >zwiekszy sie wtedy przy tych samych nastawach zaworu, podzielnik bardziej
    >sie nagrzeje i odparuje wiecej plynu.
    Nie wiem jak dziala podzielnik, ale jesli tam cos paruje, to nie bez
    znaczenia jest wilgotnosc powietrza.

  • 8. Data: 2002-10-17 11:32:09
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 17 Oct 2002, Juzek72 wrote:

> [...]
    >+ (wietrzac, otwierajac okno) kaloryfer bedzie sprawniej oddawal wlasne
    >+ cieplo, wydzieli wiecej energii aby ogrzac chlodniejsze otoczenie,

    Jak dotąd się zgadza...

    >+ a podzielnik odparuje wiecej plynu.

    Podzielnik odparuje *mniej* płynu, niż przy zamkniętym oknie
    - bo kaloryfer jest chłodniejszy. Niestety podzielnik *nie*
    mierzy ilości oddanego ciepła !

    >+ Wniosek: chcesz wietrzyc pomieszczenie - wczesniej
    >+ skrec kaloryfer na minimum.

    Wniosek jest prawidłowy, bo niezależnie od tego czy podzielnik
    wskaże mniej czy wicej od faktu otwarcia okien - to "ileś"
    wskaże i nie ma sensu płacić za ciepły kaloryfer z którego
    ciepło uchodzi za okno :)
    Cały czas powtarzam: jest *zasadnicza* różnica w skutkach
    oceny wskazania podzielnika przy:
    - "skręcaniu koloryfera" (co wielkimi literami podkreślają
    wszyscy, którzy mają interes w jego zamontowaniu :>) - wtedy
    *rzeczywiście*, na skutek spadku temperatury kaloryfera
    podzielnik wskaże mniej
    - uszczelnieniu okien, kiedy to wskutek zaoszczędzenia
    pewnej ilości ciepła podzielnik wskaże... trochę więcej !

    W szczególnym przypadku otwarcia okien przy odkręconym
    kaloryferze - co prawda nic ci z tego nie przyjdzie :> (bo
    ciepło pogłeby efekt cieplarniany planety), ale zapłacisz
    MNIEJ niż grzejąc pomieszczenie przy zamknietym oknie[2]...
    Niestety[3]... (dla sąsiadów, bo jak sumę dostarczonego
    ciepła[1] podzieli sie przez sumę wskazań podzielników
    to wyjdzie że cena kWh wzrosła :])
    *1 - zmierzonej miernikiem oczywiście, a taki musi być
    dla całego budynku (choć zakazu montowania np. "per klatka"
    nie ma, AFAIK :))

> [...]
    >+ zwiekszy sie wtedy przy tych samych nastawach zaworu, podzielnik bardziej

    A nie piszesz ty o kaloryferach z termostatem, które to termostaty
    same *zwiększają* przepływ wody przy spadku temperatury ?
    Bo jeśli tak - to tylko sobie utrudniasz rozważania :)
    Choć sprawa "zakręcenia" staje się krytyczniejsza, prawda, bo
    jak w *2 - wtedy rzeczywiście rośnie zarówno wskazanie podzielnika,
    jak i nieporównanie *wiecej* rośnie zużycie ciepła ! Komentarz
    z *3 pozostaje w mocy.

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2002-10-17 13:09:49
    Od: "Juzek72" <j...@p...fm>

    napisał w wiadomości
    tanpol.com.pl...
    > A nie piszesz ty o kaloryferach z termostatem, które to termostaty
    > same *zwiększają* przepływ wody przy spadku temperatury ?

    Swoje spostrzezenia opieram tylko na wlasnych zwyklych zeliwnych zeberkowych
    kaloryferach wyposazonych w zawory Danfoss i przykreconych do nich
    podzielnikach umieszczonych na aluminiowych plytkach :-) Szczerze powiem, ze
    nie wiem, czy owe zawory posiadaja termostat, ale jesli posiadaja, to
    rzeczywiscie moj wywod na temat rozgrzewania sie kaloryfera po otwarciu okna
    wymaga weryfikacji. Swoja droga takie "zachowanie" kaloryfera rzeczywiscie
    sugeruje istnienie termostatu.

    Szkoda tylko, ze zastanawiajac sie nad fizycznym aspektem sprawy nie
    pomozemy Sarnie :-(

    Rowniez pozdrawiam,

    Juzek

  • 10. Data: 2002-10-17 20:29:43
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 17 Oct 2002, Juzek72 wrote:
    [...]
> [...]
    [...]
    >+ nie wiem, czy owe zawory posiadaja termostat, ale jesli posiadaja,

    Takie "coś białego z dużą gałką wkręcane prostopadle do kaloryfera"
    zawiera termostat :) Sam zawór ma w środku iglicę za pomocą której
    zamyka się przepływ wody (i można taką zwykłą plastikową śrubą
    - wszystkie które widziałem były czerwone - regulować bez
    termostatu lub zamknąć na dobre), termostat naciska na ową
    iglicę.
    [...]
    >+ Szkoda tylko, ze zastanawiajac sie nad fizycznym aspektem sprawy nie
    >+ pomozemy Sarnie :-(

    Nie pomożemy, bo sama idea "podzielnika" ma mało wspólnego
    z pomiarem :(

    Pozdrowienia, Gotfryd
    (wyposażony w Danfossy, acz nie zamieszany w podzielniki :))