  • 1. Data: 2006-12-04 13:51:00
    Temat: prawa autorskie do przepisów kulinarnych
    Od: Marek z Olsztyna <w...@u...warmia.eu>

    witam,
    Portale oferujące porady kulinarne prezentują przepisy potraw podawane i
    oceniane przez użytkowników. Bardziej komercyjne (np po prostu gotuj z
    pascalem) zastrzegają, że powielanie przepisów z ich strony jest
    naruszeniem praw autorskich.
    Moje pytanie brzmi - kto ma prawa autorskie do przepisów kulinarnych (nie
    mówię o recepturach firmowych, które i tak są tajne) ?
    Jak można twierdzić że opisując wypiek z kuchni dajnmy na to francuskiej ma
    się do niego prawa? Skopiowanie będzie karane?
    --
    Odpowiadając zamień .eu na .pl

  • 2. Data: 2006-12-04 14:05:57
    Temat: Re: prawa autorskie do przepisów kulinarnych
    Od: moda <u...@i...pl>

    Marek z Olsztyna wrote:

> [...]
    > Jak można twierdzić że opisując wypiek z kuchni dajnmy na to francuskiej ma
    > się do niego prawa? Skopiowanie będzie karane?

    sprawa ciekawa. To zalezy kto wymysli. Jezeli autor porad, to moze
    faktycznie miec prawa. Ale to malo przetarty szlak w jakiejkolwiek
    jurysdykcji.

    Jedyne co mi przychodzi do glowy to

    Open Source Yoga Unity v. Bikram Choudhury

    Sprawa nierozstrzygnieta, ale warto zajrzec po ciekawa argumentacje.

  • 3. Data: 2006-12-04 14:09:45
    Od: Przemyslaw Osmanski <p...@c...gdzies.net.pl>

    Marek z Olsztyna napisał(a):
> [...]
    > Jak można twierdzić że opisując wypiek z kuchni dajnmy na to francuskiej ma
    > się do niego prawa? Skopiowanie będzie karane?

    IMHO Nie chodzi o przepis jako taki, ale o forme jego prezentacji. Nikt
    nie zakazuje wpasc na ten sam pomysl po raz drugi...

    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 4. Data: 2006-12-04 14:27:45
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 04.12.2006 Przemyslaw Osmanski <p...@c...gdzies.net.pl> napisał/a:

    > IMHO Nie chodzi o przepis jako taki, ale o forme jego prezentacji. Nikt
    > nie zakazuje wpasc na ten sam pomysl po raz drugi...

    A konkretnie o tekst przepisu będący najczęściej utworem w rozumieniu
    prawa autorskiego. Oczywiście inne ozdobniki też najczęściej tym utworem
    są, ale to już tak dość w oderwaniu od samego gotowania.

    Natomiast ciekawe może być rozważenie czy gotowa potrawa przyrządzona
    podług przepisu nie jest utworem i nie podlega wiadomym restrykcjom przy
    próbie jej rozpowszechniania np. w takiej stołówce :)

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2006-12-04 15:01:47
    Od: "trtr" <t...@x...pl>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...ml1.net> napisał w wiadomości
    > Natomiast ciekawe może być rozważenie czy gotowa potrawa przyrządzona
    > podług przepisu nie jest utworem i nie podlega wiadomym restrykcjom przy
    > próbie jej rozpowszechniania np. w takiej stołówce :)

    Jeżeli twórca jest zrzeszony w ZPTK* i ma zgłoszoną tam potrawę to
    przysługują mu tantiemy
    obliczane według ilości zamówień danej potrawy (7% wartości zamówień) i
    przepustowosci stołówki (tzw. opłata
    zapachowo-wabiąca - 0,5% wartosci reszty zamówień)
    pzdr

    *Związek Polskich Twórców Kulinarnych

  • 6. Data: 2006-12-04 15:42:10
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    trtr wrote:

> [...]
    > przepustowosci stołówki (tzw. opłata
    > zapachowo-wabiąca - 0,5% wartosci reszty zamówień)

    ROTFL

    Dobre :)

    No i widzicie, do jakich absurdów prowadzić może fundamentalizm gości od
    prawa autorskiego ;-/

  • 7. Data: 2006-12-04 16:02:25
    Od: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>

    W dniu 12/4/2006 2:51 PM, Marek z Olsztyna wrote :
> [...]
    > Jak można twierdzić że opisując wypiek z kuchni dajnmy na to francuskiej ma
    > się do niego prawa? Skopiowanie będzie karane?

    Co do zasady, z przepisu kulinarnego prawu autorskiemu podlega jedynie
    sposób przedstawienia treści przepisu. Sama treść przepisu (tzn.
    stosunek składników do siebie, metoda przygotowania itp.) nie podlega
    prawu autorskiemu a co najwyżej prawu patentowemu.

    Inaczej: nie można przepisu skopiować słowo w słowo, ale można np. z
    listy składników zrobić opis albo z opisu listę składników.

    Jeszcze inaczej: do samego przepisu nikt nie ma praw autorskich, może
    mieć natomiast prawa do sposobu prezentacji danego przepisu.

    --
    Przemysław Płaskowicki
    It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession

  • 8. Data: 2006-12-04 17:37:15
    Od: Przemyslaw Osmanski <p...@c...gdzies.net.pl>

    trtr napisał(a):
> [...]
    > przepustowosci stołówki (tzw. opłata
    > zapachowo-wabiąca - 0,5% wartosci reszty zamówień)

    I ja sie pytam: Dlaczego to napisales???
    A niech ktos z milosciwie nam panujacych Ponurych i Smutnych tez czyta
    to forum? Zaloże się ze odpowiedni projekt juz jest pisany....

    pozdrawiam,
    Przemek O.