  • 1. Data: 2006-04-02 11:58:34
    Temat: Nakaz zapłaty z klauzulą wykonalności i egzekucja komornika na cudze nazwisko.
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Otóż w czwartek do mojej siostry wpadł komornik i postanowił przeprowadzić
    egzekucję na podstawie nakazu na inne nazwisko.
    Tj. Moja siostra ma na nazwisko U. Jaroszyńska, natomiast klauzula
    wykoalności jak też i inne kwity były na nazwisko U.Jaroszynka. Ponieważ
    inne dane się zgadzały tj. adres zameldowania. Komornik dziarsko zabrał się
    do pracy plombując komputer, telewizor i inne tego typu sprzęty. Wystraszona
    siostra (była sama) osaczona przez komornika i jego chamskiego asesora, czy
    jak on się zwie. Wystraszona na drugi dzień poleciała do komornika i
    wpłaciła mu pieniądze.

    Ponieważ ja się dowiedziałem o tej sprawie dopiero dzisiaj, mam w
    związku z tym pytanko, czy jest jeszcze szansa wyrwać od komornika wpłacone
    pieniądze? Otóż chodzi o to, że dziewczyna nigdy nie dostała wezwania do
    zapłaty, nie dostała nakazu zapłaty a więc i nie miała szans, wnieść
    sprzeciwu. Ja wiem, że nieznajomość prawa szkodzi, ale wyobraźcie sobie
    przerażenie dziewczyny, której komornik zaczyna plombować mieszkanie.

    Jakie należy podjąć kroki prawne? W końcu komornik wtargnął do
    mieszkania innej osoby, niż miał nakaz. Jaroszynka nigdy tam nie mieszkała
    bo i pewnie nigdy nie istniała. Czy komornik nie powinien zwrócić się
    najpierw do osoby, która złożyła nakaz egzekucji o sprostowanie danych, a
    dopiero później rozpocząć egzekucję?
    W końcu moja siostra została pozbawiona na skutek tej pomyłki w nazwisku
    konstytucyjnego prawa do obrony, a komornik wykorzystując jej niewiedzę
    dokonał zaboru bez jakiejkolwiek podstawy prawnej.

    Jeśli nazwisko zostało przekręcone już w pozwie, to zapewne nawet
    wniosku o przywrócenie terminu sąd nie przyjmie, bo biorąc pod uwagę, że w
    wyrokach jest zazwyczaj podane tylko imię, nazwisko i adres zameldowania, to
    siostra będzie dla sądu obcą osobą.

  • 2. Data: 2006-04-02 15:15:30
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Marcin Wasilewski napisał(a):

    Najciekawsze jest to że nie piszesz czy powództwo było zasadne ...
    Bo jeśli było zasadne, narazisz siostrę tylko na dodatkowe koszty.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    "Gdy nie wiemy czegoś w ogóle, bądź wiemy mało - jesteśmy skłonni do
    podstawiania uczuć w miejsce rozumu"

  • 3. Data: 2006-04-02 15:24:44
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    > Marcin Wasilewski napisał(a):
    >
    > Najciekawsze jest to że nie piszesz czy powództwo było zasadne ...
    > Bo jeśli było zasadne, narazisz siostrę tylko na dodatkowe koszty.

    No jeśli za zaleganie 3 rat na kwotę razem 300 zł. przyszedł komornik z
    tytułem na ponad 4 tysiące, to wg mnie nie było.
    Poza tym wg mnie pozwany ma prawo zobaczyć pozew, nakaz zapłaty i dowody
    doł. do pozwu i zadecydować o zasadności, lub nie, a co za tym idzie
    rozważyć, czy składa sprzeciw, czy też nie. A nie być zaskakiwanym
    komornikiem w drzwiach z nakazem na nazwisko innej osoby. Chyba się ze mną
    zgodzisz? Bo jeśli oskarżony nie ma prawa do obrony, to chyba nie jest w
    porządku. Nie można orzec nawet we własnej sprawie, czy jest coś słuszne,
    czy nie, jeśli nie posiada się nawet kopii pozwu we własnej sprawie....

  • 4. Data: 2006-04-02 15:29:13
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Marcin Wasilewski napisał(a):

    > No jeśli za zaleganie 3 rat na kwotę razem 300 zł. przyszedł komornik
    > z tytułem na ponad 4 tysiące, to wg mnie nie było.

    Banki mają wysokie oprocentowanie ...

> [...]
    > idzie rozważyć, czy składa sprzeciw, czy też nie. A nie być zaskakiwanym
    > komornikiem w drzwiach z nakazem na nazwisko innej osoby. Chyba się ze

    Oczywiście że ma, nie twierdzę ze nie ma.

> [...]
    orzec nawet we własnej sprawie, czy jest coś
    > słuszne, czy nie, jeśli nie posiada się nawet kopii pozwu we własnej

    Nie mieszajmy do tego prawa karnego, bo to innego.

  • 5. Data: 2006-04-02 15:37:19
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    > Banki mają wysokie oprocentowanie ...

    300 zł nawet z odsetkami 100% rocznie, to do 4000 zł troszkę daleko.

  • 6. Data: 2006-04-02 15:55:09
    Od: Mieczysław <m...@o...pl>

    Dnia Sun, 2 Apr 2006 17:37:19 +0200, Marcin Wasilewski napisał(a):

    > 300 zł nawet z odsetkami 100% rocznie, to do 4000 zł troszkę daleko.

    No tak .... ale skora zalegała tak małą kwotę, a na drugi dzien znalazła
    4000 zł to czemu nie uregulowała długu ??
    Nie miałaby problemu z komornikiem.

