  • 1. Data: 2003-01-04 14:31:55
    Temat: Nierzetelne biuro rachunkowe i ZUS
    Od: "Marcin" <m...@p...fm>

    Witam.
    Mam jednoosobową działalność gospodarczą. Po jej założeniu, prowadzenie
    księgowości zleciłem biuru rachunkowemu (nie było to jakieś duże biuro, ale
    księgowa z DG).Jakież było moje zdziwienie, kiedy przy zmianie biura wyszło
    na jaw iż nie miałem zgłaszanych deklaracji ani odprowadzanych składek do
    ZUS od ładnych kilku miesięcy. Pieniądze na składki dawałem oczywiście
    księgowej (bez żadnych pokwitowań), która miała ja wpłacać. W tym czasie
    normalnie rozliczałem się z US. Co zrobić w takiej sytuacji? Księgowa (ta z
    biura rachunkowego) wypiera się tego, że dostawała ode mnie jakiekolwiek
    pieniądze na ZUS. Nie składała też deklaracji, co jak się nie mylę jest
    obowiązkiem biura rachunkowego. Poradziła mi, aby złożyć zawiadomienie o
    odwieszeniu działalności i zacząć płacić składki jakby nic się nie stało. Do
    dnia dzisiejszego nie płacę składek. Boję się ruszać tę sprawę w ZUS, bo nie
    wiem jak mam to rozegrać. Czy pozwać biuro rachunkowe? A może zaproponować
    księgowej aby zapłaciła wszystkie zaległe składki plus jakieś odszkodowanie
    dla mnie, w jakiej wysokości? Jakie konsekwencje grożą biuru rachunkowemu za
    nierzetelne prowadzenie księgowości?
    Proszę o radę, jak wybrnąć z tej sytuacji.

    Pozdrawiam
    Marcin

  • 2. Data: 2003-01-04 21:15:24
    Temat: Re: Nierzetelne biuro rachunkowe i ZUS
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 4 Jan 2003, Marcin wrote:
    [...]
> [...]
    >+ normalnie rozliczałem się z US. Co zrobić w takiej sytuacji? Księgowa (ta z

    "Normalnie" czyli jak ??

> [...]
    >+ odwieszeniu działalności i zacząć płacić składki jakby nic się nie stało.

    Po pierwsze nie składałeś zawiadomienia o zawieszeniu,
    po drugie w ZUS nie ma pojęcia "zawieszenia", po trzecie
    nie masz dowodów, a po czwarte....za wszystko odpowiadasz :(
    [...]
> [...]
    >+ dla mnie, w jakiej wysokości? Jakie konsekwencje grożą biuru rachunkowemu za

    A masz *na piśmie* że biuro ma ci prowadzić ZUS ?
    Zakres "prowadzenia" ustala się indywidualnie... !

    Biuro robi tylko to co powinno. Czy miałeś w księgach
    podatkowych księgowane wpłaty ? Na jakiej podstawie
    (co było dokumentem księgowym) i kto wpisywał ?
    Biuro powinno wiedzieć że ZUS powinieneś płacić
    - i tu można by się IMHO powołać że musiałoby
    "podpaść" jakbyś nie płacił. Chyba, że płacisz
    tylko "zdrowotne" (które dotyczy wyłącznie PIT): czy
    PITy też ci biuro produkowało ?

    Jeśli wszystko co piszesz jest takie jak czytamy - to zostałeś
    okradziony w białych rękawiczkach :(
    Szanse miałbyś w jednym przypadku: że tak okradzionych
    byłoby więcej. Ale przyznam że wątpię iż znajdziesz wielu
    takich co nic nie sprawdzali...

    >+ Proszę o radę, jak wybrnąć z tej sytuacji.

    Sądzę że ZUSu i tak nie ominiesz :( (z odsetkami).
    Za "niepłacenie i niedopełnienie" są kary, więc IMHO
    lepiej jeśli sam się zgłosisz z problemem. Ale nie
    mam pojęcia.

    >+ Pozdrawiam

    wzajem, Gotfryd

  • 3. Data: 2003-01-05 12:03:00
    Od: "Marcin" <m...@p...fm>

    wiadomości
    6-2.portezjan.zabrze.pl.
    ..
    > On Sat, 4 Jan 2003, Marcin wrote:
    > [...]
    >
    > "Normalnie" czyli jak ??

    Tak jak się rozlicza przy prowadzeniu DG, czyli PIT-5, VAT, rozliczenia
    roczne i co tam jeszcz trzeba, żadnego zawieszania działalności. Wszystkim
    zajmowało się biuro.

    > Po pierwsze nie składałeś zawiadomienia o zawieszeniu,
    > po drugie w ZUS nie ma pojęcia "zawieszenia", po trzecie
    > nie masz dowodów, a po czwarte....za wszystko odpowiadasz :(

    No to, że nie składałem to ja wiem, ale ta księgowa powiedziała, że ma
    dojścia i wszystko załatwi. Jestem zdesperowany, więc rozważam i takie
    wyjście. Te zaległości to jest dla mnie niebotyczna kwota.

