  • 1. Data: 2002-02-27 02:03:12
    Temat: Netowa sprawa bez precedensu
    Od: <a...@p...onet.pl>

    Dzien Dobry,

    Mam taka sprawe:

    Jest sobie firma ABXXYZXYZXYZ.
    Jest to firma, ktora dziala w branzy nie zwiazanej
    z Internetem, ale jako, iz jest on modny, ma swoja
    strone domowa umieszczona pod domena .pl skojarzona
    z nazwa firmy czyli na ten przyklad:

    http://www.ABXXYZXYZXYZ.pl to jest adresik do firmy ABXXYZXYZXYZ

    teraz:

    Pod adresem
    http://www.ABXXYZXYZXYZ.pl/~ABC/DEF/abc....xyz.zip

    umieszczony jest OCR ksiazki wydanej w Polsce.
    Tak sie sklada ze MOJEJ ksiazki.
    Wiem gdzie ona jest i potrafie to od reki udowodnic
    (podajac lokalizacje j.w.).

    Czy mam mozliwosc dochodzic swoich praw i oskarzyc firme
    ABXXYZXYZXYZ o to, ze w skutek zaniedbania/glupoty/
    niewiedzy/cokolwiek innego/itd. udostepnia
    na swoim serwerze moja ksiazke co jest rownoznaczne
    z kradzieza/piractwem (jesli sie nie myle)?

    Jak mniemam wyglada to tak, ze ktos kto ma do serwera
    bezposredni dostep, z premedytacja umiescil te ksiazke w celach
    jak najszerszego rozpowszechniania - jest to oczywiste,
    gdyz ta ksiazka jest ogolnie dostepna w ofercie pewnego
    "cool" serwisu (pirackiego) jakich wiele w polskim necie.

    Czekam na opinie. Jak podejsc do tej sprawy?
    Nie zalezy mi na wyciaganiu kasy (pewnie i tak bym nie
    wyciagnal), ale raczej na tym jak sformulowac pisemko
    do firmy ABXXYZXYZXYZ zeby jak to sie mowi - "narobili w portki".

    Z gory dzieki za info/sugestie
    S.
    p.s. wysylam juz po raz 3-ci mam nadzieje, ze dojdzie w koncu na grupe

  • 2. Data: 2002-02-27 12:05:03
    Temat: Re: Netowa sprawa bez precedensu
    Od: "Piotr 'VaGla' Waglowski" <v...@v...nospam.pl>

    Pozwij ich.

    Piotr VaGla Waglowski | v...@v...pl | ICQ: 30733977
    VaGla.pl Prawo i Internet | http://www.vagla.pl | IRC: #wiaraa #warszawa
    Internet Society Poland, Member of the Board | http://www.isoc.org.pl

  • 3. Data: 2002-02-27 14:24:00
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On 27 Feb 2002 a...@p...onet.pl wrote:

    > Nie zalezy mi na wyciaganiu kasy (pewnie i tak bym nie
    > wyciagnal), ale raczej na tym jak sformulowac pisemko
    > do firmy ABXXYZXYZXYZ zeby jak to sie mowi - "narobili w portki".

    Zasadniczo nie ma przepisów regulujących odpowiedzialność providera
    internetowego za naruszenia prawa związane z jego serwerem. Można się
    posłużyć analogią z art. 433 KC, ale jest ona wątpliwa ze względu na
    ograniczony zakres szkód w nim wymienionych. Ponieważ delikt opiera się na
    zasadzie winy, a odstępstwa od tego musi wymieniać ustawa, skłaniam się ku
    stwierdzeniu że provider nie odpowiada za poczynania swoich użytkowników.
    Nie jest jasne czy może odpowiadać karnie za zaniechanie zgłoszenia
    przestępstwa, skoro nie ciąży na nim szczególny obowiązek (z braku w/w
    norm), a paserstwo nie jest wśród przestępstw których zgłaszanie
    obowiązuje każdego (art. 240 KK).

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    "We've got to have rules and obey them. After all, we're not savages.

  • 4. Data: 2002-02-27 14:52:31
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Wed, 27 Feb 2002, Piotr 'VaGla' Waglowski wrote:

    > Pozwij ich.

    Piotrze, taka lakoniczna odpowiedź z twojej strony? :) I do tego IMO
    niesłuszna? Przecież provider może podnieść zarzut braku legitymacji
    biernej, bo to nie on wyrządził szkodę, a nie ma przepisu który by
    normował jego odpowiedzialność.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 5. Data: 2002-02-27 16:06:37
    Od: "Piotr 'VaGla' Waglowski" <v...@v...nospam.pl>

> [...]
    > niesłuszna? Przecież provider może podnieść zarzut braku legitymacji
    > biernej, bo to nie on wyrządził szkodę, a nie ma przepisu który by

    wkurza mnie ze nie ma zbyt wiele spraw sadowych dotyczacych internetu...
    proponuje lekture artykulu opublikowanego w Gazecie Prawnej:
    http://www.gazetaprawna.pl/numery/02502-630/czy.html

    "Do Sądu Najwyższego dotarła sprawa o ochronę dóbr osobistych w Internecie.
    Pojawiła się rzadka okazja, by ta najwyższa sądowa instancja wypowiedziała
    się na nowy, bulwersujący internautów i prawników temat. Tak się jednak nie
    stało...."

    Oczywiscie ze moze Provider zlozyc zarzut braku legitymacji biernej, ale byc
    moze nieskutecznie; natomiast co do odpowiedzialnosci providera - pisalem o
    tym w swojej pracy:
    Naruszenie dóbr osobistych w Internecie i ich cywilnoprawna ochrona na
    podstawie przepisów Kodeksu cywilnego
    http://www.vagla.pl/d_o/do2.htm

    Jest tam rozdzial poswiecony odpowiedzialnosci providera; moim zdaniem
    podstawa prawana odpowiedzialnosci ISP to art kc: 24, 448, 415, (416 w
    przypadku osob prawnych) byc moze 429, 430; wchodza przepisy 417 jesli
    serwer panstwowy,