  • 1. Data: 2006-12-04 16:43:11
    Temat: Niedopelnienie umowy zawartej mailem.
    Od: Tomasz Kałużny <t...@k...chip.pl>

    Nie wiem, czy dobrze sformulowalem tytul wiadomosci ale sprawa wyglada
    nastepujaco. Moja mama zapisala sie do uczestnictwa w platnych
    ankietach rozsylanych przez www.ciao-surveys.pl . Dotychczas otrzymala
    wiele ankiet za ktore dostawala wynagrodzenie wg. tego co zostalo
    przedstawione w mailu zapraszajacym do udzialu w badaniu
    marketingowym. Kazdy mail wyglada mniej wiecej tak:

    "Witaj!

    Proponujemy Ci wziecie udzialu w badaniu polegajacym na wypelnieniu
    ankiety za ktora otrzymasz wynagrodzenie X zł.
    Wynagrodzenie zostanie wyplacone w kwocie X zł jesli wypelnisz cala
    ankiete."

    To w skrocie, ale doskonale oddaje sens maila (zainteresowanym moge
    wyslac calego maila). Zazwyczaj za wypelnienie ankiety mamie placono
    kilka zl (3-9 zl). Tymczasem kilka dni temu otrzymala maila w ktorym
    zaproponowano jej (wg. przedstawionego powyzej schematu w mailu) 952
    zl. Coz za radosc! :) Nareszcie cos konkretnego. Mama ankiete
    wypelnila w calosci (mamy linka ze strony potwierdzajacej zakonczenie
    badania). I tu zaczynaja sie schody... Poniewaz nie zaliczono jej
    zadnych pieniedzy napisala maila z prosba o wyjasnienie. Otrzymala
    odpowiedz, ze :
    " [Ankieta] 061020-20197: Nie 952 zł, ale 9.61 zł. Przepraszam za
    to.".

    Hmmm... pewnie wiele osob pomysli, ze szkoda bic piany, ale... chyba
    sa jakies zasady? Pytanie moje dotyczy, czy jest mozliwe i na ile jest
    to realne aby wyegzekwowac kwote podana w mailu zapraszajacym do
    badania. Jakie moga byc koszta dochodzenia tego w sadzie i czy takimi
    kosztami mozna obciazyc strone ktora sie nie wywiazala z umowy.

    Pozdrawiam, licze na zyczliwe i rzetelne odpowiedzi.

    Tomek.

  • 2. Data: 2006-12-04 20:57:00
    Temat: Re: Niedopelnienie umowy zawartej mailem.
    Od: "Igor" <l...@p...onet.pl>

    No nie jest to faorma pisema umow, ale umowa to umowa... nawet ustna. Druga
    sprawa to kwestia dowodowa... jak wiadomo łatwo jest podrobić maila...

    Igor
    www.serwisprawa.pl
    Sprawiedliwość idzie za prawem...

  • 3. Data: 2006-12-04 21:06:23
    Od: "Łukasz N" <l...@s...net>

    Użytkownik "Tomasz Kałużny" <t...@k...chip.pl>
    napisał w wiadomości news:el1j70$5dj$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > wiele ankiet za ktore dostawala wynagrodzenie wg. tego co zostalo
    > przedstawione w mailu zapraszajacym do udzialu w badaniu

    Moim zdaniem raczej nikłe szanse. 66(1) par. 4 kc mówi, że przepisów o
    ofertach składanych elektronicznie nie stosuje się do umów zawieranych za
    pośrednictwem poczty e-mail. Nie ma więc przepisu, który nadawałby moc
    prawną umowie-ofercie wysyłanej mailem.
    ----------
    Forum Prawników - www.advokat.com.pl

  • 4. Data: 2006-12-05 20:45:06
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Łukasz N napisał(a):
> [...]
    > ofertach składanych elektronicznie nie stosuje się do umów zawieranych za
    > pośrednictwem poczty e-mail. Nie ma więc przepisu, który nadawałby moc

    żartujesz?

    KG

  • 5. Data: 2006-12-06 11:35:13
    Od: "SOTB" <o...@p...was>

    (...)

> [...]
    > ofertach składanych elektronicznie nie stosuje się do umów zawieranych za
    > pośrednictwem poczty e-mail. Nie ma więc przepisu, który nadawałby moc

    Ale jest również napisane: "Oferent będzie w takim przypadku związany swoją
    ofertą, jeżeli adresat oferty niezwłocznie potwierdzi jej otrzymanie. " .
    Jeśli wypełniła ankietę i odesłała to oferent jest związany umową.

    I dalej:
    "Użyte we wspomnianym przepisie pojęcie potwierdzenia "otrzymania" oferty
    należy rozumieć nie tylko jako celowe i każdorazowe oświadczenie adresata
    oferty, że tak się stało, ale - moim zdaniem - również automatyczne
    potwierdzenie, że dana wiadomość (w tym przypadku oferta) została
    wyświetlona na komputerze podmiotu, do którego była skierowana.
    Potwierdzenie takie powinno być postrzegane w kategoriach oświadczeń woli,
    złożenie którego powoduje skutek związania ofertą składającego. W przypadku
    gdy następuje to automatycznie, oświadczenia woli należy doszukiwać się już
    w zgodzie użytkownika internetu na takie skonfigurowanie specjalnego
    programu, który w przypadku spełnienia określonych warunków przez oferenta
    (np. poprawnego wypełnienia specjalnego formularza) automatycznie generuje
    potwierdzenie otrzymania oferty. "

    "(..) ustawa nie wymaga, aby oświadczenie o jej otrzymaniu zostało dokonane
    w takiej samej formie."
    Zatem ankietę mogła odesłać nawet sporządzoną na papierze.

    "Omówiona procedura ma na celu ochronę bezpieczeństwa oferenta, którym
    najczęściej jest konsument. Dlatego też w zakresie czynności dokonywanych z
    ich udziałem nie można zwolnić się z omawianego obowiązku. Mogą to uczynić
    jedynie przedsiębiorcy w ramach czynności dokonywanych między sobą, na co
    wprost zezwala art. 661 par. 4 zdanie drugie k.c. Wyłączenie takie musi być
    jednak wyraźnie ustalone. "

    Nie sądzę, żeby mamuśka posiadała status FIRMY, więc nie ma możliwości
    wycofania się z wypłaty kasy w kwocie podanej w pierwszym emailu.

    Cytowane za http://www.kociewie.info.pl/articles.php?id=52

    SOTB