    > [...]
    >
    > A masz *na piśmie* że biuro ma ci prowadzić ZUS ?
    > Zakres "prowadzenia" ustala się indywidualnie... !

    Kiedyś słyszałem termin "domniemanie umowy", co to dokładnie znaczy? Czy
    miałoby zastosowanie w tej sytuacji? Przez pewien czas biuro rozliczało mnie
    z ZUS, wypisywało deklaracje, wpłacało składki itp.

    > tylko "zdrowotne" (które dotyczy wyłącznie PIT): czy
    > PITy też ci biuro produkowało ?

    Tak. Biuro zajmowało się wszystkim. Ja nie mam pojęcia o księgowości i oto
    skutki.

    > Jeśli wszystko co piszesz jest takie jak czytamy - to zostałeś
    > okradziony w białych rękawiczkach :(

    Co mogę teraz zrobić? Jestem umówiony na spotkanie z tą księgową, co mam jej
    powiedzieć, co zaproponować, czym zagrozić?

    Dziękuję za zainteresowanie się moim problemem.
    Marcin

  • 4. Data: 2003-01-05 13:26:09
    Od: c...@p...onet.pl

    > Mam jednoosobową działalność gospodarczą. Po jej założeniu, prowadzenie
    > księgowości zleciłem biuru rachunkowemu (nie było to jakieś duże biuro, ale
    > księgowa z DG).

    Rozumiem, że podpisałeś umowę zlecenia na prowadzenie ksiąg?

    Jakież było moje zdziwienie, kiedy przy zmianie biura wyszło
    > na jaw iż nie miałem zgłaszanych deklaracji ani odprowadzanych składek do
    > ZUS od ładnych kilku miesięcy.

    Czy w umowie było to zastrzeżone jako obowiązek biura? Rozumiem, ze w US było
    zgłoszone te biuro jako prowadzące Twoje księgi.

    Pieniądze na składki dawałem oczywiście
    > księgowej (bez żadnych pokwitowań), która miała ja wpłacać.

    Masz może świadków, jakiekolwiek pokwitowania? Absolutnie nic?

> [...]
    > biura rachunkowego) wypiera się tego, że dostawała ode mnie jakiekolwiek
    > pieniądze na ZUS. Nie składała też deklaracji, co jak się nie mylę jest

    Jest o ile wynika to z zawartej umowy.

    Czy pozwać biuro rachunkowe?

    Jeżeli uważasz, że dasz radę coś udowodnić to jasne.

    A może zaproponować
    > księgowej aby zapłaciła wszystkie zaległe składki plus jakieś odszkodowanie
    > dla mnie, w jakiej wysokości?

    Składki powinieneś zapłacić sam, poźniej ewentualnie wytoczyć powództwo z art.
    471 KC. Pozostają kwestie dowodowe - masz nauczkę- nic na słowo.

    Jakie konsekwencje grożą biuru rachunkowemu za
    > nierzetelne prowadzenie księgowości?

    Odpowiedzialność cywilna na pewno co do innych to sie nie wypowiadam.

    Pozdrawiam,
    Ciacho

  • 5. Data: 2003-01-06 17:33:10
    Od: "Marcin" <m...@p...fm>

    Użytkownik <c...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Rozumiem, że podpisałeś umowę zlecenia na prowadzenie ksiąg?

    Nie było pisemnej umowy... Było za to zgłoszenie do US, że to biuro prowadzi
    moje księgi. Mam również pisemne rozwiązanie umowy z biurem.

    > Czy pozwać biuro rachunkowe?
    >
    > Jeżeli uważasz, że dasz radę coś udowodnić to jasne.

    Czy to, że do pewnego czasu księgowa rozliczała za mnie ZUS, a potem nagle
    przestała, bez powiadomienia mnie, nie jest wystarczającym dowodem?

    > Składki powinieneś zapłacić sam, poźniej ewentualnie wytoczyć powództwo z
    art.
    > 471 KC. Pozostają kwestie dowodowe - masz nauczkę- nic na słowo.

    A co jeśli wyrejestrowałbym DG? Czy jeśli otworzę nową to będzie się to za
    mną ciągnęło? Dlaczego do tej pory (ponad rok) ZUS nie wysyła mi żadnych
    wezwań do zapłaty?

    > Jakie konsekwencje grożą biuru rachunkowemu za
    >
    > Odpowiedzialność cywilna na pewno co do innych to sie nie wypowiadam.

    Może ktoś podpowie mi jakich argumentów użyć w rozmowie z księgową?

    Marcin

  • 6. Data: 2003-01-07 04:21:19
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <avcei5$ldd$1@news.tpi.pl>, Marcin wrote:

    > Czy to, że do pewnego czasu księgowa rozliczała za mnie ZUS, a potem nagle
    > przestała, bez powiadomienia mnie, nie jest wystarczającym dowodem?

