    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Nierzetelne biuro rachunkowe i ZUS
    Date: Sat, 4 Jan 2003 22:15:24 +0100

    On Sat, 4 Jan 2003, Marcin wrote:
    [...]
    >+ ZUS od ładnych kilku miesięcy. Pieniądze na składki dawałem oczywiście
    >+ księgowej (bez żadnych pokwitowań), która miała ja wpłacać. W tym czasie
    >+ normalnie rozliczałem się z US. Co zrobić w takiej sytuacji? Księgowa (ta z

    "Normalnie" czyli jak ??

    >+ biura rachunkowego) wypiera się tego, że dostawała ode mnie jakiekolwiek
    >+ pieniądze na ZUS. Nie składała też deklaracji, co jak się nie mylę jest
    >+ obowiązkiem biura rachunkowego. Poradziła mi, aby złożyć zawiadomienie o
    >+ odwieszeniu działalności i zacząć płacić składki jakby nic się nie stało.

    Po pierwsze nie składałeś zawiadomienia o zawieszeniu,
    po drugie w ZUS nie ma pojęcia "zawieszenia", po trzecie
    nie masz dowodów, a po czwarte....za wszystko odpowiadasz :(
    [...]
    >+ wiem jak mam to rozegrać. Czy pozwać biuro rachunkowe? A może zaproponować
    >+ księgowej aby zapłaciła wszystkie zaległe składki plus jakieś odszkodowanie
    >+ dla mnie, w jakiej wysokości? Jakie konsekwencje grożą biuru rachunkowemu za
    >+ nierzetelne prowadzenie księgowości?

    A masz *na piśmie* że biuro ma ci prowadzić ZUS ?
    Zakres "prowadzenia" ustala się indywidualnie... !

    Biuro robi tylko to co powinno. Czy miałeś w księgach
    podatkowych księgowane wpłaty ? Na jakiej podstawie
    (co było dokumentem księgowym) i kto wpisywał ?
    Biuro powinno wiedzieć że ZUS powinieneś płacić
    - i tu można by się IMHO powołać że musiałoby
    "podpaść" jakbyś nie płacił. Chyba, że płacisz
    tylko "zdrowotne" (które dotyczy wyłącznie PIT): czy
    PITy też ci biuro produkowało ?

    Jeśli wszystko co piszesz jest takie jak czytamy - to zostałeś
    okradziony w białych rękawiczkach :(
    Szanse miałbyś w jednym przypadku: że tak okradzionych
    byłoby więcej. Ale przyznam że wątpię iż znajdziesz wielu
    takich co nic nie sprawdzali...

    >+ Proszę o radę, jak wybrnąć z tej sytuacji.

    Sądzę że ZUSu i tak nie ominiesz :( (z odsetkami).
    Za "niepłacenie i niedopełnienie" są kary, więc IMHO
    lepiej jeśli sam się zgłosisz z problemem. Ale nie
    mam pojęcia.

    >+ Pozdrawiam

    wzajem, Gotfryd