  • 1. Data: 2002-10-10 13:26:55
    Temat: Licencja ponad prawem i logiką?
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Witam,

    http://7thguard.net/comments.php?sect=show_hdr&news_
    id=2262

    --> --> --> --> --> --> CYTAT:
    ,,Zdolalem sie dodzwonic do BSA, ktore jest reprezentowane
    w Polsce przez:

    Kancelaria Prawna Sołtysiński, Kawecki Szlęzak
    Wawelska 15
    02-061 Warszawa
    tel. 608 70 00
    fax. 608 70 70

    i rozmawialem z pania Agnieszka Laskowska.
    Wyjasnilem sprawe, chce zrobic backup systemu
    operacyjnego Windows. Czy moge to zrobic legalnie.

    Otrzymalem odpowiedz, ze NIE!.
    Umowa licencyjna z Microsoft jest jasna.
    Nie moze byc dodatkowych kopi, backup jest
    ta kopia. Wedlug Pani Agnieszki. Aby miec
    byl czystym trzeba miec :
    1. Fakture
    2. Umowe licencyjna
    3. ORGINALNA PLYTKE CD
    Wtedy mozna stwierdzic , ze system jest legalny.
    W umowie jest napisane, ze mozna miec 2 kopie systemu.

    1 kopie oczywiscie jest zainstalowany system na dysku
    na komputerze.

    2 kopia to CD instalacyjny.

    Zadalem wiec pytanie, czy jezeli zniszcze CD instlacyjny
    i zrobie backup systemu na plytce, czy bedzie to legalne
    bo w takim wypadku mam dalej tylko 2 kopie.
    Otrzymalem odpowiedz, ze co prawda bedzie to legalne
    pod wzdlegem ilosci kopii systemu, ale co to napisalem
    wczesniej moga byc problemy z udowodniemiem, ze to jest
    wogole legalne , bo nie bedzie orginalnej plytki.

    Na samym koncu, dla pewnosci spytalem sie czy wie
    co to oznacza termin backup, odpowiedziala, ze wie
    i zdaje sobie z tego sprawe i ze jest pewna tego co
    mowi, gdyz wspolpracuje z Microsoft od 3lat.

    Dziekuje.
    --> --> --> --> --> -->KONIEC CYTATU --> --> --> --> --> -->

    Bosko, prawda? Przecież to godzi w jakąkolwiek logikę. Jasnym jest, że
    kupując oryginalny nośnik, kopiuję go w celu ochrony orginalnej
    płytki. Zresztą np. Windows Millenium sam robi, bez zgody usera,
    backup na HDD.

    Dodatkowo -- jeśli jest ważna maszyna, to zgrywam całość (obraz) na
    CD/taśmociąg/cokolwiek.

    Czy licencja może stawiać takie wymagania?

    --
    Jego Szara Eminencja Czcigodny Tristan ZU(tm) hrabia Alder
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

    ,,Zerwanie plomb grozi utratą gwarancji'' (c) gwarancja
    ,,A juz forma grozby w warunkach gwarancji, to ewenement'' (c) Expert

  • 2. Data: 2002-10-10 13:45:06
    Temat: Re: Licencja ponad prawem i logiką?
    Od: "Elita.pl" <b...@e...pl>

    Tristan Alder wrote:
    > i rozmawialem z pania Agnieszka Laskowska.
    > Wyjasnilem sprawe, chce zrobic backup systemu
    > operacyjnego Windows. Czy moge to zrobic legalnie.
    > Otrzymalem odpowiedz, ze NIE!.
    [..]

    Po co się przejmujesz bzdurnymi gadkami?
    Czy stworzenie kopii bezpieczeństwa systemu narusza
    jakiekolwiek prawa autora? Nie!
    I wszystko na temat.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.sti.org.pl/0-700.htm

  • 3. Data: 2002-10-11 20:28:07
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pewnego pięknego (Thu, 10 Oct 2002 15:45:06 +0200), "Elita.pl"
    <b...@e...pl> był(a) napisał(a):

    >[..]
    >Po co się przejmujesz bzdurnymi gadkami?