    No jakieś małę coś to to już jest ale nie wiem czy wystarczającym. Może
    powiedzieć np. że przestałeś jej na to przekazywać w pewnym momencie
    środki.

    > Może ktoś podpowie mi jakich argumentów użyć w rozmowie z księgową?

    Ja tam nie wiem, ale w głowie mi się nie mieści że można było nie żądać
    pokwitowań. A co ona w ogóle tobie mówi? Może byś ją sobie np. nagrał?

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2003-01-07 10:38:47
    Od: "Marcin" <m...@p...fm>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@n...net> napisał w wiadomości
    > In article <avcei5$ldd$1@news.tpi.pl>, Marcin wrote:

    > Ja tam nie wiem, ale w głowie mi się nie mieści że można było nie żądać
    > pokwitowań. A co ona w ogóle tobie mówi? Może byś ją sobie np. nagrał?

    A nie słyszałeś nigdy o zaufaniu? ;)
    Ona mówi, że już właściwie nie pamięta jak to było, ale chyba jej nie
    płaciłem.
    Też myślałem o nagraniu. Co powinno zawierać? Mogę tak pokierować rozmową,
    aby coś powiedziała. Jakie warunki powinno spełniać takie nagranie, aby
    mogło być dowodem w sądzie?

    Marcin

  • 8. Data: 2003-01-07 11:08:02
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Marcin napisał:
    > Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@n...net> napisał w wiadomości

    > A nie słyszałeś nigdy o zaufaniu? ;)
    No teraz to przeginasz. Ok, wstyd Ci że się daleś naciągnąć, ale takie
    usprawiedliwianie się jest tylko śmieszne.
    Nie lepiej trzepnąc sie w łeb, coby więcej takich głupstw nie robić?
    Przyznac sie przed soba "ale głupi byłem" i obiecać "więcej nie będę"?
    Jest róznica między zaufaniem a karygodną bestroską.
    Przekazywanie obcej osobie pieniędzy bez pokwitowania i świadków podpada
    pod to drugie.
    Współczuję, ale sam sobie tego piwa nawarzyłeś.

    Czy "ustna umowa" to tez był wyraz zaufania? Jak długo znaleś ta
    księgową? Była Twoja serdeczna przyjaciółką? Krewną? (chociaż jak
    kopniesz w śmietnik to wyskoczy z niego ktos wyrolowany przez szwagra
    albo kuzyna, więc z tą rodzina tez nie jest tak miło)
    Może po prostu "wzbudzała zaufanie"?
    Wybacz, ale z takim podejsciem do życia aż sie prosisz żeby ktos cię
    zrobił w balona.
    Do banku wpłacasz tez pieniądze bez pokwitowania bo kasjerka jest
    sympatyczna?

    Pleciesz o zaufania jakby chodziło o sprawy rodzinne.
    A to jest biznes. Zasada ograniczonego zaufania sprawdza się dużo
    bardziej nawet niż w ruchu drogowym.

    Eh.. gdzies ty sie taki uchował?
    Może to piękne i humanistyczne mieć taka wiare w ludzi, ale na codzień
    strasznie komplikuje życie. I, jak sam sie przekonałes, jest kosztowne.

> [...]
    > aby coś powiedziała. Jakie warunki powinno spełniać takie nagranie, aby

    To czy będzie dowodem zależy od decyzji sądu - sąd może po prostu taki
    dowód odrzucić jeżeli usna go za niewiarygodny. Zależy na kogo trafi...
    Może lepiej zastanowic sie czy ktoś to przekazywanie pieniędzy widział?
    Bo raczej nie naciągniesz jej na intymne wyznania że te pieniądze
    wzięła, jeżeli tylko kobieta ma troche oleju w głowie.

    Podejrzewam że przyjdzie Ci potraktowac to jak kosztowną lekcję życia.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 9. Data: 2003-01-07 12:19:25
    Od: "Marcin" <m...@p...fm>

> [...]
    > pod to drugie.
    > Współczuję, ale sam sobie tego piwa nawarzyłeś.
    [ciach]

    Wydaje mi się, że prosiłem o radę, a nie o prawienie morałów.

    Marcin

  • 10. Data: 2003-01-07 12:30:10
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <aveakl$k05$1@news.tpi.pl>, Marcin wrote:
> [...]
    > aby coś powiedziała. Jakie warunki powinno spełniać takie nagranie, aby

    Nie wiem, może się jakiś praktyk-profesjonalista wypowie, bo ja
    amator-entuzjasta. Moim zdaniem należy to zrobić tak aby sąd nie miał
    wątpliwości co do kontekstu danej wypowiedzi - aby księgowa nie mogła np.
    twierdzić że powiedziała sobie to tak sobie traktując twoją <prowokację>
    jako żart. Dobrze by też pewnie było aby ktoś waszą rozmowę słyszał i
    mógł ten kontekst poświadczyć. Słowem nie sądzę aby wystarczyło 3s
    stwierdzenie "panie Marcinie, może rzeczywiście mi pan płacił".

    --
    Marcin