    --
    Mieczysław
    -----------

  • 7. Data: 2006-04-02 16:21:13
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Mieczysław" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

    > No tak .... ale skora zalegała tak małą kwotę, a na drugi dzien znalazła
    > 4000 zł to czemu nie uregulowała długu ??
    > Nie miałaby problemu z komornikiem.

    Bo to było w 2001 roku, gdy nie miała pracy i miała także inne
    zaległości, np. zamieszkanie.
    Gdyby dostała choćby wezwanie do zapłaty to z pewnością by zapłaciła.
    Natomiast w tej sprawie była cisza, aż przyszedł komornik.
    Wiem, że długi się powinno płacić, ale nie może też być bezprawia, że
    pozwany dowiaduje się o długu z przed lat, o procesie i egzekucji dopiero od
    komornika. W tej sprawie jest w ogóle ciekawa sprawa, że klauzula
    wykonywalności, została nadana 2 lata po dacie wyroku. Tyle udało mi się
    wyczytać z tytułu, który wręczył komornik. Podejrzewam, że z powodu złego
    nazwiska krążyła korespondencja i wracała do sądu z adnotacją "adresat
    nieznany". Ale to już chyba nie wina mojej siostry, że powód, bądź sąd
    przekręcił nazwisko.
    Tak więc proszę o wskazówki prawne, a nie roztrząsania akademickie na
    temat płacenia długów, bo na prawdę w życiu bywa różnie i czasami pieniądze
    są, a czasami nie ma.

    Jak to ugryźć od strony prawnej? Skarga na czynności komornika? I w jaki
    sposób zapoznać się z aktami sprawy i uzyskać wgląd do akt sądowych? Napisać
    do sądu pismo z opisem sytuacji i prośbą o udostępnienie odpisu pozwu i
    wyroku? Pisać o przywrócenie terminu? Niektórzy twierdzą, że termin nie
    upłynął jeśli nie był dostarczony wyrok, ale jak pisać sprzeciw, jeśli nie
    ma się pozwu? W jaki sposób siostra ma się w sprzeciwie ustosunkować do
    pozwu, którego nie posiada? W jaki sposób ma się zapoznać z dowodami w
    sprawie? Jedyne czy dysponuje siostra, to sygnatura akt na nakazie
    egzekucji, ale czy są przyjmie sprzeciw, jeśli jest on od osoby o innym
    nazwisku?

    Może ktoś podpowie jak to ruszyć?

  • 8. Data: 2006-04-02 17:56:27
    Od: "Tiger" <c...@c...pl>

    > Bo to było w 2001 roku, gdy nie miała pracy i miała także inne
    > zaległości, np. zamieszkanie.

    Zaraz zaraz, czy to sie aby czasem nie przedawnilo? Na jakiej podstawie
    komornik egzekwowal wierzytelnosc, jezeli byla ona przedawniona? Musisz
    blizej nakreslic przebieg wydarzen (czyli: data powstania dlugu, data wyroku
    egzekucyjnego, data nadania klauzuli wykonalnosci, etc...) i wtedy ktos
    znajacy sie na prawie lepiej ode mnie bedzie w stanie powiedziec, czy
    wierzytelnosc przedawnila sie, czy nie.

    Zle, ze Twoja siostra zaplacila. Podejrzewam, ze teraz te pieniadze sa juz
    nie do odzyskania.

    Pozdrawiam,

    Tiger

  • 9. Data: 2006-04-02 19:33:17
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Tiger" <c...@c...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > ktos znajacy sie na prawie lepiej ode mnie bedzie w stanie powiedziec, czy

    Oj to działa tak:

    Przedawnienie jest po 3 latach od terminu zapłaty, ale nie z automatu,
    tylko w sprzeciwie do wyroku musisz się powołać na art. 118KC. Wierzyciel to
    może wystąpić o nakaz i po 50 latach, a ty możesz ten nakaz podważyć na
    podst. powyższego art. Od wydania wyroku wierzyciel ma 10 lat na
    wyegzekwowanie wyroku. Jeśli przed upływem tego terminu wykona jakąś
    czynność prawną, np. odda wyrok do egzekucji komorniczej, to mamy kolejne 10
    lat.

    > Zle, ze Twoja siostra zaplacila. Podejrzewam, ze teraz te pieniadze sa juz
    > nie do odzyskania.

    Tyle to i ja wiem, pozostaje zapewne skarga do sądu na czynności
    komornika, oraz wniesienie zawiadomienia o przestępstwie do prokuratury.
    Zapewne jakieś kruczki się znajdą, typu "umyślne doprowadzenie do
    niekorzystnego dysponowania mieniem", oszustwo w celu osiągnięcia
    nienależnej korzyści majątkowej.

  • 10. Data: 2006-04-19 16:56:50
    Od: okimen <o...@w...pl>

    Może by tak sprecyzować: tytułem wykonawczym w przedmiotowej sprawie
    jest w sprawie wyrok czy nakaz ? Bo w każdym przypadku środki
    odwoławcze są inne. Jeśli jest błąd w nazwisku a pomimo tego komornik
    podejmuje czynności to jest to niewątpliwe uchybienie komornika, który
    powinień postepowanie w sprawie zawiesić. Jeśli z kolei np. roszczenie
    zostało zaspokojone przed skierowaniem na drogę egzekucji komorniczej
    to dłużnik może się zwrócić do sądu z wnioskiem o pozbawienie tytułu
    klauzuli wykonalności.