  • 1. Data: 2004-12-27 23:06:07
    Temat: Nielegalni lokatorzy
    Od: "Tomasz Rusiecki" <j...@t...pl>

    Witam serdecznie,

    Jestem wspolwlascicielem kamienicy (wspolwlasnosc laczna 3 osoby). Po
    powrocie z zagranicy okazalo sie ze jeden ze wspolwlascicieli udostepnil 2
    lokale w kamienicy na dzialalnosc gospodarcza 2 fimrmom. Firmy te nie
    placily podatku od nieruchomosci od 19 miesiecy. Przyszlo do mnie wezwanie
    do zaplaty! Czy jest to mozliwe zeby na podstawie pozwolenia tylko jednego
    ze wspolwlascicieli zarejestrowac tam firme? Czy moge obciazyc te firmy
    zaleglym czynszem wraz z odsetkami? Czy jezeli nie ureguluja platnosci moge
    wymienic zamki i nie wpuscic ich wiecej do lokali?

    Pozdr
    TR

  • 2. Data: 2004-12-27 23:14:26
    Temat: Re: Nielegalni lokatorzy
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Tomasz Rusiecki" <j...@t...pl> napisał w wiadomości

    Po pierwsze ustal czy i z kim mają umowę na użytkowanie powyższych lokali.
    Bez tego, to można się z tematu doktoryzować, tyle jest możliwości.

  • 3. Data: 2004-12-27 23:20:22
    Od: "Tomasz Rusiecki" <j...@t...pl>

    > Użytkownik "Tomasz Rusiecki" <j...@t...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Po pierwsze ustal czy i z kim mają umowę na użytkowanie powyższych lokali.
    > Bez tego, to można się z tematu doktoryzować, tyle jest możliwości.

    Maja umowe z jedny ze wspolwascicieli kamienicy, ktory jest wlascicielem
    tylko 1/3 tej nieruchomosci. Nie uzgadnial tego z pozostalymi wlascicielami.

    Pozdr
    TR

  • 4. Data: 2004-12-27 23:40:17
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Maja umowe z jedny ze wspolwascicieli kamienicy, ktory jest wlascicielem
    > tylko 1/3 tej nieruchomosci. Nie uzgadnial tego z pozostalymi
    właścicielami.

    Jak rozumiem nie ma fizycznego podziału lokali? Ten wynajmujący
    współwłaściciel nie był upoważniony do zawarcia umowy? No to Wy macie
    roszczenie do niego na pewno. Sama umowa raczej nie jest nieważna, bowiem
    nie wykraczała poza ramy zwykłego zarządu (art. 199 kc). Umowa nie
    wykraczała poza ramy zwykłego zarządu, więc wynajmujący nie miał obowiązku
    badać, czy współwłaściciel ma delegację większości, czy nie.

    Jeśli wynajem został zawarty z pokrzywdzeniem interesów wspólnych, to
    pozostaje roszczenie cywilne do wynajmującego oraz ewentualnie
    odpowiedzialność karna z art. 296 kk (no ale kwota strat musiała by być w
    granicach 140.000 zł - pewnie nierealne w tej sytuacji).

    Umowę możecie wypowiedzieć. Ale wobec braku zgodności, to w końcu może zajść
    potrzeba zrobienia tego przez sąd (art. 201 kc).