    Bo ich głosiciele występują jako eksperci podczas kontroli....

    >Czy stworzenie kopii bezpieczeństwa systemu narusza
    >jakiekolwiek prawa autora? Nie!

    No widzisz, a wg MSa narusza ich licencję :-(

    >I wszystko na temat.

    Niestety wszystko...

  • 4. Data: 2002-10-11 23:02:39
    Od: "Elita.pl" <b...@e...pl>

    Tristan Alder wrote:
    > No widzisz, a wg MSa narusza ich licencję :-(

    Nie dajmy się zwariować.

    1. Ustawa chroni prawa autorskie, a nie licencję.
    2. Punkty licencji sprzeczne sprzeczna z Ustawą są nieważne.

    Art. 75.
    2. Nie wymaga zezwolenia uprawnionego:
    1) sporządzenie kopii zapasowej, jeżeli jest to niezbędne do
    korzystania z programu komputerowego. Jeżeli umowa nie stanowi
    inaczej, kopia ta nie może być używana równocześnie z programem
    komputerowym,
    2) obserwowanie, badanie i testowanie funkcjonowania programu
    komputerowego w celu poznania jego idei i zasad przez osobę
    uprawnioną na podstawie umowy do korzystania z egzemplarza
    programu komputerowego, jeżeli będąc do tych czynności
    upoważniona dokonuje tego w trakcie wprowadzania, wyświetlania,
    stosowania, przekazywania lub przechowywania programu
    komputerowego,
    3) zwielokrotnianie kodu lub tłumaczenie jego formy w
    rozumieniu art. 74 ust. 4 pkt 1 i 2, jeżeli jest to niezbędne do
    uzyskania informacji koniecznych do osiągnięcia współdziałania
    niezależnie stworzonego programu komputerowego z innymi
    programami komputerowymi, o ile zostaną spełnione następujące
    warunki:
    a) czynności te dokonywane są przez licencjobiorcę lub inną
    osobę uprawnioną do korzystania z egzemplarza programu
    komputerowego bądź przez inną osobę działającą na ich rzecz,
    b) informacje niezbędne do osiągnięcia współdziałania nie
    były uprzednio łatwo dostępne dla osób, o których mowa pod lit.
    a),
    c) czynności te odnoszą się do tych części oryginalnego
    programu komputerowego, które są niezbędne do osiągnięcia
    współdziałania.
    3. Informacje, o których mowa w ust. 2 pkt 3, nie mogą być:
    1) wykorzystane do innych celów niż osiągnięcie współdziałania
    z niezależnie stworzonym programem komputerowym,
    2) przekazane innym osobom, chyba że jest to niezbędne do
    osiągnięcia współdziałania z niezależnie stworzonym programem
    komputerowym,
    3) wykorzystane do rozwijania, wytwarzania lub wprowadzania do
    obrotu programu komputerowego o istotnie podobnej formie lub do
    innych czynności naruszających prawa autorskie.

    Art. 76. Postanowienia umów sprzeczne z art. 75 ust. 2 i 3
    są nieważne.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.sti.org.pl/0-700.htm

  • 5. Data: 2002-10-14 17:23:13
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pewnego pięknego (Sat, 12 Oct 2002 01:02:39 +0200), "Elita.pl"
    <b...@e...pl> był(a) napisał(a):

> [...]
    > korzystania z programu komputerowego. Jeżeli umowa nie stanowi
    > inaczej, kopia ta nie może być używana równocześnie z programem

    ~Wiem. I podkreślony element jest interpretowany przez MSa całkiem
    odmiennie. Dla mnie jest niezbędna kopia instalki, bo boję się
    porysowania oryginału. Dla MSa nie. Dla mnie niezbędna jest kopia HDD,
    żeby szło szybki restore zrobić. DLa MSa nie.