  • 1. Data: 2004-12-27 21:11:12
    Temat: art.58 par.1 kc - o którą ustawę chodzi?
    Od: "trk" <...@...com>

    Witam

    art.58 paragr.1 kc stwierdza, że:
    "Czynność prawna sprzeczna z ustawą
    albo mająca na celu obejście ustawy jest nieważna,
    chyba że..."

    o którą ustawę tu chodzi - tylko o KC, czy też o każdą inną???

    trochę bliżej:
    w jakiejś tam ustawie jest napisane,
    że czegoś nie można robić,
    natomiast nie określono sankcji za zrobienie tego
    (a przynajmniej nie znalazłem ;))))

    i tu moje pytanie - czy w przypadku gdy
    zrobię "to coś" zakazane przez tamtą ustawę
    to będzie to nieważne właśnie przez art.58 par.1 kc,
    czy też, skoro we właściwej ustawie nie określono sankcji
    to mogę spokojnie przekroczyć zakaz???

    dziękuję za odpowiedź
    pozdrawiam
    trk

  • 2. Data: 2004-12-27 21:39:50
    Temat: Re: art.58 par.1 kc - o którš ustawę chodzi?
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    trk wyskrobał(a):
    > art.58 paragr.1 kc stwierdza, że:
    > "Czynnoœć prawna sprzeczna z ustawš
    > albo majšca na celu obejœcie ustawy jest nieważna,
    > chyba że..."
    >
    > o którš ustawę tu chodzi - tylko o KC, czy też o każdš innš???

    Chodzi o jakąkolwiek ustawę, czyli akt prawny rangi ustawowej.

    > trochę bliżej:
    > w jakiejœ tam ustawie jest napisane,
    > że czegoœ nie można robić,
    > natomiast nie okreœlono sankcji za zrobienie tego
    > (a przynajmniej nie znalazłem ;))))
    >
    > i tu moje pytanie - czy w przypadku gdy
    > zrobię "to coœ" zakazane przez tamtš ustawę
    > to będzie to nieważne właœnie przez art.58 par.1 kc,
    > czy też, skoro we właœciwej ustawie nie okreœlono sankcji
    > to mogę spokojnie przekroczyć zakaz???

    Sankcje mają to do siebie, że czasem są określone w innych ustawach niż sam
    zakaz. Jeżeli to co zrobisz będzie czynnością prawną, to niewątpliwie będzie
    to uznane za nieważne na mocy art. 58 KC.

    --
    Bartek Gliniecki