    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Nietypowa sprawa
    Date: Thu, 17 Oct 2002 13:32:09 +0200

    On Thu, 17 Oct 2002, Juzek72 wrote:

> [...]
    >+ news:aojnns$s87$1@news6.svr.pol.co.uk...
    >+ > Ciekawa jestem jak sie ma ta teoria do otwartych okien...
    >+ > czy wietrzenie przy otwartym oknie,przyspiesza prace podzielnika?
    >+ >
    >+ Nie nazwalbym tego przyspieszaniem, ale:
    >+
    >+ Powietrze wypelniajace pomieszczenie jest dla kaloryfera radiatorem, czyli
    >+ powietrze absorbuje energie kaloryfera. Jesli schlodzisz powietrze
    >+ (wietrzac, otwierajac okno) kaloryfer bedzie sprawniej oddawal wlasne
    >+ cieplo, wydzieli wiecej energii aby ogrzac chlodniejsze otoczenie,

    Jak dotąd się zgadza...

    >+ a podzielnik odparuje wiecej plynu.

    Podzielnik odparuje *mniej* płynu, niż przy zamkniętym oknie
    - bo kaloryfer jest chłodniejszy. Niestety podzielnik *nie*
    mierzy ilości oddanego ciepła !

    >+ Wniosek: chcesz wietrzyc pomieszczenie - wczesniej
    >+ skrec kaloryfer na minimum.

    Wniosek jest prawidłowy, bo niezależnie od tego czy podzielnik
    wskaże mniej czy wicej od faktu otwarcia okien - to "ileś"
    wskaże i nie ma sensu płacić za ciepły kaloryfer z którego
    ciepło uchodzi za okno :)
    Cały czas powtarzam: jest *zasadnicza* różnica w skutkach
    oceny wskazania podzielnika przy:
    - "skręcaniu koloryfera" (co wielkimi literami podkreślają
    wszyscy, którzy mają interes w jego zamontowaniu :>) - wtedy
    *rzeczywiście*, na skutek spadku temperatury kaloryfera
    podzielnik wskaże mniej
    - uszczelnieniu okien, kiedy to wskutek zaoszczędzenia
    pewnej ilości ciepła podzielnik wskaże... trochę więcej !

    W szczególnym przypadku otwarcia okien przy odkręconym
    kaloryferze - co prawda nic ci z tego nie przyjdzie :> (bo
    ciepło pogłeby efekt cieplarniany planety), ale zapłacisz
    MNIEJ niż grzejąc pomieszczenie przy zamknietym oknie[2]...
    Niestety[3]... (dla sąsiadów, bo jak sumę dostarczonego
    ciepła[1] podzieli sie przez sumę wskazań podzielników
    to wyjdzie że cena kWh wzrosła :])
    *1 - zmierzonej miernikiem oczywiście, a taki musi być
    dla całego budynku (choć zakazu montowania np. "per klatka"
    nie ma, AFAIK :))

    >+ W praktyce mozna to zauwazyc
    >+ nastepujaco: ustawic kaloryfer, tak by byl lekko cieply, ale nie goracy, a
    >+ nastepnie rozpoczac wietrzenie, pootwierac okna, drzwi - czyli obnizyc
    >+ radykalnie temperature powietrza w pomieszczeniu. Temperatura kaloryfera
    >+ zwiekszy sie wtedy przy tych samych nastawach zaworu, podzielnik bardziej
    >+ sie nagrzeje i odparuje wiecej plynu.

    A nie piszesz ty o kaloryferach z termostatem, które to termostaty
    same *zwiększają* przepływ wody przy spadku temperatury ?
    Bo jeśli tak - to tylko sobie utrudniasz rozważania :)
    Choć sprawa "zakręcenia" staje się krytyczniejsza, prawda, bo
    jak w *2 - wtedy rzeczywiście rośnie zarówno wskazanie podzielnika,
    jak i nieporównanie *wiecej* rośnie zużycie ciepła ! Komentarz
    z *3 pozostaje w mocy.

    Pozdrowienia, Gotfryd